2 Hľadáme nových kolegov. Pridajte sa k nám.

  • 02 - 581 010 62
  • Na našich stránkach používame súbory cookies. Pomáhajú nám vylepšovať web a služby. Pokračovaním súhlasíte so zberom dát.

    Nové trendy v marketinguNové trendy v marketingu
    Marketing

    Nové trendy v marketingu: tieto nezmiznú na budúci rok, ale prinesú vám výsledky

    Sledovať nové trendy v marketingu je užitočné. Ale hnať sa za novinkami každý rok v nádeji, že tá ďalšia bude mať želaný efekt, je veľmi krátkozraké.

    Ak by ste svoje úsilie zamerali na trend, ktorý už budúci rok zhltne história, nijako by to vášmu biznisu nepomohlo.

    Namiesto toho by ste sa mali zamerať len na tie, ktoré stoja za to a pri ktorých je väčšia pravdepodobnosť rastu ich potenciálu v ďalších rokoch.

     

    Influencer marketing

     

    Influencer marketing je medzi nami v tej či onej podobe už veľmi dlho. Momentálne však prechádza dôležitou zmenou, ktorú by ste mali poznať.

    V minulosti veľké značky na podporu predaja využívali celebrity alebo známych športovcov na propagáciu svojich produktov, pretože ich slovo vyvolalo v momente dôveru v zákazníkoch. Funguje to aj dnes, ale nastáva zmena v tom, kto sú dnešné celebrity a koho ľudia považujú za dôveryhodného.

    Novodobými celebritami sú najmä mladí YouTuberi s miliónovou sledovanosťou a Instagrameri s veľkou fanúšikovskou základňou, ktorých potenciál vedia využiť najmä väčšie značky.

    Čo sa týka dôvery, neplatí už, že jej nositeľmi sú nevyhnutne známe osobnosti. Menší blogeri, lokálni či mikro influenceri dokážu takisto osloviť špecifickú skupinu ľudí a často omnoho efektívnejšie, pretože majú svoj vlastný fanklub spojený s konkrétnou oblasťou záujmu.

    Napríklad, mamička, ktorá zarába z domu popri materskej, vzbudí väčšiu dôveru u iných mamičiek, ako celebrita, ktorá deti nemá žiadne.

     

    YouTube ako druhý najväčší vyhľadávač

     

     

    Trend v marketingu - YouTube ako druhý najväčší vyhľadávač

     

    Video obsah je dôležitý a YouTube je iba o videách. No okrem toho, že YouTube je skvelou platformou pre video obsah, je dobré brať do úvahy aj to, že po Googli je to druhý najväčší vyhľadávač na svete.

    Môžete si byť istý, že ak niečo ľudia hľadajú v Google, je dosť pravdepodobné, že to veľa ľudí bude hľadať aj cez YouTube. Dobrou správou je, že na Slovensku ho veľa firiem ešte stále nevyužíva naplno, nehovoriac o optimalizovaní videí na vyhľadávané kľúčové slová.

     

    Instagram TV a vertikálne videá

     

    Video patrí k najobľúbenejším formám obsahu. Predsa len, prečítať si článok na niečo nie je tak pohodlné, ako si pozrieť video. A keďže ľudia trávia veľa času konzumáciou obsahu na mobiloch, otáčať ho takisto nie je vždy úplne príjemné, aby ho mohli vidieť klasicky v “obdĺžnikovom” formáte.

    Aj kvôli tejto preferencii svojich užívateľov prišla jedna z najrýchlejšie rastúcich sociálnych sietí, Instagram, s novou aplikáciou IGTV. Ide o samostatnú aplikáciu pre jej používateľov.

    Nielen táto novinka, ale aj samotný Instagram by nemal ostať bez povšimnutia, keďže od svojho vzniku raketovo rastie a nezdá sa, že by v nasledujúcich rokoch na popularite mala táto sociálna sieť nejako klesať.

