• 02 - 581 010 62
  • Na našich stránkach používame súbory cookies. Pomáhajú nám vylepšovať web a služby. Pokračovaním súhlasíte so zberom dát.

    Podnikanie

    Ako zvýšiť zisk e-shopu? Jednou z možností je expanzia do zahraničia.

    Za hranicami Slovenska na vás čaká ďalších niekoľko miliónov potenciálnych zákazníkov.  Bola by teda škoda, limitovať sa malým slovenským trhom, keď expanziou do zahraničia môžete niekoľkonásobne zvýšiť zisk vášho e-shopu. Nie je to však len záležitosťou veľkých, ale dnes už aj malých a stredných e-shopov. Aj vďaka službám od Expandeco už predáva svoje produkty v zahraničí takmer stovka e-shopov zo Slovenska a Česka.

    Práve rozšírenie pôsobenia na český trh je takzvanou povinnou jazdou slovenských e-shopárov. Je to hlavne kvôli našej spoločnej histórii, veľmi podobnému podnikateľskému prostrediu, správaniu sa zákazníkov, ale hlavne vďaka tomu, že si rozumieme a naše jazyky sú veľmi podobné. Pre slovenských zákazníkov nie je žiadny problém nakupovať v českom e-shope a komunikovať so zákazníckou linkou v češtine a to isté platí aj opačným smerom pre českých zákazníkov.

    Podstatne zložitejšie však je, ak chce e-shop expandovať do niektorej z iných členských štátov EÚ. Stačí sa len trochu poobhliadnuť a zistíte, že v blízkosti Slovenska existujú aj iné trhy s väčším potenciálom rastu a teda aj zárobkov.

    Trhy s najväčším potenciálom sa nachádzajú prekvapujúco vo východnejšej časti EÚ. Všeobecný názor je, že zákazníci zo západnej Európy sú bonitnejší, a preto je tam väčšia šanca na úspech. Opak je však pravdou pretože v skutočnosti je omnoho ťažšie presadiť sa na trhoch ako Nemecko, Francúzsko, Taliansko a podobne. Tieto trhy sú oveľa viac presýtené konkurenciou a širokou ponukou tovaru, navyše tu budete bojovať aj s gigantom ako je Amazon, ktorý má obrovský podiel na trhu.

    Keď sa však pozrieme na opačný koniec Európy, tak na trhoch ako Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko a Ukrajina sa predaj online ešte len rozbieha. Konkurencia je tu oveľa menšia, menej skúsená, zákazníci menej nároční a menšia ponuka kvalitných produktov.

     

    Na čo myslieť pri expanzii do zahraničia?

    Či už s vašim e-shopom expandujete smerom na východ alebo západ treba myslieť na niekoľko kľúčových faktorov, ktoré treba do detailov zvládnuť, aby váš štart v zahraničí dopadol úspešne.  Pozrime sa na ne detailnejšie.

     

    Logistika

    Základná služba, bez ktorej v e-shope nezaobídete, je doprava tovaru do zahraničia. Veď ako sa dostane váš tovar k zákazníkom v zahraničí? Bežne známe spoločnosti ako Zásielkovňa alebo GLS, či DPD dnes už doručujú tovar zo Slovenska za prijateľné ceny v rozmedzí 2-5 dní v závislosti od cieľovej krajiny. Ak používate iné spoločnosti, stačí sa ich spýtať, či dopravujú tovar aj do krajiny, kam by ste chceli expandovať, aké vám dajú ceny a aká je doba dodania tovaru.

     

    Reverzná logistika – manažment vratiek

    E-shopy však okrem odosielania tovaru riešia aj najmenej obľúbenú činnosť, a tou sú reklamácie a vratky. Práve tu je veľkou výhodou mať lokálnu adresu v danej krajine pre príjem vratiek a reklamácii. Jednak to znamená úsporu nákladov na poštovné a tiež zrýchlenie celého procesu. Ale čo je najdôležitejšie, zákazník v rozhodovacom procese vidí, že v prípade problému môže tovar vrátiť na domácej adrese a nemusí ho posielať do zahraničia.

     

    Prieskum trhu

    Ďalším dôležitým krokom je prieskum nového trhu a konkurencie. Prvé informácie a prehľad cien si dokáže každý zbehlý e-shopár zistiť sám. Podrobnejšie analýzy daného segmentu alebo potenciál trhu z pohľadu marketingu dokáže dodať napríklad marketingová agentúra, s ktorou spolupracujete, a ak nie, na trhu ich dnes nájdete neúrekom, nehanbite sa teda obrátiť na profesionálov. Marketéri vám dokážu dodať informácie o objeme vyhľadávaní či cene vašich kľúčových slov v novej krajine pri kampaniach na Google Adwords alebo na soc. sieťach a celkový návrh najvhodnejšej marketingovej stratégie.

    Zorientovať sa vám pomôže celkový pohľad na segment, v ktorom váš e-shop podniká. Aký objem v krajine má predaj oblečenia, obuvi, elektroniky, home decor a podobne? Aká demografia zákazníkov je v týchto segmentoch? Do akej miery sú využívajú mobilné zariadenia pri prezeraní e-shopov a nákupoch? Aký je preferovaný spôsob platby? Mnoho takýchto zaujímavých informácii vám poskytnú spoločnosti ako Expandeco, ktoré majú bohaté skúsenosti s e-commerce trhmi krajín Európy.

