• 02 - 581 010 62
  • Na našich stránkach používame súbory cookies. Pomáhajú nám vylepšovať web a služby. Pokračovaním súhlasíte so zberom dát.

    Riziko podnikania a ako mu čeliťRiziko podnikania a ako mu čeliť
    Podnikanie

    Najčastejšie druhy podnikateľských rizík a ako im čeliť

    Keď sa spýtame majiteľov firiem, akým hrozbám čelili na začiatku podnikania, povedia vám rôzne veci. Denne konzultujeme 8 až 10 majiteľov firiem a každého sa spýtame: „Čo myslíte, prečo firmy nerastú?“ Ich odpovede sú napríklad, že majiteľ už nechce, alebo ich brzdí konkurencia, zlá politická situácia, nevedia nájsť ľudí, nemajú dostatok financií a mnoho ďalších.

    Správna je každá ich odpoveď, ale keď si máme vybrať, čo sú tie najväčšie riziká v podnikaní, tak s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou vieme povedať, že najväčším podnikateľským rizikom je prevádzková slepota a snaha riešiť neriešiteľné.

    Najčastejšie druhy podnikateľských rizík spolu s príkladmi

    Zlá stratégia s nesprávnymi ľuďmi

    Veľmi veľa úspešných príbehov začína nápadom. Nápad sám o sebe netvorí žiadne riziko a panuje všeobecné presvedčenie, že mať skvelý nápad je najcennejšia vec v podnikaní. Pravda je niekde inde. Bez kvalitného človeka nemá nápad žiadnu cenu. To čo má cenu je ZREALIZOVANÝ nápad.

    Ľudia sú alfou omegou každej organizácie. Správni ľudia v tíme určujú úroveň úspechu. Na začiatku je väčšinou všetko o tzv. “Jednoosobovej” firme. Majiteľ si sám vymýšľa produkt, sám si hľadá ľudí, sám si zostavuje finančný plán, sám si musí spraviť marketing, sám si to všetko musí vyrobiť a predať.

    Pokiaľ chce podnik rásť, potrebuje prijať ľudí. Ako prijať tých správnych? Proces je veľmi jednoduchý. Krátky, dvojminútový pohovor. Vašimi rukami prejde veľké množstvo adeptov, za deň ich zvládnete aj 50, šetríte peniaze a hlavne svoj čas. Na čo sa pri výbere sústrediť? Jediné, čo vás na pohovore zaujíma, sú výsledky. Kvalitný človek vie spôsobiť výsledok. Menej kvalitný človek väčšinou veľa rozpráva bez konkrétnych faktov.

    Ak nájdete schopného človeka, určite niečo dosiahne, neschopný človek bude hľadať výhovorky.

    Neexistencia prieskumu trhu

    Ešte predtým ako sa do samotného podnikania pustíte, mali by ste poznať trh. Zistite, či je váš produkt presne ten, ktorý na trhu chýba. Podnikaví ľudia často privedú k dokonalosti produkt, ktorý si nikto nekúpi. Dôvodov je veľa. Produkt môže byť nezaujímavý, príliš inovatívny, príliš drahý…

    Čo s tým? U nás v Business Cloude tomu hovoríme “veštecká guľa pre podnikateľa.” Pýtate sa čo to je? Je to jednoduché. Prieskum trhu. Pokiaľ chcete vedieť, či je váš produkt unikátny, akú cenu mu nastaviť, aká je vaša cieľová skupina, čo treba na ňom ešte vylepšiť, musíte si spraviť prieskum trhu. V tomto ohľade vedia byť podnikateľským rizikom podnikatelia sami sebe, ktorí vytvorili produkt, ktorý sa páči im samým. Lenže nie ľuďom, ktorým chcú predávať.

