• 02 - 581 010 62
  • Na našich stránkach používame súbory cookies. Pomáhajú nám vylepšovať web a služby. Pokračovaním súhlasíte so zberom dát.

    Ako založiť eshopAko založiť eshop
    Tipy a triky

    Návod ako si založiť vlastný eshop

    Tento článok je určený všetkým, ktorí rozmýšľajú nad tým, ako založiť eshop. Spísali sme postupnosť jednoduchých krokov, na ktoré by ste mali prihliadať pri tvorbe eshopu:

    • Správny výber produktového portfólia
    • Príprava business plánu
    • Analýza konkurencie
      • Bude mať môj projekt pridanú hodnotu oproti konkurencií?
      • SWOT analýza
    • Dodávatelia a logistika
    • Výber názvu a domény
    • Výber eshopového riešenia
    • Hosting
    • Príprava eshopu na spustenie    
      • Logo
      • Štruktúra a grafika
      • Fotky produktov
      • Popisy produktov
      • Analýza kľúčových slov a SEO
      • Právne informácie
    • Spustenie a prevázdka eshopu
    • Na čo všetko treba pri eshopoch myslieť?

     

    Správny výber produktového portfólia

    Výber segmentu je najdôležitejší krok pri vytváraní eshopu. Vysoko konkurenčné segmenty, napríklad elektronika alebo móda, môžu byť pre začínajúci eshop ťažký oriešok. Veľké a už už rozbehnuté eshopy majú obrovský výber tovaru, môžu si dovoliť nižšie ceny a investujú veľa financií do propagácie.

    Mali by ste si vybrať produkty, ktorým rozumiete alebo sa viete veľmi rýchlo stať odborníkom na dané produkty. Užšie zamerané eshopy dokážu konkurovať väčším práve osobným prístupom a starostlivosťou o zákazníka.

    Taktiež marketing sa robí jednoduchšie, keďže oslovujete určitú skupinu obyvateľstva. Napríklad môže ísť o rybárske potreby, modelárov alebo skialpinistov.

    Zistite si, aké sú pri daných produktoch marže a či je na trhu pre vás vhodný dodávateľ daných produktov.

     

    Príprava biznis plánu

    Pred začatím každého biznisu je dobré spraviť si biznis plán. Dopredu síce neviete odhadnúť čísla predajov a celkovo váš eshop môže skončiť úplne inak, ako ste predpokladali na začiatku, no mať to na papieri je základ.

    Biznis plán pre eshop by mal obsahovať:

    • Vybrané produktové portfólio
    • Kanály ako získate klientov
    • Odhadovaný mesačný cashflow, marží a ziskov
    • Vaše ciele aspoň na rok – od spustenia eshopu
    • Návrh marketingovej stratégie    

     

    Odporúčané čítanie: Ako vypracovať podnikateľský plán

     

    Analýza konkurencie

    Zistite, čo ponúka vaša konkurencia a čím presne sa chcete odlíšiť. (Prečo prídu ľudia nakupovať ku vám.) Analýza konkurencie je odrazový mostík pri určovaní vašej marketingovej stratégie. Vašou konkurenciou nie je len jeden najväčší eshop v segmente. Zamerajte sa na širšiu oblasť konkurentov vo viacerých oblastiach. Zvoľte si päť najdôležitejších kľúčových slov pre váš segment. Zadajte si do vyhľadávača Google kľúčové slovo a vypíšte, kto sa nachádza na prvej strane.

    Položte si otázky:

    • Je na trhu jednotka, ktorá valcuje trh?
    • Koľko majú konkurenčné eshopy produktov?
    • Aké majú obraty?
    • Majú blog?
    • Aké majú spôsoby dopravy?
    • Aké majú platobné možnosti?
    • Či pôsobia na sociálnych sieťach?
    • Aké majú konkurenčné výhody?
    • Aký je dopyt po produktoch a čo predávať v eshope?
    • A dalšie…

     

    Bude mať môj projekt pridanú hodnotu oproti konkurencii?

