• 02 - 581 010 62
  • Na našich stránkach používame súbory cookies. Pomáhajú nám vylepšovať web a služby. Pokračovaním súhlasíte so zberom dát.

    Tipy a triky

    Ultimátny návod na výber najlepšej možnej domény pre váš online projekt

    Pri spúšťaní online projektu, eshopu alebo expanzii na nový trh je výber správneho názvu domény jedno z najdôležitejších rozhodnutí.

    Samozrejme, potrebujete premyslieť stratégiu, marketing alebo preklad do cudzieho jazyka. Lenže doména nie je taká vedľajšia, ako by sa mohlo zdať.

    Ľudia sa často lámu hlavu nad tým:

    • či je lepšie mať jednu hlavnú doménu s jazykovými mutáciami
    • či je lepšie mať v každej krajine samostatnú doménu
    • či dať eshop alebo blogovú časť na subdoménu
    • a mnohými ďalšími otázkami…

     

    V tomto článku sa preto detailne pozrieme na to, ako si vybrať hneď od začiatku správnu doménu. V prvom rade treba zvážiť dva aspekty domény…

     

    Doména prvej a druhej úrovne

     

    Doména prvej úrovne (anglicky top-level domain) je časť domény, ktorá je za bodkou, označovaná tiež ako koncovka domény. Najznámejšia na svete je .com doména, ktorá patrí medzi generické domény. Ďalším typom sú národné domény ako .sk, .cz a pod. Nakoniec sú tu nové koncovky domén ako .travel, .blog či .shop.

    Doména druhej úrovne (anglicky second-level domain) je doména, ktorá je pred koncovkou domény. Vo všeobecnosti povedané je to názov domény, ktorý si zvolíte -> nazovdomeny.sk.

    Pri kúpe a registrovaní domény si vyberáte práve doménu prvej a druhej úrovne.

     

    Dôležitý tip: Vo všeobecnosti platí, že všetky dôležité časti webu, vrátane eshopu a blogu by mali byť dostupné priamo z vašej domény.

     

    Subdomény – kedy sa ich oplatí využiť?

     

    Existuje aj doména tretej úrovne, ktorú bežne nazývame subdoména. Môže vyzerať napríklad takto: doma.markiza.sk, kde doma je názov subdomény. Subdoménu si nikdy neregistrujete, iba vytvárate v rámci hlavnej registrovanej domény.

    Subdomény majú svoje využitie najmä v týchto prípadoch:

    1. V prípade, že chcete svoju stránku, blog alebo eshop mať na adrese s www. Vašu stránku môžete prevádzkovať v tvare www.nazovdomeny.koncovka, alebo nazovdomeny.koncovka. WWW v prvom prípade funguje ako subdoména. Oba varianty patria medzi zaužívané a či fungujete na jednom alebo druhom nijakým spôsobom neovplyvní fungovanie vašej stránky ani pozície vo vyhľadávačoch. Je to skôr otázka vašej preferencie.
    2. V prípade, že chcete mať časť svojej web stránky oddelenú od hlavnej časti odporúčame využiť, ak ide napríklad o sekciu podpory alebo fórum na kladenie otázok. Využívajú to najmä online aplikácie, napríklad support.aplikacia.com. Niektoré weby takto oddeľujú aj blogovú sekciu: blog.nazovstranky.koncovka, čo ale v prípade blogu neodporúčame. Články je najlepšie mať samostatne v rámci hlavnej stránky: nazovstranky.koncovka/nazov-clanku, prípadne v rámci priečinka /blog/ nazovstranky.koncovka/blog/nazov-clanku.
    3. V prípade rozdelenia stránky na viacero samostatných sekcii, ktoré aj sami o sebe budú dosť veľké. Využívajú hlavne veľké portály, napr. dovolenka.sme.sk, domov.sme.sk…
    4. V prípade podpory samostatných menších značiek v rámci jedného veľkého brandu, napr. znacka.hlavnybrand.koncovka
    5. V prípade, že pôsobíte celosvetovo a na subdoménu umiestnite jazykovú mutáciu. Takto funguje Wikipedia.org alebo WordPress.org
    6. Ak potrebujete súčasti webstránky rozdeliť podľa toho, na akom systéme budú fungovať, napr. na hlavnej doméne máte naprogramovanú hlavnú stránku a na subdoméne objednávkový systém, ktorý by musel byť samostatne kvôli komplikovanému napojeniu. Dá sa takto riešiť aj eshop na mieru cez hlavnú doménu a blog cez nejaký CMS (napr. WordPress) na subdoméne. Bolo by však lepšie, ak to technologické a finančné možnosti umožnia, mať eshop aj blog na hlavnej doméne.

     

    Ako vyberať koncovku domény?

     

    Závisí od toho, aké máte budúce plány so svojím webom.

     

    Online projekt/web iba s národným pôsobením

    V tomto prípade je výber veľmi jednoduchý. Registrujte si voľnú koncovku domény danej krajiny. Chcete pôsobiť iba na Slovensku? Vyberte si .sk doménu. Chcete pôsobiť iba v Česku? Vyberte si .cz doménu.