     

    Infographic: Instagram's Rise to 1 Billion | Statista

    You will find more infographics at Statista

     

    Buďte prítomný na všetkých relevantných kanáloch

     

     

    Nový trend v marketingu - omnichannel stratégia

     

    Máte jeden kanál, ktorý vám veľmi dobre funguje a sústredíte sa len naňho? Je dosť možné, že ak nezačnete byť postupne viditeľný aj na ďalších, tak vám čoskoro môže táto dojná krava prestať zarábať.

    Ak sa napríklad sústredíte len na platenú reklamu v Google, s príchodom ďalšej konkurencie sa môžu postupne ceny za kliky a akvizíciu nových zákazníkov iba zvyšovať. Dlhodobo to nie je udržateľné.

    Ak sa spoliehate iba na sociálne siete, môžu vás veľmi ľahko zasiahnuť zmeny v algoritmoch a organický dosah príspevkov vám rýchlo klesne. To sa deje po celom svete už od roku 2014. Raz veľmi profitabilný kanál sa pre mnohých stal nočnou morou, pokiaľ nezistili, ako sa prispôsobiť.

    A čo je horšie, obľúbené marketingové kanály sa veľmi rýchlo preplnia konkurenciou.

    Jedinou istotou je sústrediť sa na viacero marketingových kanálov naraz od sociálnych sietí, cez platené reklamy a SEO po email marketing.

    A to nielen preto, aby vám v prípade výpadku jedného ostatné pomohli udržať sa, ale aj preto, lebo s rozmachom komunikačných kanálov sa líšia aj preferencie jednotlivých ľudí.

    Niekto môže preferovať sociálnu sieť Facebook, konkrétne sa v nejakej skupine bude pýtať na riešenie svojho problému, niekto iný zasa môže preferovať googlenie.

     

    Hlasové vyhľadávanie

     

    Marketingový trend hlasové vyhľadávanie v Google

     

    Pri zmenách správania sa a preferencií potenciálnych zákazníkov, so svojím vyhľadávačom nijako nezaostáva ani celosvetový gigant Google. Nielen na svete, ale aj na Slovensku je najviac preferovaným nástrojom na vyhľadávanie spomedzi všetkých.

    Pred niekoľkými rokmi pridal do svojho prehliadača Chrome možnosť hlasového vyhľadávania a postupne narastá počet užívateľov, ktorí túto funkciu využívajú. Predsa len, povedať Googlu, aby vám niečo vyhľadal, je pohodlnejšie, ako to ťukať na klávesnici. Obzvlášť keď ide o mobilné zariadenia.

    Firma Comscore odhaduje, že do roku 2020 bude polovica vyhľadávaní vykonaná práve hlasovo. Síce ide o svetové/americké odhady, ale nič to nemení na tom, že aj na Slovensko tento trend čoskoro príde a budete tomu musieť prispôsobiť váš prístup k SEO (optimalizácii webu pre vyhľadávače).

     

    Personalizácia

     

    Efektívnosť klasického marketingu z roka na rok klesá. Dôvod? Veľmi jednoduchý. Klasický marketing sa robil tak, že cez masové médiá ste dali o sebe vedieť, aby ste oslovili čo najviac ľudí, budovali povedomie o značke, čo sa v ideálnom prípade malo prejaviť vo väčšom trhovom podieli a väčšom zisku.

    Problém však nastal v tom, že oslovovať každého so všetkým spôsobilo časom to, že ľudia začali byť alergickí na reklamu. Dokonca už aj na Slovensku veľa ľudí využíva adblock, aby ich reklamy neotravovali. A to ani zďaleka nie sme tak “prereklamovaní” ako v západných krajinách.

    Riešením je práve personalizácia obsahu, inak povedané – adresne oslovte správneho človeka so správnou správou v správny čas.

    Predstavte si, že ste kurací labužník a čítate nejaký recept na prípravu kuracieho mäsa a na danom článku na vás vykukne ebook na stiahnutie typu x chutných receptov na všeličo možné. Zaujalo by vás to? Možno áno, možno nie.

    Oveľa viac by vás ale zaujal ebook s x chutnými receptami na prípravu kuracieho mäsa.

