• 02 - 581 010 62
  • Na našich stránkach používame súbory cookies. Pomáhajú nám vylepšovať web a služby. Pokračovaním súhlasíte so zberom dát.

    SEO optimalizácia WordPressSEO optimalizácia WordPress
    Marketing, WordPress

    Ako na SEO a optimalizáciu WordPressu, aby ste dominovali prvým pozíciám

    Vytvorili ste si cez WordPress vlastnú stránku alebo blog a teraz uvažujete nad tým, ako ju správne nastaviť z hľadiska SEO? Alebo už máte stránku dlhšie a až teraz začínate pracovať na optimalizácii pre vyhľadávač Google?

    Ste tu správne, pretože tento článok vás krok za krokom prevedie tým najdôležitejším a ukáže, ako začať s optimalizáciou a čo k tomu budete potrebovať.

    V prvom rade treba chápať Google a jeho algoritmus, pomocou ktorého hodnotí relevantnosť vášho článku / stránky k hľadaným výrazom. Môžete si to predstaviť, ako kritériá, ktoré používate pri dôležitých rozhodnutiach. Čím viac kritérií nejaká alternatíva spĺňa, tým väčšia pravdepodobnosť, že si ju vyberiete.

    Google sleduje, ktoré faktory vaša a konkurenčné stránky / články spĺňajú, potom zohľadňuje váhu týchto faktorov a podľa toho rozhodne, ako weby zoradí vo výsledkoch vyhľadávania.

    Ak tieto SEO faktory poznáte a máte ich správne zapracované na vašej WordPress stránke, budete mať väčšiu šancu sa umiestniť na prvých priečkach vyhľadávania. To sa odzrkadlí aj na zvýšení návštevnosti vašej stránky.

    Optimalizácia pre vyhľadač je však veľmi obšírnou témou a zahŕňa on page / off page faktory a technické SEO. Preto sa tu detailnejšie zameriame na on page faktory a ako ich cez WordPress optimalizovať.

    Poďme na to.

     

    Krok č. 1: Výber vhodných kľúčových slov do článku

     

    Všetko začína analýzou kľúčových slov a zistením, ako ľudia vyhľadávajú vaše produkty alebo témy.

    Ak si cez nástroje Keyword planner, Ubersuggest alebo Twinword pozriete vyhľadávanosť kľúčových slov, tak drobné zmeny v poradí slov alebo ich variácie môžu mať veľké výkyvy vo vyhľadávanosti. Takisto môžete zistiť, že ľudia niečo hľadajú úplne inak, ako ste si mysleli, že hľadajú.

    Napríklad stránky kúpeľov by mohli optimalizovať svoje weby na slovné spojenie „liečba v kúpeľoch“. Lenže túto frázu nikto nehľadá. Ľudia hľadajú „kúpeľná liečba“.

     

    Analýza kľúčových slov pri optimalizovaní WordPressu pre SEO

     

    Alebo frázu „tvorba webových stránok“ ľudia za posledných 12 mesiacov vyhľadávali v Google v priemere 110 krát a frázu „tvorba web stránok“ až 2400 krát.

    Keď si ich vyhľadáte v Googli, ukáže vám na tie slová rozdielne výsledky firiem, ktoré tvoria weby. A či vás na prvých miestach uvidí v priemere 2400 alebo 110 ľudí mesačne už je rozdiel.

     

    Upozornenie: Neplatí, že máte vždy vyberať len najhľadanejšie slová. Tie môžu byť vysoko konkurenčné a mohlo by vás to stáť veľké úsilie, aby ste sa dostali na prvé miesta. Ide o to, aby ste sa sústredili na hľadané slová a nie len si ich svojvoľne vybrali bez toho, aby ste si najprv zistili, či ich vôbec ľudia hľadajú.

     

    Krok č. 2: Výber vhodného SEO WordPress pluginu pre optimalizáciu pre vyhľadávač

     

    Tu nie je veľmi nad čím premýšľať. Najlepšie pluginy sú jednoznačne tieto dva:

     

    Osobne mám skúsenosť s oboma a poskytujú všetko, čo budete v rámci SEO on page faktorov pre WordPress potrebovať.

