• 02 - 581 010 62
  • Na našich stránkach používame súbory cookies. Pomáhajú nám vylepšovať web a služby. Pokračovaním súhlasíte so zberom dát.

    Čo je to SEO 2. časťČo je to SEO 2. časť
    Marketing

    Čo je to SEO – optimalizácia webu pre vyhľadávače (časť 2)

    V prvej časti článku, sme si povedali základy toho, čo je to seo.

    Dozvedeli ste sa:

    • Ako fungujú internetové vyhľadávače
    • Prečo je potrebné byť na prvých miestach
    • Niektoré z faktorov, ktoré berie do úvahy pri posudzovaní toho, ktoré stránky posunie na prvú stranu

    V tejto druhej časti sa na tieto faktory pozrieme detailnejšie. Dajú sa rozdeliť do troch skupín:

    • On page faktory
    • Off page faktory
    • Technické SEO

     

    On-page SEO

     

    On page seo je optimalizácia prvkov, ktoré sú priamo na stránke. Najčastejšie ide o úpravy obsahu a kódu vášho webu.

    Najdôležitejší cieľ on page optimalizácie skvele zhrnuli odborníci na SEO z moz.com:

    • Pomáha vyhľadávaču aj návštevníkom lepšie pochopiť, o čom je stránka
    • Tiež pomáha identifikovať čo najrelevantnejšiu stránku vzhľadom na vyhľadávané slová
    • V neposlednom rade, robí danú stránku čo najužitočnejšou a hodnou umiestniť sa ako relevantný výsledok vyhľadávania

     

    Všetko to začína analýzou kľúčových slov

    Je to v skratke proces zisťovania toho, čo ľudia vy vyhľadávači hľadajú v akých priemerných mesačných objemoch.

    Zistiť ich môžete cez nástroj Keyword Planner. Nanešťastie, pred nejakým časom Google znemožnil získať presné dáta ľuďom, ktorí nemajú zapnutú platenú PPC reklamu. Ak ju spustenú nemáte, vyhľadávanosti rôznych slov môžete zistiť aj cez nástroj kwfinder.org. Hoci je platený, oplatí sa doňho na jeden mesiac zainvestovať 44,9 eur, ak neplánujete platenú PPC reklamu. Okrem objemu vyhľadávania vám tiež ukáže náročnosť umiestnenia sa na dané slovo a navrhne aj iné, ktoré môžu byť menej konkurenčné.

    Po nájdení relevantných slov nasleduje ich rozmiestnenie na najdôležitejšie miesta. Prehliadnuť by ste nemali tieto

     

    Nadpis Title

    Ide o modrý nadpis, ktorý sa zobrazí vo výsledkoch vyhľadávania. Ideálne sa potrebujete zmestiť do 60 znakov.

     

    Url adresa

    Myslím, že toto vysvetlenie nepotrebuje.

     

    Meta description

    Je krátky popis toho, o čom je vaša stránka. Mať v ňom kľúčové slovo už síce nie je faktorom, ale vždy v ňom Google boldom vyznačí dané kľúčové slovo. Takisto od neho závisí miera prekliku. A čím vyššia, tým silnejší signál Googlu, že ide o relevantný výsledok vyhľadávania. Ideálne sa potrebujete zmestiť do 150 znakov.

    Takto to potom vyzerá vo výsledkoch vyhľadávania…

     

    Čo je to SEO: title url description

     

    Nadpis h1, h2, h3

    Ide o nadpisy na vašej stránke. Nadpis h1 je hlavný nadpis, ktorý užívatelia väčšinou uvidia ako prvý. Je to ešte stále jeden z nasilnejších faktorov, takže v ňom by ste kľúčové slovo určite mali mať. Čo sa týka nadpisov h2 alebo h3, tie už nemajú takú silnú váhu ako kedysi, ale stále pomáha mať v nich kľúčové slovo.