    Ak spravíte prieskum dobre, bude sa od reality líšiť o menej ako 5 percent. Na každý projekt odporúčame spraviť prieskum. Bohužiaľ, vysvetliť ako ho spraviť extrémne lacno a kvalitne je mimo rozsah tohto príspevku. V každom prípade, ak neviete, o čo má trh záujem, neplytvajte marketingovým rozpočtom.

    Investície

    V oblasti financií sú dve najčastejšie podnikateľské riziká. Prvým z nich sú nezmyselne minuté prostriedky, ktoré sú k dispozícii na obrovské investície hneď zo začiatku projektu bez predchádzajúceho prieskumu trhu. Druhým z nich je úplný nedostatok financií.

    Často sa stáva, že projekt zlyhá, lebo nemá dostatočné financovanie. Ak nemáte prostriedky na rast, je dôležité získať investora. Aby ste získali investora, musíte splniť niekoľko kľúčových bodov. U nás v Business Cloude máme zainvestované od rôznych investorov v niekoľkých projektoch.

    Na to, aby projekt získal financovanie, musí mať skvelý tím, preskúmaný trh, premyslený marketing, zopár zákazníkov, a zmysluplný finančný plán. Pre niektorých to znie zložitejšie a pre niektorých jednoduchšie. Odporúčame spraviť to správne – ak investujete 10 hodín do tejto prípravy, získate investora oveľa jednoduchšie. Niekoľko desiatok ľudí sme už naučili pripraviť business plán a finačný plán, je to jedna zo základných tém pre každého manažéra alebo majiteľa spoločnosti.

    Príliš časté menenie stratégie

    Keď je človek v podnikaní už zabehnutý, má správne nastavený strategický plán, má tých správnych ľudí, vie poskytovať kvalitné produkty a služby, dokonca ich aj predať za dobrú cenu, začína vznikať jeden závažný problém. Majitelia majú tendenciu meniť to, čo funguje, s cieľom zlepšiť to.

    Existuje nekonečné množstvo nesprávnych ciest, ale len zopár tých správnych. Zo štatistického hľadiska je málo pravdepodobné, že trafíte tú správnu. Existuje jedna dôležitá zásada, ktorej by sa mal každý držať. Keď vám niečo funguje, NEMEŇTE TO!

    Pre lepšie vysvetlenie vám to ukážeme na príklade. Predstavte si, že ste majiteľom reštaurácie, kde robíte raňajkové menu a predávate aj kávu. Do tejto stratégie zakomponujete aj catering. Čo sa stane? Keď to urobíte dobre, tak sa vám s najväčšou pravdepodobnosťou zvýšia tržby. Väčšina majiteľov by mala v tomto momente tendenciu upustiť z raňajok a kávy a sústrediť sa na catering. Ale to NEBUDE fungovať. V prípade, že máte nejakú inováciu, len ju zakomponujte do toho, čo už robíte. V žiadnom prípade neprestávajte robiť to, čo funguje.

    Strata príjmov

    Napriek tomu, že podnikanie každému odporúčam, môj osobný názor je, že ľudia idú do extrémneho rizika, keď nechajú svoju prácu a vrhnú sa do podnikania. Myslia si: “Mám našetrené, prípadne si ešte zoberiem pôžičku a otvorím si kaviareň alebo založím firmu, v oblasti v ktorej robím aj teraz.” Pravdepodobnosť, že sa to podarí je veľmi malá.

    Je zbytočné hodnotiť dôvody prečo. Proste sa to deje. Viem, že si to vyžaduje extrémne veľa energie a je to veľmi náročné, ale zastaviť jeden zdroj príjmu a skočiť do “blata” bez iného príjmu je vystavovanie sa riziku. Ak si nahovárate, že budete mať viac času a to, že nebudete mať príjem, vás prinúti makať, tak sa strašne mýlite. Väčšina úspešných podnikateľov po večeroch pripravovali svoj projekt a až keď bol vyladený, tak sa do toho vrhli naplno, ale pozor, nie na 8 hodín denne ale zo začiatku tak na 16 hodín denne a možno aj na viac.

