• 02 - 581 010 62
  • Na našich stránkach používame súbory cookies. Pomáhajú nám vylepšovať web a služby. Pokračovaním súhlasíte so zberom dát.

    Ochrana emailu pred spamom a nevyžiadanou poštouOchrana emailu pred spamom a nevyžiadanou poštou
    Tipy a triky

    Ako ochrániť svoj email pred spamom

    Doma alebo v práci zapneme počítač, telefón, tablet a hneď mažeme nevyžiadanú poštu (spam) alebo podvodné stránky Paypalu a podobne, ktoré od vás chcú získať citlivé údaje  (tzv. phishing).

    Je to každodenná rutina, ktorú absolvuje väčšina z nás a vôbec nezáleží, či ide o súkromný alebo firemný email.

    Dá sa tomu zabrániť úplne?

    Odpoveď je nie“. Emaily vyhodnocujú filtre na serveroch, ktoré na základe hodnotiacich kritérií dostávajú určitý počet bodov. Pokiaľ by tieto filtre boli nastavené príliš prísne, tak by vám neprechádzala ani bežná pošta.

    Našťastie, do veľkej miery sa pred spamom chrániť viete. Napríklad nastavením filtrov, zapnutím anti-spamovej ochrany na špecifické domény a pod.

    Poďme sa teda bližšie pozrieť na to, ako sa môžete ochrániť pred spamom. Ak máte mail server vo WY, môžete upravovať filtre a nastaviť možnosti ochrany v administrácii domén.

    Prvá je nastavenie funkcie emailového koša pre vašu emailovú schránku.

    Ak nemáte zadefinované viaceré emailové adresy, tak by vám prišiel každý email zaslaný na vašu primárnu emailovú adresu, aj keby bol v tvare hocico@ vasadomena.sk.

    Toto vo veľkej miere zneužívajú skripty, ktoré sa snažia doručovať emaily.

    Ako prvý krok odporúčame zadefinovanie konkrétnych emailových adries, ktoré používate (napr. kancelaria@ domena.sk, uctovnik@ domena.sk atď.), a následne emailový kôš vypnúť.

     

    Email bez spamu - emailový kôš

     

    Týmto krokom odbúrate väčšinu nežiadúcich emailov.

    Pokiaľ však emailový kôš z nejakého dôvodu potrebujete, tak je najlepšie ho nasmerovať na nejakú schránku, do ktorej pristupujete raz za čas, a tak vás nebude každý deň zaťažovať toľko spamu. Nastaviť ju môžete cez funkciu Doručovať do schránky.

    Ďalším krokom, ako sa ochrániť pred spamom, je používanie blacklistov, whitelistov, prípadne emailové filtre.

    Blacklist je zoznam všetkých emailov zasielaných z vybraných adries alebo domén, ktoré chcete označiť ako spam.

    Niekedy sú však ako spam označené aj bežné emaily. Ak vám niektoré bežné emaily chodia do spamu, využiť môžete tzv. whitelist. Je to zoznam všetkých emailov zasielaných z vybraných adries alebo domén, ktoré chcete prijímať do svojej schránky.

     

    email bez spamu nastavenie whitelistu a blacklistu

     

    Emailové filtre umožňujú ešte detailnejšie vyfiltrovanie nežiaducej pošty. V emailových filtroch si môžete definovať akciu pre email napríklad podľa toho, či email obsahuje určité kľúčové slovo v predmete, v texte, v emailovej adrese alebo v hlavičke.

    Stačí si vybrať schránku, pre ktorú chcete filter nastaviť.

    nastavenie filtra pre email bez spamu

     

    A kliknete na Filtre. Následne sa vám zobrazí možnosť Pridať filter.

    Antispamová ochrana

     

    Pridanie antispamového filtra

     

    V nastaveniach si potom budete môcť filter nastaviť podľa svojich potrieb.

    nastavenie filtra emailu pred spamom

     

    Pokiaľ si pridávate do blacklistu alebo do filtrov nejaký spam, vždy si pozrite hlavičku správy a použite odosielateľa z hlavičky. Často je emailová adresa, z ktorej príde spam, falošná a iba sa zobrazuje ako odosielateľ.

     

    ochrana pred spamom cez odosielateľa

     

     

    Avšak niektorí špekulanti vedia zájsť až tak ďaleko, že vedia sfalšovať aj toto pole. Čo však sfalšovať nedokážu, je IP adresa servera, z ktorého email odosielajú. Preto môžete v nastaviť aj blokovanie konkrétnej IP adresy, ktorú nájdete takisto v hlavičke správy.

     

    ochrana pred spamom cez ip adresu odosielateľa

     

    Toto sú v skratke nástroje, ktoré vám pomôžu v redukovaní spamu. Ešte ale pre vás máme jedno užitočné odporúčanie.

    V dnešnej dobe sa registrujeme na rôzne stránky, fóra, eshopy atď. Na jednorazové registrácie si vytvorte samostatný email, ktorý si nasmerujete na schránku pre takéto prípady. Často z týchto stránok dostávate reklamy, aj keď ste si o ne nežiadali.

    Kedy kontaktovať technickú podporu?

    Je potrebné si uvedomiť, že spam filtre na serveroch odchytia obrovské množstvo emailov denne. Pokiaľ vám denne príde malé množstvo nevyžiadaných emailov, je to v podstate normálny stav. Ak už vám prichádza väčšie množstvo (50 a viac), tak už niečo nie je v poriadku.

    Vtedy odporúčame radšej kontaktovať technickú podporu, kde sa budeme snažiť pomôcť, zistiť príčinu a riešiť ju.

    Pomocou týchto rád by sa vám malo podariť výrazne spam zredukovať, ale stále je potrebné myslieť na to, že určité množstvo spamu príde vždy.

    Malá rada na záver.

    Ak sa Vám stane, že príde email, ktorý sa tvári ako Paypal alebo je to text v angličtine, kde sa spomína Vaša doména, prípadne sú tam nejaké odkazy, prejdite si kurzorom na URL v danom texte. Môže to byť  napr. v tvare paypal/account a v prehliadači v dolnej lište sa zobrazí reálna URL kam ten link smeruje.

    Príklad –  pokiaľ sa v lište zobrazí http://pay-pal.co/njkasnjksadfhasjkfd/jkashdfjkas.php tak ide o podvodnú stránku a určite na takúto URL neklikajte. Email si označte ako spam alebo ho vymažte.    

    Nezmeškajte ďalšie užitočné články
    a buďte o nich informovaný