     

    Kľúčové slovo v texte

    Aby Google mohol lepšie pochopiť, o čom je vaša stránka, potrebujete použiť kľúčové slovo aj v texte. Ideálne niekoľkokrát. Najdôležitejšie je, aby to bolo prirodzené a netlačili ste ich do textu na silu len preto, aby tam boli.

     

    Názov obrázka

    Ak nahrávate obrázok, vyhnite sa nič nehovoriacim názvom typu “obrazok-1-homepage” a pod. Vložte doňho kľúčové slovo, aby ste vyhľadávaču ľahšie umožnili zistiť, o čom je vaša stránka. Takisto tým umožníte umiestniť sa obrázku vo vyhľadávaní.

     

    Alt tag obrázka

    Ide o krátky popis obrázka, ktorý nie je viditeľný pre užívateľov, ale je len v kóde stránky. Často sa stáva, že tieto tagy buď nie sú vôbec vyplnené, alebo v nich nie sú kľúčové slová.

    Ale nie je to len o tom mať kľúčové slová na týchto miestach. V prvom rade potrebujete mať kvalitný obsah.

     

    Ale nie je to len o vložení kľúčových slov na správne miesta

     

    Dnes sa nedá robiť obsah len pre vyhľadávače. Potrebujte robiť obsah aj pre ľudí. To znamená, že by ste mali tvoriť obsah, ktorý ľudí čo najviac zaujme a poskytne im presne to, čo hľadajú. A to sa nedá bez toho, aby ste dobre poznali vašich návštevníkov a čitateľov.

    Ak by sa vám aj podarilo dostať sa na prvé miesta, ale ľudia by z vašej stránky rýchlo odchádzali, Google by vás vyhodnotil ako nerelevantný výsledok. Takže by ste šli veľmi rýchlo dole.

    Ak sa pri tvorbe obsahu budete riadiť nasledujúcimi pravidlami, vaše šance umiestniť sa na lepšej pozícii vo vyhľadávaní budú vyššie:

    • Prepracovaný obsah do hĺbky – obsah na stránke musí dostatočne pokrývať všetky potrebné informácie, ktoré návštevník na stránke očakáva.
    • Prehľadný, dobre organizovaný a jednoduchý na čítanie
    • Jedinečný a neopakujúci sa na iných stránkach
    • Autoritatívny a dôveryhodný obsah podložený štatistikami a grafmi, prípadne citáciami odborníkov
    • Obsah v súlade so zámerom vyhľadávania

     

    Off-page SEO

     

    Off page optimalizácia sa týka všetkého, čo je mimo vašej stránky. Najčastejšie sa týka spätných odkazov smerujúcich na váš web.

    Aby vás Google zobrazoval na popredných miestach, v prvom rade vás musí brať ako dôveryhodný zdroj informácií. Otázkou ostáva, ako docieliť, aby vás tak bral?

    Základný princíp fungovania v minulosti bol veľmi jednoduchý. Čím viac webov na vás odkazuje, tým lepšie. Stále to platí. Iba s tým rozdielom, že Google už berie do úvahy aj kvalitu odkazov, pretože sa vo veľkom kupovali a vymieňali odkazy a na prvých miestach tak boli aj weby, ktoré tam nemali čo hľadať. Preto dnes platí čím viac kvalitných webov na vás odkazuje, tým lepšie.

    Kvalitu odkazujúceho webu v očiach Google pekne zhrnula odborníčka na SEO, Gabka Koščová vo svojom článku:

    • Populárnosť – vysoká návštevnosť, zdieľanie obsahu, odkazy z iných webov
    • Aktuálnosť – obsah na webe je pravidelne pridávaný alebo aktualizovaný
    • Relevantnosť – obsah webu musí nejako súvisieť so stránkou, na ktorú odkazuje
    • Autoritatívnosť – odkazy z webov, ktorým už Google dôveruje pre danú oblasť

     

    Technická stránka webu

    V neposlednom rade treba pozerať aj na technickú stránku webu. Najdôležitejšie veci, ktoré potrebujete v dnešnej dobe riešiť, sú tieto.

