• 02 - 581 010 62
  • Na našich stránkach používame súbory cookies. Pomáhajú nám vylepšovať web a služby. Pokračovaním súhlasíte so zberom dát.

    Čo je to UX a prečo je dôležitý pri tvorbe webuČo je to UX a prečo je dôležitý pri tvorbe webu
    Tipy a triky

    Čo je to UX a prečo je užitočné sa ním zaoberať?

    Investujeme veľa energie a času do vytvorenia webovej stránky. Utratíme prostriedky za privedenie návštevníka na web. Často sa však stáva, že návštevník odchádza bez toho, aby na webe niečo urobil. Nevyplní kontaktný formulár alebo nič neobjedná. Web tak neplní svoj účel.

    Veľmi častou príčinou je to, že sa tvorcovia webu nezaujímali o potreby a očakávania budúcich návštevníkov webu. Nie je jasné zodpovedané, akú potrebu má web pomôcť uspokojiť. Nebolo zistené aké informácie sú vyžadované pred zrealizovaním konverznej akcie. Nevenuje sa pozornosť tomu, čo spôsobuje návštevníkom uspokojenie potreby, čo frustráciu a naopak, čo spôsobuje nadšenie.

    User experience sa zaoberá zisťovaním toho, ako zabezpečiť taký pôžitok návštevníka, ktorý napomôže splneniu cieľov majiteľa webu.

     

    Prečo záleží na ux
    Ak nepoznáte skutočnú potrebu svojich zákazníkov, môžete sa zamerať na úplne nesprávny problém.

    Kde je UX?

    Ak budeme chápať user experience ako pôžitok alebo skúsenosť, ktorú si odnesieme z použitia určitého produktu, služby alebo v našom prípade webu, tak odpoveď bude jednoduchá: UX je všade a na každom kroku!

    Uvediem offline príklad: v prípade návštevy reštaurácie je náš výsledný dojem formovaný ešte skôr ako vôbec vkročíme do podniku. Možno máme očakávania na základe odporúčania priateľov, referencií na webe alebo krásnej fasády. Čoho sa môžu naše očakávania týkať? Jedla, atmosféry podniku, ceny?

    Všetko, na čo sme sa tešili, sa môže po vstupe rozplynúť, zmeniť alebo potvrdiť. Jedlo môže byť ešte lepšie ako sme dúfali, obsluha môže byť strohá a atmosféra veľmi komorná. Možno nám to vyhovuje a možno nie, ale ak príde účet, ktorý je mimo naše možnosti, tak výsledná skúsenosť asi nebude dobrá?        

    Čo je dobré si z tohto príkladu uvedomiť? Pôžitok sa mení v čase. Jeden okamih ho môže úplne zvrátiť a netýka sa len jedného aspektu. Výsledná emócia bude súhrnom dojmov z atmosféry, jedla, čistoty alebo ceny. A práve táto emócia má zásadný vplyv na to, či sa do podniku zákazník vráti.

    Asi ste si všimli veľké množstvo otáznikov v predchádzajúcich riadkoch. Nie je to chyba, ale výsada človeka, ktorý sa venuje user experience a to UX dizajnéra. Jeho prácou totiž je získavať odpovede na otázky, ku ktorým existujú len hypotézy alebo tušenia. Na základe získaných informácií ďalej navrhovať a testovať riešenia.

    Kedže som opisoval určité emócie a pôžitok, ktorý vzbudí služba alebo produkt, mohlo by sa zdať, že práca UX dizajnéra je viac umenie ako remeslo. Nemýľme si to však s grafikom. Práca UX dizajnéra má veľmi pragmatický charakter. Zahŕňa rôzne dizajnové metódy s presne stanoveným postupom.    

     

    Čo všetko rozhoduje o výslednom dojme?

