• 02 - 581 010 62
  • Na našich stránkach používame súbory cookies. Pomáhajú nám vylepšovať web a služby. Pokračovaním súhlasíte so zberom dát.

    Podnikateľský plánPodnikateľský plán
    Tipy a triky

    Ako vypracovať podnikateľský plán pre rok 2018 a čo všetko by mal obsahovať

    Hovorí sa, že dobrý nápad si ľudia nájdu.

    Pravda je však taká, že len dobrý nápad nestačí. Bez ohľadu na to, v ktorej ste krajine na svete, úspešnosť firiem je viac menej rovnaká. Približne 8 z 10 firiem prežije prvý rok a piateho roku sa dožije iba polovica z nich.

    Ak chcete patriť k tým, čo to po niekoľkých rokoch nezabalia, dobrý podnikateľský plán, ktorý vám pomôže predvídať situácie a dôkladne sa prichystať, vám príde vhod.

     

    Riziká, ktorým čelíte bez podnikateľského plánu

     

    Podnikateľská činnosť so sebou prináša rôzne riziká v každej fáze. Bez plánu by ste:

    • Nevedeli, čo robiť a na čo sa zamerať
    • Nemali presnú predstavu svojej vízie, pokiaľ si ju nenapíšete
    • Pravdepodobne skúšali jednu aktivitu za druhou bez premysleného postupu a mrhali svojím časom a finančnými prostriedkami

     

    Ak chcete mať pevné základy, na ktorých môžete stavať, jasnú predstavu toho, čo chcete dosiahnuť, komu je váš produkt alebo služba určená, mať konkurenčnú výhodu a strategický postup ako svoj podnikateľský cieľ uskutočniť, podnikateľský plán bude kľúčovou zložkou vášho úspechu.

    Toto sú 3 najdôležitejšie dôvody, prečo sa vám plán v podnikateľských začiatkoch zíde.

     

    1. Podnikateľský plán vám môže získať financie alebo investora

     

    V dnešnej dobe môžete získať finančné prostriedky na podnikanie niekoľkými spôsobmi. Jedným z nich je získať investora alebo pôžičku z banky. Tieto prostriedky ale nezískate, pokiaľ nebudete mať presne premyslené, koľko potrebujete, na aké aktivity a kedy sa investícia vráti.

    Investori aj banky potrebujú mať dostatočne veľkú dôveru vo váš zámer, aby vám peniaze poskytli. A práve dobre premyslený podnikateľský plán ukáže investorom, že to myslíte vážne a priblíži im, v akom časovom horizonte sa im ich finančné prostriedky vrátia.

     

    2. Podnikateľský plán vám pomôže určit si priority

     

    Podnikanie je drina. Je to dlhodobá záležitosť a úspechy cez noc sú zriedkavé. Aby ste dosiahli svoje dlhodobé ciele, budete sa musieť sústrediť aj na jednotlivé kroky, ktoré vás do cieľa zavedú.

    Podnikateľský plán firmy vám pomôže mať po celý čas pred sebou vašu víziu, držať sa jej a sústrediť svoje limitované zdroje len na to najpodstatnejšie.

     

    3. Podnikateľský plán vám ukáže detaily, ale aj celok

     

    Poznať jednotlivé kroky na zrealizovanie vášho podnikateľského sna je dôležité. Ale úspech v podnikaní nikdy nie je iba o jednej veci. Vždy, bez ohľadu na oblasť podnikania, je to súhra niekoľkých faktorov.

    Proces plánovania vám pomôže vidieť kľúčové faktory aj objaviť nové, ktoré by mohli ovplyvniť dosiahnutie vášho cieľa. Vďaka nemu môžete s dostatočným odstupom vidieť silné aj slabé miesta.

     

    Čo sa oplatí zvážiť pred písaním podnikateľského plánu

     

    Urobte si prieskum

    Marketing a obchod v podnikateľskom pláne

    Podnikanie si vyžaduje schopnosť robiť správne rozhodnutia v správny čas (napr. koľko ľudí budete na začiatku potrebovať, aké marketingové aktivity zvoliť, do akých aktivít/prostriedkov investovať v začiatkoch peniaze a do ktorých až neskôr…). Ak nechcete robiť zlé rozhodnutia, potrebujete mať dostatok informácií.