    Spýtajte sa samého seba, akú pridanú hodnotu budete ponúkať vy svojim zákazníkom? Čo vás odlišuje od konkurencie? Môže to byť lepší servis pre klientov, rýchlejšie dodanie tovaru, nižšie ceny.

     

    SWOT analýza

    Aké sú vaše silné a slabé stránky? Čo by vás mohlo ohroziť „zvonku“? Aby ste na to prišli, urobte si SWOT analýzu, teda zhrnte si svoje silné a slabé stránky, príležitosti a riziká, ktoré máte. SWOT analýza sa vám bude pripravovať ľahšie, keď budete poznať vašich konkurentov a trh, pre ktorý chcete eshop spustiť. Taktiež musíte spoznať svojich zákazníkov a zistiť, čo presne chcú a na čo budú kladne reagovať.

     

    Dodávatelia a logistika

    Nájsť kvalitné produkty a rýchleho dodávateľa je kľúčové. Poobzerajte sa na internete a porovnajte viacerých dodávateľov. Zamerajte sa na kvalitu výrobkov, krajinu výroby, cenu a rýchlosť dodania. Výhodou zahraničných dodávateľov sú oveľa nižšie ceny, no dlhší čas dodania. Naopak slovenskí dodávatelia vám rýchlejšie reklamujú poškodený tovar a jednoduchšie sa s nimi dohodnete.

    Dopredu si premyslite celý objednávkový proces a zistite si ceny dopravy u jednotlivých prepravcov. Myslite aj na poistenie a dodacie lehoty.

    Základne možností dopravy:

    • Doručenie poštou
    • Kuriér
    • Osobný odber        
    • Odberné miesta u vašich partnerov    
    • Výdajné miesta napr. Zásielkovňa.sk.

     

    Výber názvu a domény

    Názov eshopu a domény:

    • By mal byť zapametateľný
    • Môže obsahovať kľúčové slovo súvisiace s produktami
    • Musí mať voľné domény pre všetky trhy, kde chcete pôsobiť
    • Nemal by parazitovať na inej značke

     

    Dajme tomu, že by jazyková škola v Bratislave mala kľúčové slovo “jazyková škola bratislava” ako názov domény jazykova-skola-bratislava.sk. Ak by niekto hľadal “jazyková škola trenčín” a hoci by ste v meste mali pobočku, vaša doména by nebola pre daného užívateľa relevantná.

    Špeciálne zľavy na .sk domény do 21.10.2018

    Registrujte si doménu od 3€, k hostingu ju môžete mať aj zadarmo. 

    Odporúčané čítanie: Ako vymyslieť názov domény

     

    Výber eshopového riešenia

    Keď máte premyslené základné informácie vášho nového eshopu, prichádza na rad hľadanie vhodného riešenia pre eshop. Máte tri možnosti:

    • Eshop na prenájom    
    • Open source riešenie
    • Eshop na mieru

     

    Každá z týchto možností má svoje výhody a nevýhody. Závisí to dosť od vášho rozpočtu. Najjednoduchšie riešenie je eshop na prenájom, ten však môže mať určité obmedzenia. Open source riešenie ako je Woocommerce + WordPress alebo Prestashop môže byť zložitejšie a možno budete potrebovať odbornú pomoc programátora. Kód však budete mať vo svojich rukách. Pri open source nie ste závislý iba na jednom dodávateľovi riešenia. Eshop na mieru je výborná voľba, keď máte jasnú predstavu o funkcionalite, máte dostatočný rozpočet a myslíte to do budúcna vážne s rozširovaním eshopu, automatizáciou skladových a účtovných systémov, pridávaním jazykových mutácii a prípadnými funkciami na mieru.