    O celkovom pôžitku rozhoduje veľmi veľa aspektov. Od nich bude záležať, či  návštevník webu alebo podniku dôjde až k zrealizovaniu konverzie alebo sa niekde na pol ceste otočí. Rozhodujú aj o tom, či sa zákazník vráti a zrealizuje konverziu znova, prípadne či zrealizuje inú.

    Občas je ťažké mať všetky aspekty plne pod kontrolou a byť vo všetkých najlepší. Mať napríklad rýchlosť načítania webu za každých okolností pod 2 sekundy, mať dostatok kladných hodnotení, najnižšie ceny a pritom najrýchlejšiu dopravu. K tomu všetkému skvelú online podporu.

    Správna otázka znie, je to všetko nutné? Majú všetky aspekty rovnaký vplyv na realizáciu konverzie? A ktoré sú tie najdôležitejšie?

    Medzi (dobrými) dizajnérmi prevláda odpoveď to záleží:     

    • Záleží na tom, čo od webu očakávame, tj. čo považujeme za konverziu.
    • Záleží na tom, akú potrebu chceme zákazníkovi pomôcť uskutočniť.
    • Záleží na tom, čo náš zákazník potrebuje vidieť, aby sme ho presvedčili.
    • Záleží na tom, kto je náš zákazník.
    • Záleží na tom, aké má možnosti uspokojenia svojej potreby okrem nás.  
    • A záleží na mnohých ďalších faktoroch.

     

    Pri dvoch rôznych situáciách, ktoré sa venujú rovnakej službe, môžu rozhodovať iné  aspekty. Dôležité je zistiť, ktoré to sú.

    Ako to môže vyzerať? Za konverziu považujme napríklad predaj jedla s dovozom. Potreba zákazníka môže byť spojená napríklad s dovozom jedla do domácnosti. Okrem samotnej kvality jedla môže rozhodovať napríklad čas dodania, teplota jedla alebo cena dopravy. Zákazníkom môže byť rodina v produktívnom veku.  

    Ako to môže vyzerať pri iných okolnostiach? Za konverziu opäť považujeme predaj jedla s dovozom. Tentokrát však našim zákazníkom môže byť menšia firma na okraji mesta. Dôležitý bude výber z niekoľkých jedál, ktorý sa bude obmieňať. Dovoz musí byť zabezpečený v presnom čase.

    Obe cieľové skupiny môžu byť našimi zákazníkmi a o každého môžeme súperiť s inými konkurentami. Aby sme boli úspešný, musíme sa starať o každého pôžitok pri využívaní našich služieb zvlášť. Ako k tomu systematicky pristúpiť a mať to, čo prežívajú zákazníci pod kontrolou?

     

    Dizajnový proces

     

    Proces tvorby dizajnu pre web podľa ux

     

    Ako prídete na to, čo je pre konkrétneho zákazníka dôležité? Ako so získanou informáciou ďalej pracovať? Ako zistíte, že vyvolávate správny pôžitok a ako odhalíte, kde to prípadne škrípe?

    Získavanie informácií

    Veľa zadávateľov webu si myslí, že svojich zákazníkov dobre pozná. Myslia si, že presne vedia, podľa čoho si produkt zákazníci vyberajú a čo sú jeho dôležité vlastnosti. Bohužiaľ, to si veľmi často len myslia. Zabúda sa však na to, že zákazník a používateľ veľmi často nie je jedna a tá istá osoba. Platiteľ zároveň nemusí byť človek, ktorý rozhoduje o konverzií.  

    Hoci by sme si mohli myslieť, že o výbere dodávateľa obedov budú rozhodovať používatelia (zamestnanci), tak v skutočnosti to môže byť vedenie spoločnosti. Najdôležitejší aspekt nemusí byť ani samotné jedlo, ale napríklad množstvo práce, ktoré bude mať firma s tým, aby mal každý zamestnanec denne čerstvý obed. Bude musieť v spoločnosti jeden zamestnanec spisovať spoločnú objednávku alebo si môže každý zamestnanec jedlo samostatne objednať cez web?