    Napríklad ak viete:

    • akí zákazníci tvoria vašu cieľovú skupinu
    • aký je ich problém
    • kde sú
    • v akých počtoch
    • a či je vôbec možné ich cez nejaký marketingový kanál osloviť na danom mieste

     

    … viete aj dosť dobre určiť, či má zmysel investovať do marketingu na oslovenie daných zákazníkov a otestovať výnosnosť dostupných marketingových kanálov.

     

    Pre koho je podnikateľský plán určený?

     

    Váš zámer môže byť len interným dokumentom pre majiteľov firmy a vedúcich pracovníkov, ale aj dokumentom pre tretie strany ako napríklad investorov, ktorí v ňom budú hľadať veci, ktoré sú pre nich dôležitejšie ako ostatné.

     

    Ak si neviete rady, nájdite odbornú pomoc

     

    Nemusíte byť na všetko sami. Ak si neviete rady s niečím po právnej, finančnej alebo účtovnej stránke, obráťte sa na odborníkov. Niektoré podnikateľské oblasti sú regulované právnymi predpismi a naštudovať si všetko potrebné by vám zabralo zbytočne veľa času. S odborníkom, ktorý už má dlhoročné skúsenosti a znalosti viete veľa vecí vyriešiť aj do hodiny počas jednej konzultácie.

     

    Buďte realisti

     

    Podnikanie je v začiatkoch veľmi motivujúce a plné nadšenia. Veci vidíte ružovo a neúspech si až tak nepripúštate. No štatistiky sú neúprosné.

    Ako ste sa už dočítali v úvode článku, do piatich rokov s podnikaním skončí až polovica firiem.

    Vo svojom pláne preto nerátajte iba s ideálnym predpokladaným vývojom a výnosmi. Najlepšie urobíte, ak vo svojom pláne zohľadníte tri možné eventuality:

    • Ideálny vývoj
    • Reálny odhad
    • Minimálne výnosy, ktoré potrebujete, aby ste neboli v mínuse

     

     

    Ako vypracovať podnikateľský plán

     

    Z akých častí by sa mal skladať podnikateľský plán?

    Neexistuje jeden ideálny vzor. Podnikateľský plán pre reštauráciu sa bude určite líšiť od plánu pre freelancera, obchod alebo marketingovú agentúru.

    Vo všeobecnosti by ste mali pri jeho písaní myslieť na:

    • Opis firmy
    • Situáciu na trhu
    • Analýzu trhu
    • Vaše produkty / služby
    • Vaša konkurenčná výhoda
    • Marketingový plán
    • Obchodný plán
    • Plán ľudských zdrojov (ak budete mať zamestnancov alebo externých pracovníkov)
    • Finančný plán

     

    Tieto body vám dajú pevnú štruktúru, ktorou sa môžete riadiť bez ohľadu na to, v akej oblasti chcete podnikať. Prispôsobiť si ho potom môžete podľa svojich konkrétnych potrieb. Napríklad, ak by ste mali výrobnú/stavebnú firmu, potrebovali by ste zohľadniť aj dodávateľov, licencie a rôzne povolenia.

    Poďme sa teraz na jednotlivé body pozrieť detailnejšie.

     

    Opis firmy

    Obsahuje poslanie, víziu, právnu formu, organizačnú štruktúru, zamestnancov.

     

    Situácia na trhu

    Obsahuje popis súčasnej situácie na trhu, trendov správania sa zákazníkov a trendov vývoja a zmien trhu za posledné obdobie. Z trendov vývoja môžete taktiež zistiť možné príležitosti na trhu.

     

    Analýza trhu

    Môže obsahovať popis odvetvia, analýzu konkurencie a ich produktov/služieb. Užitočné je pozrieť si aj hospodárske výsledky konkurenčných firiem cez Finstat a ak sa im darí, pozrieť si ich ponuky.