     

    Rýchlosť načítania

    Neradi čakáte, kým sa stránka načíta? Rovnako to vidí snáď každý používateľ internetu. To dokazuje štúdia Why web performance matters, ktorá zistila, že ľudia očakávajú načítanie stránky do 2 sekúnd. Keď sa tak nestane do 3 sekúnd, z webu odchádza až 40% užívateľov.

    A to už vie byť pri niekoľkotisícových návštevnostiach vysoké číslo.

    Rýchlosť načítania viete zmerať niekoľkými nástrojmi. Odporúčam použiť viacero, keďže každý nástroj poskytne trochu iné čísla. Ja napríklad používam tieto 3:

    1. Kliknem si na stránku a odstopujem načítanie 🙂
    2. Použijem nástroj webpagetest.org
    3. Použijem nástroj GTmetrix.com

    Niekedy sa mi stalo, že jeden nástroj ukázal oveľa väčšiu dobu načítania ako druhý. Preto je dobré nespoliehať sa len na jeden.

    Z ich priemeru máte najlepšiu predstavu o tom, ako dlho sa vám stránka načíta.

    Pokiaľ ide o konkrétne odporúčania pre zrýchlenie webu, tak dobrým nástrojom je PageSpeed Insights od Google alebo už vyššie spomínaný GTmetrix.

    Vo veľkej miere ide o programátorské veci. Ideálne je, ak tieto veci podchytíte ešte počas tvorby webu.

    V prípade, že máte WordPress web, môžete ho zrýchliť aj pomocou týchto WordPress pluginov.

     

    Mobilná verzia

    Čoraz viac užívateľov dnes už nemá len jedno zariadenie (notebook/desktop), z ktorého sa pripájajú na internet. Doba sa dramaticky zmenila a väčšina ľudí je, dá sa povedať, nonstop online vďaka mobilným zariadeniam.

    Už v roku 2015 v Amerike vyhľadávania na mobilných zariadeniach prekonali tie na desktopových. Na Slovensku je trend podobný.

    Ideálne, ak si sami zistíte cez merací nástroj Google Analytics, koľko ľudí navštevuje váš web z mobilov alebo tabletov. Zistiť to môžete pri prihlásení sa do Google Analytics v sekcii Publikum -> Mobilné zariadenia -> Prehľad

     

    SEO a mobile

     

    Ale aj keby to číslo bolo minimálne (čo pochybujem), aj tak by ste mali myslieť na mobilných užívateľov. Ak vaša stránka nie je pre mobily prispôsobená, vaše pozície vo vyhľadávači budú trpieť, pretože je to jeden z faktorov, ktoré Google berie do úvahy.

    Zistiť, či je váš web vhodný pre mobilné zariadenia môžete napríklad cez nástroj google.com/test/mobile-friendly.

     

    Zabezpečenie stránky cez SSL certifikát

    Google už v roku 2014 potvrdil, že zabezpečený protokol https je faktorom, ktorý ich vyhľadávač zohľadňuje. Tomu, že tlačí na bezpečnosť, svedčí aj fakt, že od leta tohto roku prehliadač Chrome zobrazuje stránky bez prijpojenia cez https ako nezabezpčené.

     

     

    Ak si niečo v Googli vyhľadáte, tak dnes už takmer všetky stránky na prvej strane fungujú cez zabezpečený protokol https. Ako si ho zabezpečiť?

    Kedysi by to bolo pomerne komplikované. Vo WY sme mysleli aj na toaby sme čo najviac uľahčili celý proces našim zákazníkom. Všetko, čo musíte urobiť, je aktivovať si SSL certifikát (napríklad bezplatný Lets Encrypt) a presmerovať stránku z http na https dvomi klikmi cez náš WY Panel. Návod ako na to nájdete tu.

     

     

    Mohlo by vás tiež zaujímať:

    Ako na SEO: návod pre optimalizáciu pre vyhľadávače

    Ako získať kvalitné spätné odkazy na váš web

    Nezmeškajte ďalšie užitočné články
    a buďte o nich informovaný