     

    Marketingová automatizácia a behaviorálne cielenie

     

    S personalizovaným obsahom ide ruka v ruke aj automatizovaná komunikácia reflektujúca správanie sa návštevníkov/zákazníkov na vašej webstránke.

    Automatizácia znamená, že pravidelné aktivity ako rozosielanie emailov, ktoré by ste inak musel robiť manuálne, viete cez šikovné nástroje jednorázovo nastaviť (prípadne časom optimalizovať) a systém urobí všetko za vás.

    Väčšina firiem už niečo takéto má v prípade fakturačného systému, ktorý automaticky zasiela faktúry zákazníkom, no tento princíp automatizácie často nevyužívajú pri marketingových aktivitách.

    Väčšinou len zasielajú hromadný newsletter, na čom nie je nič zlé, ale zasielať email užívateľovi na základe toho, akú akciu vykonal na webe je oveľa adresnejšie.

    V praxi to napríklad znamená zasielanie cielené obsahu na základe zakúpeného produktu, čím ďalej budujete a upevňujete vzťah so zákazníkom.

    U nás vo WY posielame automatizované emaily zákazníkom podľa toho, či si zakúpili iba doménudoménu aj hosting alebo hosting pre WordPress.

    V prípade WordPressu napríklad priebežne posielame základné informácie, ako si môžu nastaviť všetko potrebné cez náš WY Panel, ako si nainštalovať WordPress, ako aktivovať SSL certifikát a presmerovať stránku na zabezpečený protokol https, a neskôr užitočné tipy ako si vytvoriť stránku vo WordPresse či kde môžete nájsť kvalitné WordPress šablóny.

    Možnosti sú v tomto smere vďaka novým technologickým možnostiam prakticky neobmedzené. Závisia len na vašej schopnosti vymýšlať automatizované komunikačné sekvencie.

     

    Rozhodovanie sa na základe dát

     

    Facebook je mŕtvy a už tam nikto nie je. SEO je mŕtve, email marketing je mŕtvy, klasická televízna reklama je mŕtva, lebo nikto už televíziu nepozerá… a takýmito nepodloženými tvrdeniami by sme mohli ešte pokračovať.

    Stačí si pozrieť niekoľko štatistík a zistíte, že to tak ani zďaleka nie je a možno aj niektoré vaše predpoklady sú často len dohady, ktoré vôbec neodzrkadlujú realitu.

    Najúčinnejší marketing preto nie je ten, ktorý sa robí spôsobom čokoľvek si vymyslíme, tak urobíme. Najúčinnejší marketing je ten, ktorý robíte na základe konkrétnych dát, ktoré zodpovedajú realite.

    Ukážkovým príkladom je optimalizácia pre vyhľadávač Google. Úplným základom je mať stránku optimalizovanú na základe analýzy kľúčových slov. Napríklad, ak by ste boli kúpele a optimalizovali si stránku na frázu liečba v kúpeľoch, veľmi by vám to nemuselo pomôcť, keďže ľudia hľadajú frázu kúpeľná liečba.

    Čo si myslíte, že ľudia hľadajú, nemusí vôbec byť tak.

     

    Marketingový nástroj Keyword planner na zistenie vyhľadávanosti kľúčových slov

     

    Interaktívny obsah

     

    O sile a efektivite obsahového marketingu niet pochýb. Základný princíp je viac-menej ten istý – dať ľuďom obsah zdarma, vybudovať si  s nimi postupne dôveru a vzťah a až potom predávať. To, čo sa mení a čomu sa treba časom prispôsobiť, je formát.

    Obsahový marketing si prešiel dlhou cestou. Začalo to hlavne písaním blogov a teda tvorbou obsahu primárne v textovej podobe. Neskôr k tomu prišli ebooky v pdf forme na stiahnutie, takisto hlavne v textovej podobe. Keď už toho bolo veľa, začali sa objavovať v textoch obrázky, potom sa pridali aj videá.