     

    Preklady textov optimalizované pre vyhľadávače

    Medzi vašimi novými zákazníkmi a vami však na začiatku bude jedna veľká priepasť, a tou priepasťou je jazyk. Je preto mimoriadne dôležité kompletne lokalizovať váš e-shop do nového jazyka. Nemáme tým na mysli len preklad ako taký, ale aj SEO preklady, ktoré budú v súlade s pravidlami pre optimalizáciu webu pre vyhľadávače.

     

    Vhodná doména

    Nesmieme zabudnúť aj na jednu veľmi dôležitú vec, ktorou je výber domény. V tomto smere máte tri možnosti. Vymyslíte si úplne nový názov domény, využijete súčasnú doménu a doplníte jazykovú mutáciu alebo si kúpite novú doménu s koncovkou danej krajiny.

    Vo všeobecnosti platí, že ak nemáte svetovo pôsobiaci eshop a ste/plánujete byť len na niekoľkých trhoch, najlepšie je mať pre každú krajinu vlastnú doménu s koncovkou danej krajiny.

    Ako pristupovať k výberu domény pri expanzii sa detailnejšie dozviete v článku, kde sme sa na podrobnosti pýtali odborníkov na domény z WY.

     

    Zákaznícka podpora v lokálnom jazyku

    Či už pôsobíte na domácom alebo zahraničnom trhu, bez kvalitného zákazníckeho servisu si neškrtnete. Nie je nič horšie, ako keď vám na zákazníckej podpore zdvihne telefón niekto, kto nevie hovoriť vaším jazykom a aj preto je určite najvhodnejším riešením pri vstupe na nový trh outsourcing zákazníckej podpory. Nájsť rodeného hovorcu v niektorých regiónoch je niekedy nemožné a navyše náklady na outsourcing sú v priemere minimálne o 30% nižšie.

    V Expandeco sme mysleli aj na toto a od hľadania a vybavovania rodených hovorcov vás odbremeníme. Vieme vám výhodne zabezpečiť outsourcing zákazníckej linky v maďarskom, rumunskom, poľskom, slovenskom, českom, bulharskom, slovinskom, ukrajinskom či nemeckom jazyku. Počas celej sezóny tak môžete mať kvalitný zákaznícky servis s rodenými hovorcami z danej krajiny.

     

    Prečo potrebujete účet v lokálnej mene?

    Ak už máte preklady, zákaznícky servis a začínate s novou krajinou, nezabúdajte, že nielen jazyk je odlišný, ale v regióne CEE je odlišná aj mena pre platby. Pri expanzii do krajín, kde je odlišná mena ako vaša domáca, je nutné otvoriť si lokálny firemný bankový účet.

    Napríklad kuriérske spoločnosti vám odmietnu vyplácať peniaze z dobierok na iný účet ako v ich domácej mene. Pre otvorenie účtu je potrebné minimálne raz navštíviť banku pre overenie podpisu. Navyše, každá banka vyžaduje rôzne dokumenty, ktoré je často potrebné preložiť u overeného prekladateľa, s ktorým banka spolupracuje.

    Aj samotná návšteva nie je možná v angličtine, ale v lokálnom jazyku, kde je potrebné zastupovanie s tlmočníčkou. Expandeco dokáže zistiť všetky potrebné informácie, dohodne termín v banke a tiež môže poskytnúť tlmočníčku pre návštevu banky.

     

    Registrácia platcu DPH

    Je mimoriadne dôležité myslieť aj na legislatívu a to, že niektoré smernice a nariadenia EÚ nám hovoria o povinnostiach spoločností pri podnikaní v zahraničí. Napríklad pri zásielkovom predaji je potrebné pri prekročení určitého obratu registrovať sa pre platcovstvo daní v danej krajine. Každá krajina si určuje vlastný limit obratu pri zásielkovom predaji, no pri podnikaní do zahraničia táto povinnosť môže vzniknúť firmám aj pri iných činnostiach mimo zásielkového predaja, pri ktorých sa musí okamžite registrovať pre platcovstvo daní.

     

    Marketing

    Keď už budete mať toto všetko poriešené, neznamená to, že na vašu stránku začnú chodiť zákazníci sami od seba. Aj preto potrebné nájsť vhodného partnera pre marketing, ktorý vám pomôže s návštevnosťou a konverziou.

    Dôležité je vytvoriť si silnú omnichannel stratégiu – pracovať so všetkými dostupnými komunikačnými kanálmi online marketingu, offline marketingu a kvalitnej zákazníckej podpore, ktoré musia spolupracovať na dosiahnutí jednotného cieľa, ktorým je vyšší počet zákazníkov a väčší zisk e-shopu. Napríklad o zákazníkoch Maďarska všeobecne platí, že sú veľmi aktívni na sociálnych sieťach, kde stále radi čítajú a otvárajú aj reklamné príspevky. Rumunskí zákazníci zase veľmi radi osobne telefonujú.

     

    O autorovi:

    Expanzia e-shopu naštastie nie je žiadna veda. Presvedčia vás o tom v Expandeco, ktoré pokryje kompletnú lokalizáciu e-shopu počnúc prvými prekladmi až po kvalitnú zákaznícku podporu s rodenými hovorcami. Váš e-shop nemusí byť gigant na trhu a s Expandeco môžete jednoducho predávať produkty do viac ako 8 krajín Európy. Neváhajte a naskočte na rozbiehajúce sa trhy ešte dnes, a znásobte tak svoje zisky.

    Nezmeškajte ďalšie užitočné články
    a buďte o nich informovaný