    Dôležitou časťou, na ktorú veľa začínajúcich podnikateľov zabúda, je odhad veľkosti trhu, prípadne odhad jeho nárastu.

    V prípade online podnikania je pomerne jednoduché zistiť potenciál. Môžete tak urobiť napríklad nasledovne:

    • Cez nástroj Keyword planner, s ktorým viete zistiť vyhľadávanosť kľúčových slov vo svojom odvetví
    • Ak existujú veľké portály a weby, kam chodí vaša cieľová skupina a dá sa na nich inzerovať, je to dobrý indikátor toho, že existuje dopyt po produktoch z daného segmentu.
    • Ak máte reklamný účet na Facebooku, viete nastavením rôzneho cielenia a záujmov odhadnúť počet ľudí, ktorých viete osloviť na tejto sociálnej sieti

     

    Ak podnikáte aj offline, budete to mať trochu ťažšie, no na štatistickom úrade by ste mohli získať užitočné údaje. Napríkad ak ste stavebná firma zameraná na rodinné domy, mohli by ste sa dopracovať k počtom novopostavených rodinných domov v minulých rokoch alebo k počtom predaných stavebných pozemkov.

     

    Marketingový a obchodný plán

     

    Predaj je pre firmu ako kyslík pre človeka. Prestanete dýchať a neprežijete. Odtrhnite firmu od zdrojov príjmu a vydrží len tak dlho, ako jej to dovolia dostupné finančné prostriedky.

    Marketingový a obchodný plán má za úlohu zabezpečiť, aby vašej firmy nedošiel kyslík. Mal by obsahovať informácie o tom, kto sú vaši zákazníci, potenciálni zákazníci do budúcnosti a v neposlednom rade spôsob ich oslovenia. Táto časť podnikateľského plánu firmy je jedna z najdôležitejších pre prežite firmy v úvodnej fáze, pretože dôvodom čísla dva, kvôli ktorému väčšina firiem neuspeje je, že po ich produkte nie je dopyt.

    Podnikateľský zámer

    Odpoveď na to, po čom je dopyt, vám dá najmä časť Analýza trhu. Vďaka dôkladnej znalosti situácie na trhu bude pre vás jednoduchšie prísť na to, čo ľudia chcú, alebo čo im momentálne chýba.

    Ak viete po čom je dopyt a čo ľudí motivuje k nákupu, mali by ste tomu prispôsobiť aj svoju marketingovú komunikáciu cez rôzne komunikačné kanály.

    Pred 20 rokmi ste mali na výber z niekoľkých tradičných kanálov ako printová inzercia, rádio, zlaté stránky alebo ste sa spoliehali na odporúčania a známosti. Vďaka internetu a novým technológiám teraz máte dostupné širšie spektrum kanálov ako napríklad:

    • SEO
    • Sociálne siete (Facebook, Instagram, LinkedIn…)
    • PPC reklama Google Adwords, Facebook
    • Remarketing
    • Eventy a prednášky
    • Webináre
    • Email marketing
    • Blogy a guestblogy
    • Podcast
    • PR články
    • Bannerová reklama
    • Odporúčania

     

    Pred výberom kanálov si v prvom rade treba zvážiť ich efektivitu a možnosti cielenia. Ak je nejaký kanál práve na vzostupe a je novým trendom, to ešte neznamená, že sa naň treba vrhnúť, lebo tak robia všetci ostatní. Ak tam nie je vaša cieľová skupina, ktorú chcete osloviť, je zbytočné sa danému kanálu venovať, hoci v iných oblastiach by mohol fungovať veľmi dobre.

    Ak zákazky budete získavať aktívnym predajom, budete potrebovať aj obchodný plán. V ňom je potrebné zohľadniť náklady na obchodníka a objem predaných produktov/služieb v určitom časovom horizonte (napr. pol roka), ktorý potrebujete predať, aby bolo obchodné oddelenie a tiež firma výnosné.

