• 02 - 581 010 62
  • Na našich stránkach používame súbory cookies. Pomáhajú nám vylepšovať web a služby. Pokračovaním súhlasíte so zberom dát.

    Ako získať spätné odkazyAko získať spätné odkazy
    Tipy a triky

    Ako získať spätné odkazy v roku 2018

    Budovanie spätných odkazov (linkbuilding) so sebou často obnáša tak povediac profesionálne vyhorenie. Linkbuilderi sa stále snažia prichádzať s novými metódami ako spätné odkazy budovať, ale často narážajú práve na relatívne obmedzenú veľkosť slovenského trhu, a teda na menší počet webov, s ktorými sa dá naviazať partnerstvo.

    Potom to vyzerá tak, že jediná linkbuildingová aktivita, na ktorú sa zmôžu, je nákup PR článkov na rovnakých portáloch stále dookola. Túto frustráciu chápem a za 5 rokov som ju niekoľkokrát sama zažila. Prichádzať stále s novými a novými metódami linkbuildingu je ťažké. Na druhej strane si je ale potreba uvedomiť, že nie vždy je dôležité s novými metódami začínať. Ono totiž úplne niekedy stačí pracovať na tých osvedčených.

    V tomto článku chcem ukázať ako na spätný odkaz v roku 2018 na základe osvedčených linkbuildingových metód. Fungujú dlhodobo, sú relatívne jednoduché a netreba sa od nich odkláňať len preto, že máte nutkavú potrebu skúsiť niečo nové. Stačí sa ich držať, sprísniť kvalitatívne kritéria a o linkbuildingovú zábavu máte tohto roku vystarané.

     

    1. Píšte aj na iné blogy, nie len na ten váš

     

    Kvalitným guestbloggingom v zásade nemáte čo pokaziť. Teda až do chvíle, kým nezačnete tvoriť tak povediac obsah pre obsah.

    Mnohí guestblogeri si však uvedomujú, že nezáleži na tom, kde je ich text umiestnený. Je pod ním totiž uverejnené aj ich meno. A ak im záleži na tom, ako ich prácu vníma okolie, nemali by produkovať nerelevantný a neužitočný obsah.

    Guestblogging je asi najjednoduchší spôsob ako môžete odkaz získať. Je to sice časovo náročné, ale väčšina blogov kvalitný obsah neodmietne, a tak si ušetríte minimálne čas, ktorý by ste strávili na dohadovaní a vymýšľaní novej spolupráce.

    Ja osobne píšem guestposty pravidelne, či už pre svoj osobný blog alebo v prospech klientov. A zo skúsenosti viem povedať, že rovnaký čas mi zaberie osloviť jeden web, pre ktorý chcem napísať guestpost ako oslovenie 20 neznámych webov, z ktorých by som rada získala odkaz iným spôsobom než dodaním obsahu. A v tom druhom prípade sa mi dokonca nie vždy podarí získať aspoň ten jeden odkaz.

     

    2. Zapájajte sa do diskusií na sociálnych sieťach

     

    V USA funguje portál helpareporter.com, čo je úžasný nástroj pre PR ľudí, pre linkbuilderov a zároveň slúži na vytváranie si vzťahov s novinármi. Ak novinár zháňa materiály k pripravovanému článku, položí otázku na tomto portáli. Ak sa otázka týka témy o ktorú sa zaujímate, príde vám upozornenie do emailu a vy na ňu môžete reportérovi odpovedať. Konkurencia je samozrejme veľká, takže šanca, že sa vaša odpoveď skutočne dostane do článku je relatívne malá. Ale postupne si môžete budovať dôveru a neskôr sa môže vaša značka objaviť aj v New York Times.

    My ale nie sme v USA, a preto si musíme vystačiť s tým, čo máme. To sú rôzne skupiny na Facebooku, Linkedine, či chaty na Twitteri. Stačí sa pridať do takých, ktoré sú pre vás relevantné, a kde prípadne viete niečím prispieť. No a keď sa objaví príležitosť, je potreba sa zapojiť. Viz obrázok nižšie.

    Získanie spätného odkazu cez FB skupiny

    Ja som týmto spôsobom už získala a zároveň “rozdala” niekoľko odkazov. Okrem iného si opäť vytvárate dobré vzťahy, budujete autoritu a reálne niekomu pomáhate.

     

    3. Tvorte kvalitný obsah

     

    Ak by som mala časové kapacity, najradšej by som produkovala len taký obsah, v ktorom by ste sa dozvedeli úplne všetko, čo by ste potrebovali o danej téme vedieť a ktorý by ste museli čítať aspoň pol hodinu 🙂 Takýto obsah dodržiava v podstate pravidlá Skyscraper techniky od Backlinka.

     

     

    Ak totiž vytvoríte dostatočne kvalitný obsah, užívateľovi reálne s niečím pomôžete. Váš obsah bude následne zdieľaný. Ak bude zdieľaný, ľudia sa o ňom dozvedia a eventuálne ho budú považovať za hlavný zdroj k danej téme. Následne naň budú odkazovať prirodzene.

    To sa však nestane vždy a nestane sa to samo. Často tomu musíte dopomôcť aj vy. Ale propagácia a získavanie odkazov pre šupa brutal obsah sa robí ako po masle. Skúste propagovať nudný obsah, ktorý nezaujíma v podstate ani vás a ani vy samy ho nemáte chuť zdieľať napríklad na osobnom Facebooku.