    Takisto môžete zvoliť niektorú z generických domén ako .com, .eu, .net či .org.

     

    Online projekt/web s národným pôsobením a potenciálom expanzie do zahraničia

    V tomto prípade sa môžete vydať dvomi rôznymi cestami.

    Prvou možnosťou je vybrať všeobecnejší názov domény, aby ste sa vyhli tomu, že názov domény bude zrozumiteľný iba v jednej krajine. Najlepšou voľbou zvyčajne býva brand. Pri koncovkách domény si vyberajte národnú koncovku svojej krajiny a tiež koncovky krajín, kam chcete expandovať, alebo v nich v blízkej budúcnosti vidíte potenciál.

    Síce registráciu krajín, kam chcete expandovať, môžete odložiť aj na neskôr, no mali by ste ju mať na zreteli hneď, ako sa váš projekt stane známejším. Niekto iný by vám doménu potom mohol vyfúknuť, a vy by ste tak museli vymýšľať nový názov.

     

    Užitočný tip: Táto možnosť je vhodnejšia pre eshopy, ktoré chcú pôsobiť na niekoľkých lokálnych trhoch alebo pre veľké nadnárodné firmy. Napríklad:

    • amazon.com (americký trh)
    • amazon.co.uk (britský trh)
    • amazon.de (nemecký trh)
    • amazon.fr (francúzsky trh)
    • amazon.es (španielsky trh)
    • a ďalšie krajiny

     

    Druhou možnosťou je zvoliť generickú koncovku domény (ideálne .com) a všeobecnejší názov domény zrozumiteľný pre viacero krajín. Hlavnú verziu stránky majte v angličtine a ostatné jazykové mutácie v rámci podadresárov napr. /de/, /es/, /fr/ a pod.

     

    Užitočný tip: Táto možnosť je vhodnejšia pre projekty, ktoré pôsobia celosvetovo, dodávajú nejakú online službu, prípadne pre online aplikácie vo viacerých jazykoch. Tiež je vhodná pre veľké svetové značky, ktorých príjmy nepochádzajú iba z predaja cez internet:

     

    Tiež môžete urobiť to, že na .com doméne urobíte preklikovú stránku na viaceré krajiny (znacka.com) a jednotlivé krajiny budú mať samostatné domény (znacka.sk, znacka.de, znacka.hu atď). Vyhnite sa však, ak je to možné, variantám typu znacka-sk.com, keďže národná koncovka krajiny má u užívateľov väčšiu dôveryhodnosť a tiež ju preferujú pri vyhľadávaní vo svojom jazyku.

     

    Nové koncovky domén – oplatia sa?

     

    Kedysi ste mali možnosť registrovať si iba generické domény ako .com, .net či .org a ešte národné koncovky domén. Postupom času sa však počet koncoviek výrazne rozšíril o nové, napríklad .academy, .blog, .guru, .travel, .fitness, .store a mnoho iných. Avšak oplatia sa?

    V niektorých prípadoch určite áno, napríklad pri osobnej stránke nič nepokazíte s koncovkou .me.

    V iných situáciách je zatiaľ problém iba v tom, že ľudia na tieto domény ešte nie sú zvyknutí a nejaký čas potrvá, kým sa dostanú do ich väčšieho povedomia. Z toho dôvodu by ste museli vynaložiť viac úsilia na to, aby vaša stránka vynikla oproti ostatným.

     

    Ako vybrať názov domény a akým chybám sa vyhnúť?

     

    Na túto otázku neexistuje jedna univerzálna odpoveď. Záleží najmä od okolností a účelu, pre ktorý doménu vyberáte.

    Osvedčené postupy pri výbere názvu domény:

    • Krátky názov, ideálne do 10 znakov – napríklad slovenská doména síce môže mať až 63 znakov (ostatné domény môžu byť podobne dlhé), ale nikto dlhý názov domény nebude do internetového prehliadača písať.
    • Jednoduché slovo/spojenie slov – jednoduché a ľahko zapamätateľné slovné spojenia majú vždy navrch narozdiel od komplikovaných názvov, ktoré sa užívateľom píšu oveľa ťažšie.
    • Môžete využiť brand alebo názov firmy, prípadne slovo, z ktorého chcete urobiť silnú značku.
    • V prípade budovania osobnej značky môžete využiť svoje meno.

     

    Čomu sa vyhnúť pri vyberaní názvu domény?

    • Ťažko vysloviteľným a zapamätateľným slovám
    • Pomlčkám
    • Skratkám
    • Číslam, ak to nemá význam alebo nie sú súčasťou značky
    • Nelimitujte sa jednou témou/produktom. Akákoľvek firma nemôže donekonečna rásť len na jednom produkte / jednej produktovej rade. Rast závisí aj od toho, či neskôr pridá ďalšie produkty. Keď si to preložíme do “doménovej reči”, znamená to, že váš názov by mal byť všeobecnejší a nemal by vás limitovať pri rozširovaní vašich aktivít. Napríklad, ak by ste začínali s predajom telefónov a neskôr zvažovali pridať iný sortiment, doména smartfony.sk by vás v budúcom rozvoji obmedzovala. Dala by sa však využiť v rámci marketingovej stratégie ako podporná stránka pre vašu všeobecnejšiu doménu.
    • Nevyužívajte v doméne lokalitu/mesto (pokiaľ nie ste mestský/regionálny web alebo nechcete microsite na podporu hlavného webu). Tento bod čiastočne súvisí s predošlým. Predstavte si, že ste pizzeria v Bratislave a expandujete do ďalších miest na Slovensku. S doménou pizzeriabratislava.sk alebo nazovpizzerieba.sk by ste v iných mestách veľmi nepochodili.