    No nech už je to text, obrázok alebo video, všetky formáty majú jedno spoločné – nezapájajú ľudí, iba nútia konzumovať obsah. Nie že by to bolo zlé, takýto obsah bude aj naďalej veľmi užitočný a efektívny. Akurát, keď ho chcete ešte viac vylepšiť, mali by ste ľudí nejakým spôsobom zapojiť. Je to viac ako len formát obsahu. Je to už o zážitku a emócii, ktoré obsahom vyvolávate.

    Zapojiť môžete ľudí napríklad:

    • 360 stupňovým videom
    • kvízom s výsledkom priamo v článku
    • kalkulačkami

     

    Optimalizácia konverzného pomeru, nákladov a vlastne všetkého

     

    Malé zmeny môžu mať za následok dramatické zlepšenie vo výsledkoch. A keď poznáte psychologické princípy, ktoré ovplyvňujú nákupné rozhodovanie, dokážete z vášho marketingového úsilia vyťažiť naozaj maximum.

    Napríklad odstránenie zbytočných krokov v objednávkovom procese dokáže zvýšiť predaje až o niekoľko desiatok percent.

     

     

    Predstavte si, že máte na webstránke mesačne 20 000 návštevníkov a z toho od vás nakúpi 1,5% (300 návštevníkov). Ak by ste to napríklad úpravou objednávkového procesu zlepšili na 2%, tak by už od vás mohlo nakúpiť 400 návštevníkov. To už je poriadny rozdiel, keď zoberiete do úvahy, že ste na iné marketingové aktivity nedali nič navyše.

    V prípade PPC reklám v Google je to najmä využívanie negatívnych kľúčových slov na vyfiltrovanie reklám pre zbytočné kľúčové slová, keď cielite na voľné/frázové zhody. Napríklad, ak by sme vo WY cielil na kľúčové slovo domény vo voľnej zhode, reklama by sa mohla zobraziť mimo iného aj na kľúčové slovo kto je majiteľ domény, čo by bol pre nás zbytočný náklad na kliky.

    Robiť efektívnejším niečo, čo vám už teraz funguje, je oveľa lepšie, ako robiť veľa vecí priemerne.

     

    Marketingové funnely (lieviky)

     

    Táto marketingová stratégia je zodpovedná za predaje produktov v hodnote miliárd dolárov a doslova zmenila to, ako sa v Amerike robí online marketing. Vo väčšom sa začala využívať okolo roku 2010 a na prelome rokov 2012/13 sa prvýkrát objavila aj v Česku a na Slovensku v podobe kurzov na rýchle zbohatnutie a zarábanie miliónov. Možno aj preto si nenašla na našom trhu takú obľubu u bežných firiem.

    Tak či tak, je naozaj efektívna a dokážete ňou predávať takmer čokoľvek. Úplne najvhodnejšia je však na predaj služieb, konzultácii a digitálnych produktov.

    Genialita funnelov spočíva v tom, že na rozdiel od tradičného marketingu, ktorý pri prvom kontakte hneď žiada od ľudí nákup, najprv od ľudí žiada niečo malé, postupne buduje vzťah a dôveru, a až na konci celého procesu niečo predávate.

    Tradičný marketing kričí – daj mi svoje prachy a vypadni.

    Funnely hovoria – poďme sa spoznať a uvidíš, či to pre teba má hodnotu.

    Napríklad, tvorca webstránok by na svojom blogu/stránke mohol mať video zdarma o tom, ako má vyzerať moderná stránka, na konci vyzvať ľudí, že ak majú záujem, tak nech si dohodnú konzultáciu zdarma, počas konzultácie im ďalej poradiť, čo potrebujú a až potom sa pokúsiť predať svoje služby.

    Cieľom je postupne previesť potenciálneho zákazníka krokmi, aby v momente, keď mu predostriete svoju ponuku, už bol viac menej rozhodnutý, že chce nakúpiť práve od vás.

    To ale nie je všetko.

    Funnely môžete využiť aj na upsell/downsell či na ponúkanie prémiových či špecializovaných produktov a služieb ušitých na mieru. Ako v prípade marketingovej automatizácie a behaviorálnom cielení, aj tu sú možnosti limitované iba vašou predstavivosťou.

    Nezmeškajte ďalšie užitočné články
    a buďte o nich informovaný