• 02 - 581 010 62
  • Na našich stránkach používame súbory cookies. Pomáhajú nám vylepšovať web a služby. Pokračovaním súhlasíte so zberom dát.

    Ako zarobiť na bloguAko zarobiť na blogu
    Tipy a triky

    Ako zarobiť na blogu? Návod ako začať blogovať a mať z toho príjem

    Chceli by ste zarábať na svojom blogu? Určite áno. Inak by ste tento článok asi nezačali čítať.

    Písať si pre seba a o tom, čo vás baví, je fajn. Aspoň dočasne. Keď z toho nič nemáte, každého to časom omrzí, ale keď z blogu máte aj zárobky, je to oveľa väčšia satisfakcia.

    Možno už máte svoj blog nejaký ten čas, len z neho ešte nič nezarábate, alebo ho práve spúšťate a hneď to chcete brať biznisovo. Bez ohľadu na to, v ktorej ste skupine, zarábať blogovaním sa dá. Na Slovensku vďaka tomu milionárom nebudete (to sa dá len na veľkých trhoch), ani nezbohatnete rýchlo, ale dá sa z toho mať slušný príjem, aby ste si boli sami sebe pánom a zabezpečili seba aj svoju rodinu. Aspoň keď to urobíte dobre a poznáte konkrétne postupy ako zarobiť na blogu.

    Predtým, ako si povieme, koľko a ako sa dá zrábať blogovaním, sa najskôr detailnejšie pozrieme na dva kľúčové predpoklady zarábania na blogu, ktoré by ste mali vedieť. Bez nich sa totižto zarobiť nedá ani cent.

     

    Písanie článkov na blogu vám nikdy nezarobí, zarába niečo iné

     

    Najväčšou chybou začínajúcich blogerov je to, že predpokladajú, že stačí pravidelne písať články a nejako sa už tie zárobky dostavia. Áno, niekto mohol mať to šťastie a dostal sa k zrnu ako slepé kura. Ale to sú prípady jeden z milióna. Nechcem byť pesimista, ale neoplatí sa spoliehať len na šťastie.

    Pravda je taká, že väčšina blogerov píše a píše, a nikdy z toho nič nemajú. Prečo? Lebo písanie vám nikdy samo o sebe nezarobí. Písanie článkov na svojom blogu je len prostriedok na prilákanie ľudí na blog. Nie prostriedok predaja.

    Čo vám bude zarábať, je spôsob monetizácie blogu. Monetizácia blogu, inými slovami, znamená spôsoby, pomocou ktorých viete niečo predať vašim návštevníkom. Konkrétne spôsoby sa dozviete už o chvíľu.

     

    Potrebujete na svojom blogu dostatočne veľkú a relevantnú návštevnosť

     

    Teraz už viete, že potrebujete na svojom blogu niečo predávať (monetizovať ho). Predávať niečo síce môžete, ale keď na blogu nikoho mať nebudete, tak toho veľa nepredáte.

    Preto sa potrebujete zamerať aj na spôsoby, pomocou ktorých na web prilákate dostatočne veľa ľudí.

    Vyčísliť presne koľko je “dostatok,” sa nedá. Je to veľmi individuálne. Vo všeobecnosti sa v praxi bežne bavíme v tisíckach návštev mesačne. Ideálne 10000 a viac.

    Napríklad, na váš web príde 10000 ľudí a percento z nich si niečo kúpi. To máme 100 zákazníkov mesačne. Ak predávate niečo v rozsahu 10 – 20 eur, vaše výnosy sú niekde na úrovni 1000 – 2000 eur. Lenže k tomu ešte treba zarátať náklady na hosting, doménu, reklamu alebo čokoľvek iné. Nezabudnite na dane, odvody a ďalšie administratívne povinnosti.

    Ak vám ostane toľko, s čím ste spokojný, máte ten potrebný dostatok návštev. Ak spokojný nie ste, potrebujete na blog dostať viac ľudí alebo vymyslieť spôsob, ako existujúcim zákazníkom predávať niečo ďalšie alebo predávať za viac.