     

    Odporúčané čítanie: Ako vymyslieť perfektný názov domény

     

    Doména a SEO (optimalizácia webu pre vyhľadávače)

     

    Veľmi dôležitou vecou pri výbere domény je aj zohľadnenie princípov SEO, keďže doména môže mať vplyv aj na pozície vo vyhľadávačoch.

     

    Kľúčové slovo v doméne – áno či nie?

    V minulosti veľmi dobre fungovalo dávať kľúčové slová do domény. Využívali sa tzv. exact match domains, čo znamená názov domény s presným kľúčovým slovom, ktoré ľudia vyhľadávajú.

    Problém bol v tom, že majitelia webov toto využívali ako SEO skratku k rýchlemu získaniu prvých priečok vo vyhľadávači. Rýchlo vytvorili web, dali nejaký obsah a mali o dobrú pozíciu postarané. Často sa na hodnotu obsahu pre ľudí nemyslelo.

    Preto Google v roku 2012 zakročil aktualizáciou svojho algoritmu, ktorá už nebrala do úvahy kľúčové slová v doméne za až tak dôležitý faktor.

    Kľúčové slovo v doméne alebo presná zhoda kľúčového slova / frázy, tak už stratilo na svojom silnom postavení, ktoré malo. Avšak kľúčové slová v doméne vám v kombinácii s prepracovaným obsahom stále vedia mierne pomôcť k lepším pozíciám vo vyhľadávaní. Nevýhodou je, že takýto web je úzko špecializovaný a nemôžete s ním expandovať do zahraničia. Preto sú dnes domény s presnou zhodou kľúčových slov lepšie skôr ako microsite na podporu hlavného webu.

     

    Sila domény a potreba myslieť na jej dlhodobú životnosť od samého začiatku

    Ak chcete byť viditeľný vo vyhľadávaní Google, laicky povedané, potrebujete pracovať na sile svojej domény. Čím je silnejšia, tým bude lepšie konkurovať ostatným webom vo výsledkoch vyhľadávania.

    Túto silu určuje tzv. Pagerank, algoritmus z dielne Google, ktorý momentálne funguje na vyhodnocovaní počtu a kvality spätných odkazov. Nanešťastie, Google tento údaj nezverejňuje, no platí, že čím viac kvalitnejších a relevantnejších webov na vás odkazuje, tým aj vaša doména naberá na sile.

    Keby ste sa neskôr rozhodli prejsť na novú doménu, objaví sa základný problém – jej silu budete musieť budovať úplne odznovu. Jediné, čo viete urobiť, je presmerovať pôvodnú doménu cez redirect 301 na novú, no je dosť možné, že na nejakú dobu prídete o časť návštevnosti.

     

    Brand

    Ako ste sa mohli dočítať pred chvíľou, v minulosti ste nemali problém sa umiestniť v Google na vysokých pozíciách, keď ste použili kľúčové slová v doméne. Keďže táto taktika bola často zneužívaná, Google začal uprednostňovať faktory, ktoré nemáte ako prechytračiť. Sú nimi aj sila a známosť vašej značky (zatiaľ nie na 100% potvrdené). Čím viac ľudia hľadajú vašu značku, nielen samostatne, ale aj v súvislosti s konkrétnym produktom alebo témou, tým väčšia pravdepodobnosť, že vás Google posunie vyššie. Najväčšia výhoda však spočíva v tom, že váš brand je vaše vlastné kľúčové slovo, na základe ktorého ste vyhľadateľný.

    Navyše, sila brandu dokáže nepriamo ovplyvniť pozície tým, že čím známejšia je firma, tým väčšia pravdepodobnosť, že ľudia budú klikať na vašu stránku. A miera prekliku vo výsledkoch vyhľadávania je faktor, ktorý Google zohľadňuje.

     

    Národná koncovka domény

    Vo všeobecnosti sa pre daný jazyk lepšie umiestňujú v Google domény s národnými koncovkami, keďže napovedajú vyhľadávaču, že stránka je relevantnejšia v danej geografickej polohe. Cez nástroj Google Search Console si však môžete určiť geografické zameranie aj pri generických doménach.

     

    Nové koncovky domén

    Nové koncovky domén neposkytujú vo vyhľadávačoch žiadnu výhodu, takže koncovka .food vám nepomôže v lepšom umiestnení oproti iným webstránkam o jedle. Google ich berie rovnako, ako iné domény.

     

    Nezmeškajte ďalšie užitočné články
    a buďte o nich informovaný