     

    SEO - Optimalizácia WordPressu cez plugin Yoast

     

    Krok č. 3: Optimalizujte hlavné on page faktory

     

    Nadpis Title

    Patrí k najsilnejším SEO faktorom, ktoré vám pomáhajú dostať sa na vyššie priečky vo vyhľadávaní. Vo vyhľadávači sa zobrazuje modrým textom.

    Ak je to možné, dajte kľúčové slovo na začiatok nadpisu Title. Ak by ste napríklad optimalizovali článok na kľúčové slovo „ako správne cvičiť“, tak nadpis Ako správne cvičiť: X rád, ktoré by ste mali mať na pamäti je spravidla lepší ako X rád, ktoré by ste mali mať na pamäti, ak chcete správne cvičiť.

     

    Meta description

    Vo vyhľadávaní sa zobrazuje ako krátky popis pod nadpisom Title a url adresou. Popisok by mal byť o dĺžke maximálne 150-160 znakov.

    Mať kľúčové slovo v popise už síce nie je faktorom ako kedysi, ale môžete ním zvýšiť mieru preklikov vo vyhľadávači a to už faktorom je. Ak na vaše výsledky nikto nekliká, Google ich vyhodnotí ako nerelevantné, a tak ich potom posunie nižšie vo výsledkoch vyhľadávania.

    Navyše, Google vždy zvýrazní boldom vaše kľúčové slová, takže určite je lepšie ich v meta description mať. Otázkou iba ostáva, ako ho napísať tak, aby vzbudzoval záujem.

    Najjednoduchší spôsob je formulovať si popis prostredníctvom problému a riešenia.

    Napríklad: Neviete si rady s (kľúčové slovo)? V tomto článku nájdete detailný popis ako dosiahnuť (želaný výsledok) v 3 krokoch.

     

    Nastavenie SEO title a meta description vo WordPress cez Yoast

     

    URL adresa

    Podobne ako meta description, ani URL adresa už nemá takú váhu ako kedysi, no kľúčové slová v nej stále dokážu prispieť k zvýšeniu pozícii.

    Ak používate WordPress, URL adresa sa automaticky ťahá z nadpisu podstránky alebo článku, ale môžete ju bez problémov zmeniť priamo v nastaveniach.

     

    Zmena url adresy vo WordPresse

     

    Ako ju navrhnúť? Aká by mala byť jej dĺžka? A čo skloňovanie?

    Algoritmus Google nemá problém prečítať aj dlhšie URL adresy, ale je to zbytočné, pretože vo výsledkoch vyhľadávania budú aj tak odseknuté.

    Ja sa riadim pravidlom ±6 slov, pretože tie sa spravidla zobrazujú v poriadku a podľa Matta Cuttsa, bývalého šéfa pre dozor nad web spamom v Google, sa prikladá väčšia váha slovám v url adrese, ktoré sú na prvých piatich miestach.

     

     

    H1 nadpis článku

    Nadpisy vašich článkov by mali mať tag h1. Ak využívate WordPress, tak ten to robí automaticky. Je dôležité, aby obsahoval kľúčové slovo, ktoré ste vybrali v prvom kroku. Bez neho sa bude o čosi náročnejšie dominovať prvým priečkam. Síce Google je natoľko múdry, že už vie rozoznávať kontext aj synonymá a nie každý výsledok vyhľadávania to vyžaduje, ale stále platí, že je lepšie mať kľúčové slovo v nadpise úrovne h1.

     

    Podnadpisy h2, h3

    Veľké zhluky textu pôsobia odpudivo a náročne. Ak svoj text rozdelíte na menšie časti, budú ľahšie stráviteľné. Na to skvele poslúžia podnadpisy v rámci článku. Tie môžete cez WordPress ľahko nastaviť nasledovne:

     

    Nastavenie nadpisov h2 a h3 pre SEO vo WordPress

     

    Nezabudnite do nich vložiť kľúčové slovo. Nemusíte do každého podnadpisu, ale ak je to možné, použite ho aspoň raz.