    Obchodný plán sa dá rozpracovať detailne a je potrebné ho mať najmä v prípade, ak chcete získať investora, osloviť B2B klientelu alebo vaše predaje budú závisieť na aktivitách ako:

    • Partnerstvá
    • Priame oslovovanie firiem
    • Networking

     

    Odporúčané čítanie pre detailnejší obchodný plán: Sales plan template – How to create a sales plan to drive business growth

     

    Plán ľudských zdrojov

    Tento krok môžete vynechať, ak budete zo začiatku pracovať sám. Ak ale plánujete nabrať od začiatku alebo v skorej fáze zamestnancov alebo externých pracovníkov, potrebujete premyslieť:

    • Aká práca je momentálne potrebná
    • Aké schopnosti/skúsenosti/kvalifikáciu potrebujú mať ľudia na výkon danej práce
    • Či budete mať interných zamestnancov alebo externú firmu/freelancera

     

    Finančný plán

    Malý dopyt po produkte je jedným z najčastejších dôvodov, prečo firmy krachujú. Dôvodom číslo jeden? Problémy s cash flowom a financiami. Neznamená to nevyhnutne nedostatočné financovanie v začiatkoch, ako skôr situáciu, kedy výdavky firmy začnú prevyšovať jej disponibilné prostriedky, z ktorých môže platiť svoje záväzky.

    Takáto situácia nemusí vzniknúť iba vtedy, ak firma nepredáva viac. Môžete:

    • Míňať finančné prostriedky na zbytočné aktivity
    • Predávať pod cenu a jej výnosy sa nevyrovnajú výdavkom
    • Míňať na neefektívne riešenia, keď je možné nájsť pri rovnakom náklade výnosnejšie alternatívy

     

    Preto si na tieto príčiny zlého cash flow treba dať pozor od začiatku podnikateľskej činnosti. Väčšina nováčikov o nich nevie alebo financiám nevenujú až toľko pozornosti. Ich nadšenie z podnikateľského nápadu im bráni vidieť veci reálne a potom sa dostanú do problémov.

    Finančný plán zvyčajne pozostáva z týchto troch vecí:

    • Úvodný rozpočet – ide o súpis počiatočných zdrojov (vlastných alebo cudzích) a cenovej kalkulácie nákladov za všetko, čo budete potrebovať (náklady na marketing, personál, dodávateľov, materiál…)
    • Výkaz cash flow – ide o prehľad toku peňažných prostriedkov, ktoré môžete použiť na financovanie podnikania a platenia záväzkov. Sú v ňom zahrnuté plánované príjmy a vaše jednotlivé výdavky.
    • Analýza bodu zlomu – ide o bod, ktorým si definujete, aké minimálne výnosy potrebujete dosiahnuť v určitom období, aby ste pokryli všetky vaše náklady

     

    Môže obsahovať aj výkaz ziskov a strát, ktorý hovorí o tom či ste alebo nie ste ziskový. Obsahuje všetky vaše výnosy a náklady a najčastejšie pozostáva z týchto častí:

    • Predaj (náklady na predaj, marža)
    • Náklady (platy zamestnancov, marketing, prenájom priestorov alebo technológií, poistenie…)
    • Úroky a dane

     

    Na čo by ste nemali zabudnúť, keď už máte vytvorený podnikateľský plán

     

    Podnikateľský zámer nie je dokument, ktorý si raz v rýchlosti napíšete za niekoľko minút a potom odložíte na poličku, aby naň sadal prach. Mali by ste ho brať ako živý dokument, ktorý sa vyvíja spolu s podnikateľským prostredím. Úspešné podnikanie sa vždy musí prispôsobiť meniacim sa podmienkam trhu a správaniu zákazníkov.

    Keď už máte plán, nezabudnite sa k nemu pravidelne vracať a revidovať ho, ak je to potrebné. Ak máte okolo seba kvalitný tím ľudí, spoločné brainstormingy (napríklad každé 3 mesiace) vám nielenže môžu priniesť skvelé nápady, ako najlepšie zrealizovať víziu, ale môžu pomôcť aj prísť na to, čo vôbec nefunguje a čomu nemá zmysel venovať váš čas, energiu alebo financie.

     

    Nezmeškajte ďalšie užitočné články
    a buďte o nich informovaný