    Rozbehnúť podnikanie si vyžaduje veľa investovanej energie. Ak nie ste schopní sa prekonať a investovať kúsok energie, ktorá vám zostane popri zamestnaní alebo inej činnosti, tak pravdepodobne to nedáte ani keď toho priestoru budete mať viac.

     

    Čo môžete urobiť, aby ste predišli podnikateľským rizikám, prípadne zmiernili ich dopad

     

    Osobnostný rast

    Osobnostný rast a neustále vzdelávanie je rovnako dôležité pre začínajúceho podnikateľa (prípadne manažéra) ako pre “skúseného harcovníka”. Je to základ úspechu pre každého. Keď sa spýtate väčšiny vplyvných ľudí, tak vám povedia, že čítajú a vzdelávajú sa s dennodennou pravidelnosťou. Stačí 5 – 15 minút denne, pretože je to viac ako 90% ostatnej populácie. (Samozrejme, musíte to udržať dostatočne dlhú dobu – ideálne celý život).

     

    Zdravý sedliacky rozum

    Veľa ľudí si myslí, že ho každý má. Áno, má ho každý, ale používa ho len málokto. Udržiavať veci jednoduché pomáha v následnej kontrole, ale aj pri tvorbe riešení. Nie nadarmo sa hovorí, jednoduché veci fungujú, pretože sa tam nemá čo pokaziť. Rovnako ako v mechanike to platí aj pri organizáciách a ich produktoch a službách. Rôzni mentori sú výhodou práve preto, že pomáhajú ľuďom udržiavať nezaujatý pohľad a udržiavať ich v jednoduchosti.

     

    “Štíhly prístup”

    O lean managemente a o lean startupoch je popísaných niekoľko kníh. Jemne to súvisí so zdravým sedliackym rozumom, ale navyše to hovorí aj o tom, aby ľudia nekombinovali zbytočne a v podstate šetrili, kde sa dá. Šetriť treba nie len peniaze a materiál, ale v mnohých prípadoch aj čas!

     

    Leadership program

    Mnohé inštitúcie ponúkajú rôzne vzdelávanie. Niektoré lepšie, niektoré horšie. To, čo by vás v prvom rade malo zaujímať, sú výsledky. Ten, kto vás vzdeláva, by mal mať úspešnú kariéru alebo preukázateľné výsledky vo vlastných organizáciách.

    Pozor však na to, absolvovať jeden celodenný alebo aj trojdňový kurz (nazvime to “rýchlokurz geniality”) vám síce dá veľa informácií, ale čo potom s nimi? Je absolútny rozdiel medzi vedieť všetko o niečom a vedieť to aj zrealizovať. Je dôležité, aby vzdelávanie bolo praktické a aby ste okamžite použili to, čo ste sa naučili.

    Mentoring na pravidelnej báze tak, ako ho robí Business Cloud, prináša oveľa rýchlejšie výsledky ako školenia a tréningy. Všetko čo sa naučíte by ste mali do týždňa zrealizovať a tým sa aj vaša organizácia posúva vpred.

     

    Udržujte svoje nadšenie

    Vaše počiatočné nadšenie určite skôr či neskôr vyprchá. Dôležité je len to, či na to budete alebo nebudete pripravený. Niekedy to človeka doslova zaskočí. Odporúčam, aby ste si našli niekoho, kto vás bude pravidelne motivovať, posúvať vpred alebo kopať do zadnej časti. Bez takejto pomoci to bude naozaj náročné a v ťažkých časoch to bude doslova peklo. Prajem vám všetkým nie len ziskové firmy, ale aj naplnenie vašej celoživotnej misie, ktorá by mohla trochu súvisieť s tým, aby tu bolo lepšie prostredie pre všetkých.

     

    Autor: článok pre vás prichystal tím Business Cloudu

    Nezmeškajte ďalšie užitočné články
    a buďte o nich informovaný