    Okrem nadpisov úrovne h2 môžete využiť aj nadpisy úrovne h3, ak by ste chceli svoj text viac rozčleniť.

    Síce podnadpisy h2 a h3 z pohľadu SEO veľa nezavážia, ale ak tam môžete vhodne zapracovanť kľúčové slovo, určite to neuškodí.

     

    Kľúčové slovo na začiatku článku

    Veľa ľudí začne s dlhým úvodom a kľúčové slovo použije až neskôr v texte. Ale, aby ste Googlu pomohli lepšie pochopiť o čom je váš článok, použite kľúčové slovo čo najskôr. Ideálne niekde v prvých sto slovách.

     

    Hustota kľúčových slov v texte

    Kedysi by vám stačilo „prekľúčovať“ text svojím slovom a o dobré pozície na prvej strane by ste mali postarané. To už dnes nefunguje. A nielenže nefunguje, ale aj vám to môže uškodiť, pretože text s neprirodzeným počtom kľúčových slov pôsobí pre ľudí odpudivo.

    Ako to teda funguje dnes? Aký je ideálny počet kľúčových slov? Neviem. Naozaj neviem a nemyslím si, že niekto má presnú odpoveď.

    Môj názor na základe takmer 4 ročných skúseností je ten, že Google už dávnejšie začal uprednostňovať kontext stránky a kvalitu obsahu pred hustotou kľúčových slov, čo je však obšírnejšia téma hodná samostatného článku, prípadnej aj dlhšej debaty.

    Vo všeobecnosti však platí, že ak píšete dlhší článok, použite kľúčové slovo na začiatku, na konci a niekoľkokrát v tele textu. Neexistuje odporúčanie pre presný počet. Každá téma a kľúčové slovo je iné a nie vždy ho môžete prirodzene zapracovať do textu.

    Pri krátkych textoch vám môže stačiť, keď využijete kľúčové slovo iba raz. Napríklad tútu stránku wy.sk/podpora/domeny/vlastnik-drzitel-domeny/ sme okrem iného optimalizovali na kľúčové slovo “vlastník domény”. Text má len 2 odstavce a je v ňom využité iba raz a aj tak sme ju dostali na prvé miesto.

     

     

    Vnútorné prelinkovanie

    Neverili by ste, ako žalostne málo blogerov na Slovensku využíva vnútorné prelinkovania na iné svoje články. Nielenže si tak ľudia nebudú môcť prečítať ďalšie relevantné informácie na vašom webe, ale prichádzate aj o možnosť posilniť svoje pozície vo vyhľadávači na dané kľúčové slovo.

    Akonáhle napíšete nový článok, pozrite sa na svoje staršie, ktoré sú tematicky príbuzné a obsahujú aspoň raz kľúčové slovo, na ktoré je nový článok optimalizovaný. Keď ich nájdete, vložte do týchto slov prelinkovanie na nový článok.

    Ak taký článok nájdete, ale neobsahuje dané kľúčové slovo, popremýšľajte, ako by ste mohli pôvodný text aktualizovať o kľúčové slovo.

    Takisto myslite na to, ako nový článok vhodne linkovať na iné existujúce články na vašom webe. To vám takisto vie pomôcť v zlepšení pozícií. Pre inšpiráciu odporúčame prevetrať ostatné články na našom blogu a pozrieť sa, ako v texte linkujeme na iné články. Takmer v každom túto stratégiu využívame a všetko, čo sa len dá, prepájame.

     

    Linkujte na iné (kvalitné) zdroje

    Podobne ako vnútorné prelinkovanie, aj prirodzené linkovanie v článkoch na iné stránky je na Slovensku zriedkavá vec. Za to obvyklá za poplatky. Ako keby sa blogeri a majitelia webov báli linkovať, lebo by tým nebodaj podporili iný web.

    Pritom Google chce aby ste linkovali na iné zdroje, pretože nielenže tým podporíte iné stránky, ale podporíte tým aj seba.

