• 02 - 581 010 62
  • Na našich stránkach používame súbory cookies. Pomáhajú nám vylepšovať web a služby. Pokračovaním súhlasíte so zberom dát.

    Ako začať písať firemný blogAko začať písať firemný blog
    Tipy a triky

    Prečo potrebujete firemný blog a ako ho naštartovať

    Založiť firemný blog je skvelý spôsob, ako dať o sebe vedieť a perspektívne získať z internetu viac zákazníkov. Pri publikovaní nového článku sa vám otvára aj príležitosť, aby ste sa objavili vo výsledkoch vyhľadávania v Google, získali zdieľania na sociálnych sieťach  alebo spätný odkaz z iného článku, lebo jeho autor vás pokladá za skvelý zdroj informácií.

     

    Prečo sa vám oplatí firemný blog

     

    Toto sú tie najdôležitejšie dôvody

    Blog vie byť iný oproti tradičným a okukaným marketingovým aktivitám

    Píšem „vie“, lebo sa dá používať aj tradičným spôsobom, kedy by ste na svojom blogu písali len o tom, aká ste najlepšia firma, aké máte najlepšie produkty a veľa ďalších naj superlatívov.

    Tradičný marketing v skratke “vykrikuje” o svojich produktoch a snaží sa ľudí presvedčiť, aby otvorili dokorán svoju peňaženku. Nie že by nefungoval. Ale nefunguje tak, dobre ako kedysi.

    Naproti tomu, blog viete využiť v rámci content marketingu, ktorého prístup je opačný. Namiesto presviedčania sa snaží pritiahnuť ľudí pomocou šírenia zaujímavého, poučného a informatívneho obsahu, ktorý je užitočný pre potenciálnych zákazníkov.

     

    Hodnovernosť a autoritatívnosť

    Ak ste si vytvorili web, ale máte na ňom iba stránky svojich produktov, ľudia vám môžu, ale aj nemusia veriť, že im dokáže pomôcť vyriešiť ich problém. Ak ale uvidia, že pravidelne blogujete, prinášate nové informácie a fakty, vyvraciate mýty a píšete o chybách, ktoré bežne ľudia robia pri rozhodovaní sa, buduje to vašu hodnovernosť a autoritu vo vašej oblasti. To, že máte len produktovú stránku vás nijako neodlíši. No kvalitné informácie, ktoré potenciálny zákazník nikde inde nenájde vás postavia do pozície experta.

     

    Dlhovekosť

    Jedna z najlepších vecí na blogovaní je tá, že akonáhle články publikujete a je to niečo, čo je dlhodobo pre ľudí zaujímavé, články budú pracovať za vás ešte dlhé mesiace. Ľudia si ich nájdu cez Google, na sociálnych sieťach alebo prostredníctvom spätných odkazov, ktoré článok získa.

     

    Oslovenie ľudí v každej nákupnej fáze

    Pred niekoľkými rokmi prišiel webový analytik Avinash Kaushik s prevratným modelom STDC (see – think – do – care). Rozdelil ľudí na 4 fázy podľa ich pripravenosti niečo nakúpiť.

    SEE – ľudia sa v tejto fáze iba rozhliadajú po produkte/riešení

    THINK – ľudia v tejto fáze zvažujú nákup

    DO – ľudia v tejto fáze už sú rozhodnutí nakúpiť a volia vhodné riešenie

    CARE – starostlivosť o existujúcich zákazníkov a predaj ďalších produktov

    Tento model mal za úlohu jediné. Opäť maximalizovať upadajúcu účinnosť najmä online marketingových aktivít. Ich problémom bolo to, že často oslovovali ľudí, keď boli vo fáze, v ktorej nemali záujem nakúpiť. Tento model ráta s tým, že nie každý je pripravený okamžite si niečo kúpiť pri prvej ponuke, ktorú uvidí.

    Preto je potrebné začať voliť marketingové aktivity a spôsob komunikácie podľa toho, v akej fáze sa človek nachádza.

    A s blogom ich dokážete osloviť vo všetkých.

    Napríklad obchod predávajúci oblečenie a potreby na turistiku by mohol blogovať nasledovne:

    • Vo fáze SEE by mohol blogovať o tom, prečo sa oplatí chodiť v dnešnej dobe na turistiku.
    • Vo fáze THINK by mohol blogovať o tom, kam sa dá ísť na turistiku a o potrebnej výbave.
    • Vo fáze DO by už mohol ľudí v blogu smerovať na konkrétne produkty a hovoriť o ich výhodách.
    • Vo fáze CARE by mohol dávať zákazníkom ďalšie tipy kam na turistiku alebo písať o starostlivosti o oblečenie alebo ako si správne vyčistiť zašpinené turistické topánky.

     

    Udržiavanie vzťahov s existujúcimi zákazníkmi

    Ak sa vzťah nebuduje, prvotná iskra zmizne. Neplatí to len v živote, ale aj v podnikaní. Ak už máte slušnú zákaznícku základňu, potrebujete sa o ňu starať, pripomínať sa a váš vzťah s nimi neustále upevňovať.

     

    Branding

    Branding je proces ovplyvňovania toho, ako je vnímaná vaša firma alebo produkty. No čo je najdôležitejšie, vytvára dojmy a asociácie v mysliach vašich potenciálnych, ale aj existujúcich zákazníkov. Práve pomocou asociácie problému potenciálneho zákazníka s vašou značkou sa dokážete nevtieravo pripomenúť, ak váš blog urobil dobrý dojem a poskytol čitateľom hodnotné informácie.