     

    Odporúčané čítanie: 22 spôsobov, ako zvýšiť návštevnosť webu

     

    Koľko sa dá zarobiť blogovaním?

     

    Na Slovensku nič… ale aj…

    100 eur

    200 eur

    500 eur

    1000 eur

    Dokonca môžete viac, ak ste šikovný.

    V Amerike alebo na celosvetovom trhu môžete zarábať niekoľkonásobne viac. Napríklad Pat Flynn zo smartpassiveincome.com zverejňuje svoje každomesačné príjmy. Koľko zarába zo svojho blogu? Momentálne každý mesiac 150 000 a viac dolárov.

    Realita je však taká, že zo svojho blogu ľudia veľké zárobky neuvidia. Aspoň toľko hovorí štatistická pravdepodobnosť. Väčšina nezarobí nič. Máličko blogerov zarobí aspoň trochu. Ešte menej sa priblíži k 1000 dolárom/eurám mesačne. A minimum si blogovaním zarába a robia to ako prácu na plný úväzok.

    Hlavní podozriví žiadnych alebo nízkych zárobkov sú vždy dvaja. Reč už o nich bola: malá návštevnosť a nedostatočná monetizácia.

     

    8 konkrétnych spôsobov ako monetizovať blog a zarobiť na ňom

     

    Spôsobov existuje niekoľko. To, čo v skutočnosti potrebujete, je zamerať sa na viacero z nich. Žiadny blog v slovenských podmienkach by sa podľa mňa nemal sústrediť primárne len na jeden zdroj príjmov. Prečo? Pretože Slovensko je príliš malá krajina a nákupná sila nie je taká vysoká, ako v iných krajinách. V porovnaní so svetom sú možnosti slovenských blogov v zarábaní iba kvapkou v mori oceáne.

     

    1. Príjem z reklamy na blogu

    Ak je na vašom blogu obrovská mesačná návštevnosť (desiatky až stovky tisíc), môžete využiť model, ktorý využívajú aj veľké médiá – predaj reklamného priestoru za celkom slušné sumy. Samozrejme, viete ho predávať aj pri nižších návštevnostiach, ale za menej.

    Ďalším spôsobom je využívať reklamné siete ako napríklad Google Adsense. Tá vám umožní umiestniť na váš blog Google reklamu, za čo vám bude Google platiť pri každom kliku na reklamu.

    Ak ste influencer a máte so svojím publikom vybudovaný dobrý vzťah, môžete tiež odporúčať produkty, ktorým veríte. Za to vám daná značka tiež môže platiť.

    Ďalšie spôsoby zarábania na reklame sú:

    • Možnosť publikovania PR článkov
    • Predaj spätných odkazov
    • Predaj miesta vo vašom newslettri
    • Súťaže o produkty rôznych značiek

     

    2. Príjem z affiliate marketingu

    Affiliate marketing znamená, že propagujete na svojom webe iné produkty alebo služby a za každý sprostredkovaný predaj získate určité percento. Výška môže byť od pár percent až do niekoľko desiatok percent.

    Dôležité je, aby daný predajca mal svoj vlastný affiliate program a vedel vám vytvoriť odkaz s jedinenčným identifikátorom, pomocou ktorého vás bude vedieť identifikovať ako sprostredkovateľa predaja.

    Na Slovensku ešte nemá každý takýto program, ale postupne ho do svojho portfólia zaraďujú nové a nové firmy. My máme tiež svoj affiliate program a za každý sprostredkovaný predaj z hostingu alebo virtuálneho servera máte svoju províziu.

    Výhodou tohto typu príjmu je aj to, že nemusíte odporúčať len slovenské firmy, ale aj zahraničné. Tie už bežne majú affiliate programy s dosť vysokými províziami.

    Affiliate odkazy potom môžete využiť vo svojich článkoch, príspevkoch na sociálnych sieťach alebo newslettroch.