    Áno, je mi jasné, že málokto z nás ma na vytváranie takého obsahu kapacity. Ale raz za niekoľko mesiacov to skúsiť môžete a uvidíte, či vám to prinesie ovocie. Ak nie, tak stačí nájsť nejaký vyvážený pomer potrebnej kvality a času, ktorý máte k dispozícii a stále na tom budete lepšie ako polovica vyprodukovaného obsahu na slovenskom trhu.

     

    4. Zaregistruje sa na RSS portály alebo záložkové servery

     

    Toto je jedna z najviac oldschool spôsobov ako na spätný odkaz. Ale stále funguje. RSS portály alebo záložkové servery môžete chápať ako taký Facebook minulosti. Pred tým ako existoval, sme totiž chodili hľadať nový obsah práve tam.

    RSS portály alebo agregátory, sú vlastne webové stránky, ktoré združujú obsah z rôznych ďalších webových stránok, ktoré píšu o spoločnej téme. Ako príklad uvediem bemarketing.cz, kde sú vždy agregované najzaujímavejšie články z marketingu.

    Spätný odkaz cez RSS portály

    Takýchto portálov sa nachádza určite v každom obore niekoľko. Stačí ich nájsť a dostať sa do zoznamu. Nie len že získate spätný odkaz, ale bude vám z nich chodiť aj relatívne zaujímavá návštevnosť. A ak náhodou takýto agregátor vo vašom obore zatiaľ neexistuje, možno to je príležitosť pre vás niečo podobné vytvoriť.

    Reprezentantom záložkových serverov na Slovensku je napríklad portál vybrali.sme.sk, kde môžete pridať článok, ktorý ste práve publikovali. Záložkových serverov je určite viac, ale väčšina z nich budú, na rozdiel od sme.sk, fungovať pravdepodobne len kvôli spätným odkazom. Takže s tým, prosím, opatrne.

     

    5. Monitorujte zmienky o vašej značke

     

    Monitoring zmienok funguje tak, že si nastavíte zasielanie alertov, v prípade, že sa niekde na internete objaví zmienka o vašej značke. Ak nie je prelinkovaná na web, prichádza vaša šanca. Je veľmi vysoká pravdepodobnosť získať odkaz od niekoho, kto sa už o vás vo svojom obsahu zmienil.

    Ja na monitoring zmienok v súčasnosti používam TalkWalkerAlerts, ale v posledných týždňoch skúšam a testujem aj BrandMentions, ktorý vyzerá, že by v niektorých prípadoch mohol fungovať o niečo lepšie.

    Ak teda zatiaľ nemáte overenú jednu obľúbenú aplikáciu, môžete skúsiť na začiatok tieto dve a uvidíte, ktorá vám bude dávať lepšie výsledky. Myslím, že sa to bude veľmi líšiť od vášho brandu.

    U TalkWalkerAlert je problém, že sa nedá nastaviť slovenčina. To znamená, že ak by som chcela dostávať napríklad zmienky značky Mall, asi s týmto nástrojom veľmi nepochodím. Čeština sice funguje, ale aj v tomto príde, ide o príliš generický názov značky a medzi alertmi sa vám bude aj tak motať veľa anglických výsledkov. Tento nástroj teda slúži krásne na monitorovanie zmienok, ktoré v angličtine a ideálne ani v slovenčine nič iné neznamenajú. Napríklad názov Biano je v podstate nezameniteľný s čímkoľvek iným, takže v takomto prípade vám nebude chodiť veľa nerelevantných alertov, aj keď si ako defaultný jazyk nastavíte angličtinu.

    U BrandMentions sa slovenčina síce nastaviť dá, ale zatiaľ ma ich alerty v slovenčine až tak nepresvedčili. Mám slovenčinu nastavenú na moje meno a chodí mi dosť veľa nerelevantných výsledkov, napríklad z poľštiny.

    Spätné odkazy cez brand mentions

    Najprv je teda potrebné vyladiť proces. Nastaviť rôzne variácie vašej značky a sledovať aké výsledky vám chodia. Zo začiatku to potrvá a budú vám chodiť dosť nerelevantné zmienky. To mnohé značky odradí a začnú tieto emaily postupne vymazávať, bez toho aby sa na nich pozreli bližšie. Ak si však proces vyladíte, začnete dostávať reálne výsledky a následne môžete osloviť web, ktorý o vás písal a poprosiť ho o odkaz.

    Preto to nevzdávajte. Jedná sa o pravidelnú linkbuildingovú aktivitu, nenáročnú na čas, ktorá má zároveň vysokú pravdepodobnosť získať vám nový odkaz.

     

    Záver

     

    Ak sa vám článok páčil a nabrali ste z neho novú inšpiráciu, dajte nám vedieť emailom alebo na sociálnych sieťach. Radi pre vás pripravíme pokračovanie.

    Autor: Gabka Koščová

    Gabka sa špecializuje na obsahový marketing a linkbuilding. Pracuje ako freelancerka. Vo voľnom čase veľa cestuje, číta a cvičí jógu.

    Nezmeškajte ďalšie užitočné články
    a buďte o nich informovaný