    Kvalitný a hodnoverný obsah, ktorý ľudí odkáže na iné užitočné zdroje alebo nástroje, má väčšiu hodnotu ako rýchly, povrchný a nepraktický obsah.

    Napríklad, keď sme na začiatku linkovali na nástroje Keyword planner, Ubersuggest a Twinword – to je pre vás určite užitočnejšie, ako keby sme vám iba napísali, aby ste si zistili vyhľadávanosti. To by síce bolo fajn, ale stále by ste nevedeli, že kde a ako si tú vyhľadávanosť máte zistiť.

     

    Obrázok/video

    Mať na webe len text, to je ako mať web z roku 2000. Dnes sú čitatelia trochu náročnejší a obsah by mal byť viac interaktívny.

    Ak je to možné, využite názorné obrázky na ilustráciu svojich myšlienok, prípadne vložte zaujímavé YouTube video priamo do článku. Vy sami ani video tvoriť nemusíte, na YouTube sú ich milióny.

    Ak použijete obrázky, nezabudnite do alt tagu vložiť vaše kľúčové slovo. Ale, pozor na to, aby ste nemali v každom obrázku ten istý alt tag, pretože viac duplicitných by vám mohlo uškodiť. Radšej použite rôzne variácie toho istého kľúčového slova.

    Napríklad, pre frázu „letná dovolenka taliansko“ by alt tagy pre viacero obrázkov mohli byť nasledovné:

    • letná dovolenka Taliansko
    • letná dovolenka v Taliansku
    • letná dovolenka Taliansko 201X
    • letná dovolenka Taliansko destinácia X

     

    A kde ten alt tag nastaviť?

    Vo WordPresse sa alt tag upravuje priamo pri vkladaní obrázka cez pole alternatívny text.

     

    Ako optimalizovať alt tag obrázka pre WordPress SEO

     

    Píšte prepracované články

    Ak píšete články, píšte ich obšírnejšie. Choďte viac do hĺbky, spomeňte podrobnosti a veci, ktoré iní nenapísali. Toto vám výrazne pomôže k lepším pozíciám.

    A koľko slov by to malo byť? To ťažko povedať. V priemere okolo 1500, dôležité však je spomenúť všetky dôležité informácie, komplexne pokryť tému, poskytnúť pridanú hodnotu a praktické odporúčania.

    Ak si hovoríte, že kto bude také zdĺhavosti čítať, tak máte pravdu, že nikto. Hlavne ak ľuďom dáte dôvod nečítať ďalej. Z dlhších článkov neodchádzajú preto, lebo by boli dlhé, ale pre úplne iné dôvody. Najčastejšie sú to tieto tri:

    • článok je nudný
    • článok neposkytuje riešenie problému, na ktoré užívateľ v Google hľadal odpoveď
    • informácie z článku už čitatelia dávno vedia

     

    Prečo asi vydržíme pozerať dvojhodinový film? Pretože to nie je nuda a nevieme, ako to celé dopadne. Z toho dôvodu film ľahko udrží našu pozornosť a pozeráme až do konca.

    A či sa to vyplatí?

    Síce ich písaním zabijete niekoľko hodín, ale z dlhodobého hľadiska to stojí za to. Takmer všetky články na našom WY blogu, ktoré sme optimalizovali na kľúčové slová, sú v TOP 3 v Google a nosia tisícky návštev mesačne.

     

    Slovo na záver

    Veríme, že vám tento detailný návod prinesie veľa nových čitateľov na blog a tiež nových zákazníkov. Želáme veľa šťastia pri optimalizovaní vášho WordPressu.

     

    Odporúčané čítanie:

    Ako na linkbuilding a získať kvalitné spätné odkazy (off page SEO)

    Ako zvýšiť rýchlosť načítania WordPress stránky (technické SEO)

    Nastavenie SSL certifikátu a presmerovanie na zabezpečený https protokol vo WY (technické SEO)

    Nezmeškajte ďalšie užitočné články
    a buďte o nich informovaný