     

    3. Propagujte vlastnú službu

    Problémom mnohých blogov (často je to dôvod číslo jeden) prečo nezarábajú je ten, že blogeri nič neponúkajú. Absolútne žiadnu svoju službu. To je škoda pretože ponúkať vlastné služby je jeden z najlepších a najmenej náročných spôsobov, ako zarobiť na blogu

    Takmer vždy sa dá niečo ponúknuť a môžete sa stať freelancerom: písať články, texty na web, robiť weby, robiť grafiku, byť konzultantom, koučovať, mentorovať… možností je naozaj veľa, najmä ak máte nejaké schopnosti z predchádzajúcej/súčasnej práce.

    Takisto si môžete zarábať doučovaním študentov predmety, v ktorých ste dobrý, prekladať texty v cudzích jazykoch.

     

    4. Propagujte vlastný produkt

    Tento bod je v podstate to isté ako predošlý, iba s tým rozdielom, že neponúkate službu, ale produkt. Pri blogovaní máte výber dva typy produktov:

    • Fyzické – knihy, handmade výrobky, doplnky, oblečenie…
    • Digitálne – ebooky, video kurzy, video koučing, členské sekcie, platený obsah

     

    5. Workshopy a školenia

    Na Slovensku som ešte nevidel, že by tento spôsob monetizácie bol veľmi využívaný blogermi, no vo svete je to obrovským trendom. Podstata je podobná ako pri predaji videokurzu iba s tým rozdielom, že školenie prebieha naživo. Oproti videokurzom majú workshopy a školenia výhodu v tom, že prichádzate naživo do kontaktu so svojimi zákazníkmi, čo buduje vzťah oveľa efektívnejšie než “digitálne formy” kontaktu.

     

    6. Staňte sa influencerom

    Byť influencerom je v posledných rokoch veľkým trendom vo svete, ktorý sa už prediera aj na Slovensko. Influencer je slovo z anglického influence, čo znamená vplyv/ovplyvniť.

    Ako influencer teda máte možnosť vplývať na určitú skupinu ľudí, často vašich čitateľov a fanúšikov, pretože vďaka pozitívnemu vzťahu k vám dajú na vaše odporúčania a názor. Uvedomujú si to hlavne veľké značky, ktoré zistili, že staré marketingové stratégie je dobré mať, ale už ani zďaleka nie sú v mnohých prípadoch tak účinné ako kedysi.

    Ako príklad si môžete pozrieť Space účet pre mladých od Slovenskej sporiteľne. Kto je tvárou? Známy YouTuber Selassie. Síce to nie je bloger, ale vďaka svojmu vplyvu a možnosti osloviť mladých ľudí sa stal tvárou Slovenskej sporiteľne a pomáha propagovať ich účet pre študentov a mladých. A určite to nerobí zadarmo.

     

    7. Monetizujte svoje influencerské schopnosti

    Okrem samotnej možnosti ovplyvňovať rozhodnutia ľudí môžete ako influencer speňažiť aj svoje jedinečné schopnosti či už ako copywriter, ideamaker, tvorca zaujímavého obsahu alebo ako kreatívny stratég pre firmy. Tie dávajú nemalé sumy do marketingu, ktorý často nemá hlavu ani pätu a je nezaujímavý.

     

    8. Založte si eshop

    Eshop je veľmi obľúbený spôsob zarábania peňazí na internete a dá sa využiť aj keď blogujete. Ako? V blogových článkoch môžete mať prekliky na svoje produkty. Podobne to robí aj kníhkupectvo Martinus, ktoré v článkoch odkazuje na rôzne knihy vo svojej ponuke. Tiež eshop Alza, ktorá má, napríklad, článok o tom, ako si vybrať notebook. V ňom, samozrejme, odkazuje na rôzne kategórie produktov od herných, cez kancelárske po notebooky na bežné využitie.

     

    Odporúčané čítanie: Návod ako si založiť eshop

    Nezmeškajte ďalšie užitočné články
    a buďte o nich informovaný