     

    Hosting

    Ak plánujete menší eshop s pár produktami, tak vám bude stačiť aj klasický zdieľaný hosting. V prípade, že budete mať stovky až tisícky produktov, na klasickom zdieľanom hostingu môže byť eshop pomalý. Vtedy je vhodné prejsť na virtuálny server, s ktorým budete mať síce spojené väčšie prevádzkové náklady, ale zvýši sa vám výkon a konfiguráciu si budete vedieť nastaviť podľa potrieb.

    Ak váš eshop vyrastie ešte viac, môžete prejsť do cloudu prípadne na dedikované servery.

     

    Príprava eshopu na spustenie

     

    Logo

    Logo je prvé, čo si zákazník spája s vašou značkou a je dobré nechať si ho vytvoriť profesionálom. Pri rozhodovaní je dôležité zvážiť, aký typ eshopu chcete, aký tovar či služby plánujete predávať a či sa chcete odlíšiť od ostatných podobných internetových obchodov.

    Štruktúra a grafika

    Po logu návštevník ako ďalšie zbadá vzhľad eshopu. Aby pokračoval v prezeraní, musí ho stránka osloviť na prvý pohľad. Musí byť prehľadná a jednoduchá. Mali by ste sa snažiť zaujať potenciálnych zákazníkov prvkami, ktoré budú vlastné iba vašej značke. Dizajn eshopu odzrkadľuje značku a mal by byť použitý vo všetkých komunikačných kanáloch, teda aj na sociálnych sieťach, aj v printovej forme, aj pri ďalšej prezentácii eshopu.

    Dobre navrhnutá informačná architektúra uľahčí pohyb zákazníkov na vašich stránkach. Dôveryhodnosť eshopu zvýšite viditeľnými kontaktami, obchodnými podmienkami a reklamačným poriadkom. Počítač už ani zďaleka nie je jediná cesta ako sa dostať na internet. Smartphony a tablety sú trendom, na ktorý nesmiete zabúdať. Responzívny dizajn, teda prispôsobovanie veľkosti obrazovky pre mobilné zariadenia a tablety, je preto nevyhnutný.

    Fotky produktov

    Obrázok alebo fotka predáva. Kvalitné fotky znamenajú lepší predaj. Pozor na konkurenciu, ktorá by vám mohla fotky ukradnúť. Preto treba používať vodotlač na označenie vašich fotiek.

    Popisy produktov

    Popis produktu by mal byť opisný, podrobný a hlavne originálny. Pútavé texty bez gramatických chýb, spôsob komunikácie a spoľahlivé informácie vám zaručia stúpajúce konverzie. Uveďte, čo najviac dostupných informácií o produkte. Čím viac zákazník vie, tým je väčšia šanca, že produkt kúpi. Nezabudnite uviesť čo najviac parametrov produktu, ako farba, veľkosť, materiál, zloženie, príslušenstvo… Zákazníci nemajú možnosť pri online predaji tovar vidieť a skúsiť si ho. Objednávajú väčšinou naslepo, a preto im pomôžte popisom. Vyhnete sa tak zbytočnému vráteniu tovaru. Dajte pozor na gramatické chyby v textoch. Hrubice na stránke vás neodprezentujú v najlepšom svetle. Text si po sebe viackrát prečítajte, alebo si ho dajte skontrolovať niekomu inému. Vyvarujte sa kopírovaniu textov z iných stránok. Nepoužívajte ani ten istý text pri rôznych produktoch vo vašom eshope.

    Analýza kľúčových slov a SEO

    Optimalizácia pre vyhľadávače, teda search engine optimization v skratke SEO, slúži na zlepšenie návštevnosti vašej webovej stránky. Základ každého SEO a tiež každej PPC kampane tvorí analýza kľúčových slov. Vykonáva sa z rôzneho množstva dôvodov, predovšetkým je to hlavne kvôli tomu, aby ste našli kľúčové slová súvisiace s vašim podnikaním, ktoré pritiahnu na váš web relevantnú cieľovú skupinu.

