• 02 - 581 010 62
  • Na našich stránkach používame súbory cookies. Pomáhajú nám vylepšovať web a služby. Pokračovaním súhlasíte so zberom dát.

    Jedna alebo viac doménJedna alebo viac domén
    Tipy a triky

    Jedna alebo viac domén pre viac-jazyčný web?

    Súboj viacerých lokálnych domén proti jednej globálnej nemá ani zďaleka tak jasného víťaza, ako sa môže zdať. Obe riešenia majú svoje výhody a hodia sa na niečo iné. Ako si však ani v jednom prípade neuškodiť?

    Jedna doména

    Ak plánujeme prevádzkovať naozaj globálnu službu či portál, silná jedna doména je poväčšine výhodou. Najmä, ak náš produkt nie je viazaný lokálnymi obmedzeniami a jedná sa čisto iba o jazykové mutácie. Príkladom nech je online streamovacia hudobná služba Spotify. Produkt je na celom svete rovnaký a plati sa zaň rovnako.

    Globálny produkt s rôznymi jazykovými mutáciami na jednej doméne spotify.com.
    Globálny produkt s rôznymi jazykovými mutáciami na jednej doméne spotify.com.

    Viaceré domény

    Prevádzka na viacerých lokálnych doménach sa hodí najmä pri produkte, ktorý sa výrazne mení lokalitou a je od nej závislý. Príkladom môžu byť e-shopy, napríklad Martinus.sk alebo Alza.sk, ktorých lokálne varianty (sk, cz) bežia na vlastných doménach. Pekným príkladom je aj vyhľadávač Google.

    Spoločným artiklom môže byť orientácia na viaceré rovnocenné jazyky (trhy), na rozdiel od variantu s jednou doménou, kde hrá hlavnú úlohu globálny trhu a anglický jazyk a až potom všetko ostatné.

    Čo je lepšie pre SEO

    Množstvo používateľov si otázku jedna doména vs viac pokladá najmä z pohľadu SEO. Je jedna doména silnejšia ako viaceré lokálne? Preferuje Google lokálne domény pred generickými? Podľa môjho názoru by tejto otázke mala predchádzať úvaha nad tým, čo chcem dosiahnúť a vychádzať z produktu či zamerania webu.

    Globálne vs. lokálne

    Čisto prakticky, lokálné veci patria na lokálne domény, globálne na generické. Preto aj náš nový web wy.sk beží na sk doméne a nie com. Pretože na to zatiaľ nemá ambície.

    Nech sa už ale rozhodnem hociako, je potrebné to spraviť správne. A to správne znamená použiť značky hreflang rel="alternate" hreflang=“x” v zdrojovom kóde, ktorými označím jednotlivé jazykové mutácie alebo cielené trhy.

    Ako označiť stránky s hreflang

    V HTML hlavičke webstránky http://www.domena.sk/, pridajte odkaz smerujúci napríklad na anglickú verziu stránky http://en.domena.sk/ zápisom:

    <link rel="alternate" hreflang=“en" href="http://en.domena.sk/" />

    Presne takto sme postupovali aj na našom wy.sk webe. Základná slovenská verzia odkazuje z každej podstránky na variant v anglickom jazyku. Napr.
    https://wy.sk/domeny/ odkazuje na https://wy.sk/en/domains/ zápisom

     <link rel="alternate" hreflang="en" href="https://wy.sk/en/domains/"/>

    Zapisujete vždy konkrétnu URL, nech už na jednej alebo viacerých doménach.

    2 a viac verzií

    Pokiaľ má váš hlavný obsah 2 a viac alternatív, je potrebné odkazovať z každej na všetky ostatné vrátane tej pôvodnej. Ak máme stránku v SK, EN aj DE jazyku, musí napríklad slovenská verzia obsahovať odkazy na nemecku, anglickú ale aj samu seba, slovenskú. Zápis pre SK verziu bude vyzerať takto – všimnite si označenie samej seba.

    <link rel="alternate" hreflang=“sk" href="http://domena.sk" />

    <link rel="alternate" hreflang=“en" href="http://domena.sk/en" />

    <link rel="alternate" hreflang=“de" href="http://domena.sk/de/" />

    Vlastniť domény sa oplatí vždy

    Ak aj budete prevádzkovať webovú stránku na jednej doméne, vždy je fajn vlastniť aj lokálne domény. Už spomínané Spotify, zadám spotify.sk a otvorí sa mi česká verzia spotify.com/cz. Takto môžu premýšlať aj návštevníci vášho webu a nie je nič horšie ako keď skončia na stránke niekoho iného. Teda je, keď skončia na stránkach konkurencie

    Nenechajte nič na náhodu, registrujte si lokálne domény podľa trhov, na ktoré cielite a presmerujte ich podľa potreby. Hoci aj všetky na jednu .com doménu.

    Nezmeškajte ďalšie užitočné články
    a buďte o nich informovaný