    To, že chlap príde zaplatiť objednané závesy na kamennú predajňu neznamená, že o ich výbere rozhodoval. Nemusí vôbec ani tušiť, prečo jeho manželka vybrala práve tieto a prečo boli tie súčasné už nevyhovujúce.

    Pri získavaní informácií je preto nutné zamerať sa na všetky zainteresované strany, ktoré sú pre cieľ webu relevantné a identifikovať ich potreby, obavy a motiváciu.

    Pochopenie informácií

    Zo získaných informácií sa dopracujeme k zisteniam, na základe ktorých sa vieme neskôr kvalifikovane rozhodovať. Zistenia je vhodné rozdeliť do skupín podľa toho, čoho sa týkajú a taktiež hierarchicky roztriediť.

    Ktorá so zainteresovaných strán má rozhodujúce slovo? Ktoré požiadavky je potrebné uspokojiť len v základnej miere, a ktorým je potrebné venovať maximum energie? Čo je úplne zásadné, bez čoho nie je možné zrealizovať konverziu?

    Analyzovanie informácií a získavanie poznatkov je vhodné realizovať v skupine. Zabráni sa tak skresleniu a subjektívnemu vnímaniu reality.

    Návrh riešenia

    Môžeme generovať nápady, skicovať, rozpracovať základ dvoch či troch riešení a neskôr niektoré riešenia škrtať. Problém by sme mali rozkúskovať na jednotlivé dielčie časti, ktoré môžeme postupne riešiť.

    Určite by som sa vyhol navrhovaniu riešenia v situácií, keď nepoznám budúcich zákazníkov a ich problémy, ktoré chcem riešiť. To platí aj mimo webu.

    Testovanie a overovanie správnosti riešenia

    Než niečo začneme vyvíjať je dobré to najprv testovať. Veľmi dobre sa dá testovať napríklad wireframe. Wireframe predstavuje model budúceho webu. Prezentuje budúci obsah webu, spôsob jeho rozmiestnenia na jednotlivých podstránkach a ich vzájomné prepojenie. Zhotovenie modelu nie je tak náročné ako vývoj webu samotného. Prípadné zmeny sú veľmi rýchle a lacné. Testovať môžeme funkčnosť, formuláciu textov alebo prehľadnosť rozmiestnenia prvkov na podstránkach webu.

    Testovať môžeme celok ako taký, prípadne len konkrétne časti riešenia. Dôležité však je testovať s relevantnými ľuďmi, pre ktorých je riešenie realizované. Človek, ktorý nikdy neobjednával rozvoz jedla, vám nepomôže s testovaním webu na objednávanie rozvozu jedla.          

    Dizajn ani web nikdy nie je hotový

    Aby sme mali riešenie skutočne pod kontrolou, tak je potrebné dizajnový proces  opakovať. V prípade webu to znamená získavanie informácií napríklad prostredníctvom merania webu. Namerané údaje je potrebné vyhodnotiť. Na základe získaných poznatkov navrhnúť riešenia, ktoré pomôžu zlepšiť súčasnú situáciu. Nové riešenia samozrejme znova testujeme.

     

    Prečo je teda dobré zaoberať sa UX?

    UX vám pomôže zrealizovať svoje ciele. Budete totiž poznať motiváciu a potreby vašich zákazníkov. Rozoznáte, na základe čoho sa stanú z návštevníkov webu spokojní zákazníci. Navyše budete vedieť, čo má najväčší vplyv na ich spokojnosť.

    Vďaka tomuto poznaniu sa budete schopný rozhodnúť, do čoho investovať čas a prostriedky, aby ste naplnili vlastné ciele.

     

    Autor: Matej Chyľa je UX designér venujúci sa návrhu a optimalizácií webov v Brnenskom webdesignovom štúdiu Liquid Design.

    Nezmeškajte ďalšie užitočné články
    a buďte o nich informovaný