     

    Širšie možnosti cielenia PPC reklám cez remarketing

    Bežné cielenie v remarketingu počíta so zobrazovaním reklám ľuďom, ktorí navštívili vaše produktové stránky. Vďaka blogom viete rozšíriť návštevnosť svojej stránky a zobrazovať reklamu ľuďom podľa toho, aké články a témy ich zaujímali. V tomto smere sa dajú vymýšľať detailnejšie a premyslenejšie stratégie cielenia. Ale bez blogových článkov by ste ich realizovať nemohli.

    Otázkou ostáva, ako správne začať s firemným blogovaním?

     

    6 krokov ako spustiť firemný blog

     

    Krok číslo jeden – kto je moja cieľová skupina

    Veľkou chybou, ktorú robí väčšina začínajúcich blogerov je tá, že začnú písať. O prvej veci, ktorá im napadne. Lenže to môže byť poriadku iba v prípade osobných blogov. V prípade firemného blogu je to trochu komplikovanejšie. V podstate sa to dá povedať jednoducho. I keď trochu drsne. Nikoho nezaujíma, že chcete o niečom písať.

    Vašich čitateľov zaujíma iba jediné. Oni sami a ich vlastné problémy. Na blogu očakávajú, že sa dozvedia niečo nové a zaujímavé, alebo že budú o krok bližšie k vyriešeniu svojho problému.

    Preto potrebujete vedieť:

    • kto je vašou cieľovou skupinou
    • čo presne ju zaujíma

     

    Krok číslo dva – vymyslenie tém

    Keď viete, pre koho chcete písať, ostáva vymyslieť témy. Ak ste to ešte nerobili, môže sa to zdať ako namáhavá práca. Našťastie, existujú spôsoby, ako môžete v priebehu niekoľkých minút vymyslieť skvelé témy. Nebudem písať už o dávno vymyslenom. Odporúčam si k tomu naštudovať tieto dva konkrétne návody. Po nich budete mať nápadov na témy plnú hlavu.

    Odporúčané čítanie:

    Ako získať nezastaviteľnú inšpiráciu na témy a články

    Zoznam šablón populárnych tém na písanie blogov

     

    Krok číslo tri – publikačný kalendár

    Keď už viete pre koho aj o čom, nasleduje kedy. Inými slovami, do kedy bude článok napísaný a publikovaný.

    Na to vám poslúži publikačný kalendár, v ktorom budete mať základný prehľad o tom, aká téma bude kedy publikovaná. Príklad zjednodušeného publikačného kalendára si môžete pozrieť na tomto odkaze.

     

    Krok číslo štyri – kto napíše články

    Po komu, čo a kedy nasleduje kto. Konkrétne, kto bude články písať. Toto je jedna z dvoch najkritickejších častí, keď spúšťate firemný blog, pretože často ľudia bývajú v začiatkoch motivovaný, ale potom ich písanie buď prestane baviť, alebo naň nebudú mať čas.

    V tom najideálnejšom prípade by blogovanie malo byť náplňou nielen marketingového oddelenia, ale aj všetkých ostatných. Prečo? Pretože práve oni môžu prichádzať do kontaktu so zákazníkmi a môžu lepšie vedieť, ako fungujú jednotlivé produkty a písať viac ľudským spôsobom. Pämätáte, ako som na začiatku písal, že marketingové “naj keci a superlatívy” nefungujú ako kedysi?

     

    Krok číslo päť – propagácia článkov

    V momente, keď stlačíte tlačidlo publikovať, tak v ideálnom svete by na váš článok prišli zástupy čitateľov, ktorí by hltali každé jedno vaše slovo. Teraz sa však vrátime do reálneho sveta. V momente, keď článok publikujete, budete mať najbližšie dni čí týždne čítanosť, ktorú spočítate na prstoch, keď sa vám pošťastí, tak vám prsty stačiť nebudú, ale aj tak to nebude vysnívaná čítanosť v tisíckach. Ani zďaleka. Iba ak…

    Iba ak by ste článok propagovali na sociálnych sieťach, cez newsletter, alebo platenú reklamu. Z Google môžete väčšiu návštevnosť čakať po niekoľkých týždňoch, možno až mesiacoch, pretože okamžite sa vaše články na vyšších pozíciách neumiestnia.

     

    Posledný krok – vyhodnocovanie

    Bez ohľadu na to, ako veľmi sa pripravíte, niektoré veci vám budú fungovať viac, iné menej. Niektoré témy budú mať väčšiu návštevnosť, možno budú virálne, iné nezaujmú ani keď ich spropagujete všade možne.

    Preto potrebujete vyhodnocovať minimálne nasledovné veci:

     

    • Aké typy článkov/aké témy fungujú na vašom blogu
    • Aké propagačné kanály fungujú podľa jednotlivých tém najviac
    • Aké články majú najviac lajkov a zdieľaní na sociálnych sieťach
    • Ktoré články udržia čitateľov a z ktorých po chvíli odchádzajú

     

    Slovo na záver

    Nečakajte okamžité výsledky. Nie sú pravdepodobné.

    A hlavne, žiadajnte spätnú väzbu na svoje články. Dajte ich prečítať kolegom, priateľom, známym, najhorlivejším zákazníkom a spýtajte sa ich na názor. To, že ste článok už publikovali, neznamená, že ho nemôžete neskôr doplniť alebo prepísať.

    Dokonca aj tí najlepší spisovatelia prepisujú svoje texty a príbehy niekoľkokrát, kým sa čitateľom dostane do rúk kniha vo finálnej podobe. Na prvýkrát väčšinou nenapíšete skvost.

    Nezmeškajte ďalšie užitočné články
    a buďte o nich informovaný