    Spôsob, akým ľudia premýšľajú a následne do Google vyhľadávania zadávajú kľúčové slová, sa neustále mení. V časoch, keď bol online predaj iba v plienkach, prevládali jednoslovné výrazy, momentálne sa však používajú dva, tri a dokonca aj viacslovné výrazy. Svoju pozornosť sústreďte práve na tieto viacslovné výrazy, existuje pri nich väčšia šanca konverzie (predaja). Rozsiahla analýza pre vás môže znamenať dlhodobý prínos, keďže pomocou nej lepšie pochopíte svojich zákazníkov a zistíte, ako im svoj produkt alebo službu lepšie predať.

     

    Odporúčané čítanie:

    Čo je to SEO a ako s ním zviditeľniť web

    Ako na SEO: návod na optimalizáciu webu pre vyhľadávače

     

    Právne informácie

    Pre lepšiu orientáciu vo vašich právach a povinnostiach si odporúčame naštudovať si zákon č. 22/2004 Z.z. o elektronickom obchode. Ďalej musíte dodržiavať § 11 ods. 1 zákona 122/2013 Z.z. o ochrane osobných údajov v znení neskorších predpisov – prevádzkovateľ internetového obchodu potrebuje výslovný súhlas od kupujúceho, aby Vám mohol zasielať marketingové materiály prostredníctvom e-mailu (napr. zakliknutím príslušného políčka) alebo poštou. Ochranu spotrebiteľa pri zásielkovom predaji tovaru alebo pri poskytovaní služieb upravuje zákon 108/2000 o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji a zásielkovom predaji.

    Pripravte si obchodné podmienky a reklamačný poriadok. Nepodceňujte „texty, ktoré nikto nečíta”. Je to v podstate zmluva, ktorú uzatvárate so zákazníkom, takže by ste si mali napísať svoje obchodné podmienky aj reklamačný poriadok v súlade s platnou legislatívou. Pozor na kopírovanie obchodných podmienok z iných eshopov. Môžete skopírovať aj chyby, ktoré orgán dozoru určite neprehliadne. Odporúčame stanoviť si minimálnu sumu objednávky. Myslite na to, že zásielku musíte baliť, expedovať, sledovať, tovar sa môže vrátiť, poškodiť pri doprave, každú transakciu musíte zaúčtovať.

     

    Spustenie a prevázdka eshopu

    Po spustení eshopu prichádza jeho prevádzka. Čaká vás denno denná práca s eshopom, administrácia produktov, objednávok, užívateľov a komunikácia so zákazníkmi, dodávateľmi, dopravcami.

    Výber riešenia eshopu je preto veľmi dôležitý, aby ste tieto činnosti robili čo najkratší čas.

     

    Na čo všetko treba pri eshopoch myslieť?

    Na tomto diagrame sme zjednodušene zobrazili všetky oblasti, na ktoré treba pri tvorbe úspešného eshopu myslieť.

     

    Ako vytvoriť eshop

    Ebook – “AKO VYBUDOVAŤ ÚSPEŠNÝ ESHOP”

    Ak rozmýšľate o vlastnom internetovom obchode a zaujímajú vás tieto informácie podrobnejšie, pokračujte v čítaní v našom ebooku, ktorý obsahuje oveľa viac informácií o tom, ako si založiť vlastný eshop.

     

    Náš ebook stiahnete na odkaze  Ako vybudovať úspešný eshop

     

    Autor článku: Ivan Potančok je riaditeľom agentúry vibration.sk, ktorá zabezpečuje tvorbu eshopov na mieru na ich vlastnom riešení Sellio. Tvorbou webov sa zaoberá už od roku 2000.

     

    Mohlo by vás tiež zaujímať:

    Ako zvýšiť predaje vášho eshopu

    Ako na expanziu eshopu do zahraničia

    Nezmeškajte ďalšie užitočné články
    a buďte o nich informovaný