• 02 - 581 010 62
  • Na našich stránkach používame súbory cookies. Pomáhajú nám vylepšovať web a služby. Pokračovaním súhlasíte so zberom dát.

    Ako začať blogovaťAko začať blogovať
    Blogovanie

    Návod na blogovanie: Ako začať blogovať a písať skvelé články

    Asi ste počuli, že blogovanie je super moderné aj na Slovensku a mali by ste sa do toho tiež pustiť.

    Dôvodov, prečo blogovať, je veľa a určite máte svoj vlastný, či je to budovanie osobnej značky, zarábanie na internete, túžba po slobode či spustenie online podnikania.

    Avšak ako začať blogovať a byť v tom naozaj úspešný? Väčšina blogerov totižto do roka zavesí svoju blogovaciu kariéru na klinec. Keby ale poznali niekoľko základných blogovacích princípov, všetko by mohlo byť inak.

    Vy máte to šťastie, že sa ich už o malú chvíľu dozviete.

     

    9 tipov ako začať blogovať a byť v tom úspešný

     

    Blogujte cez WordPress na vlastnej doméne a hostingu

     

    Ako začať blogovať? Vyberte si WordPress

     

    Kedysi bolo založenie blogu či vytvorenie web stránky nočnou morou pre každého, kto nevedel programovať. Bez programátora by ste sa nepohli ani na krok. Dnes je už, našťastie, situácia iná.

    Každý blog potrebuje vlastný priestor, kde bude uložený a dostupný vašim čitateľom a tiež doménu (internetovú adresu), pomocou ktorej ju vaši čitatelia budú môcť nájsť.

    Existujú síce viaceré dostupné nástroje, s ktorými si viete vyklikať blog za pár minút bez toho, aby ste doménu alebo hosting musieli riešiť. Má to však jeden problém. Často bude vaša doména vyzerať nejako takto: nazovvashoblogu.nazovsluzby.sk. To nie je príliš reprezentatívne. Navyše, funkcie budete mať dosť obmedzené a za ďalšie služby si budete musieť vždy niečo priplatiť.

    Okrem toho, ak by ste využili nejakú blogovaciu platformu, kde sa dá všetko za pár minút vyklikať a neskôr by ste chceli prejsť na inú, mali by ste s tým dosť veľký problém. Preniesť obsah z jednej platformy na inú je často komplikované, pretože väčšina systémov takúto možnosť nemá. Museli by ste teda nanovo všetko ručne nahadzovať do nového systému.

    Kde si potom založiť blog?

    Najlepšie je mať vlastný názov domény s hostingom. Ideálne s blogovacou platformou, ktorá vás nebude obmedzovať a bude jednoduchá na ovládanie aj bez programovania.

    Ak to myslíte s blogovaním vážne, chcete nielen publikovať články na internete, ale chcete aj nejakých čitateľov, a hlavne, aby vaša blogovacia platforma mala všetky potrebné funkcie ako napríklad zber emailov, optimalizáciu webu pre vyhľadávače, jednoduché vkladanie Google Analytics kódu pre meranie návštevnosti, prepojenie so sociálnymi sieťami, možnosť zdieľania článkov… alebo dokonca neskôr akúkoľvek funkcionalitu, ktorú by ste potrebovali… tou najlepšou voľbou bude blogovacia platforma WordPress. (Pozor! Nie wordpress.com, ale wordpress.org)

    Nielen preto, že je najpoužívanejšou na celom svete, je pravidelne aktualizovaná, je zdarma, ale ide hlavne o to, že vám poskytne voľnosť a možnosti, aké by ste s inými blogovacími systémami nemali. Iba ak za príplatok 10 až 20 eur mesačne.

    Napríklad pri riešeniach zdarma ste často obmedzovaný na niekoľko šablón a základných funkcií, a za ďalšie by ste si museli platiť. Naproti tomu, tieto funkcie môžete mať na WordPresse cez rôzne pluginy, z ktorých veľa je dostupných aj zdarma.

    WordPress má veľkú komunitu aj u nás na Slovensku, ktorú nájdete na Facebooku. Ak by ste mali nejaký problém, určite vám tam radi poradia.

    Navyše, oproti iným blogovacím platformám alebo službám, vás WordPress vyjde lacnejšie. Samotné platformy nie sú síce úplne drahé, ale ani nie lacné, pretože sprístupnenie dodatočných funkcií vás bude vždy niečo stáť.

    Napríklad na jednej stránke môžete mať blog za 2,95 mesačne (bez domény). ALE priestor na serveri máte iba 100mb, čo nie je práve veľa a nemáte k tomu ani vlastný mail. Dokonca by ste museli na stránke mať reklamu danej služby. Ak by ste chceli viac priestoru alebo vlastný mail, už by ste museli platiť 4,95 mesačne (s doménou zadarmo na prvý rok). Vyšlo by vás to od 45 eur do 60 eur.

    Naproti tomu WordPress blog môžete mať za tak málo ako 40 eur (s DPH) za rok, dokonca aj s 3 mesiacmi zadarmo, ak len práve začínate:

    • WordPress – zdarma
    • .sk doména na prvý rok 9,87 eur
    • hosting od 29,85 eur na rok, so zľavou 3 mesiace zadarmo 22,39 eur
    • K hostingu máte pri väčšine služieb aj vlastný mail v cene.
    • Spolu sa teda viete zmestiť aj do 33 eur na prvý rok a to dokonca s väčším priestorom aj vlastným mailom (okrem iného).

    A čo sa týka inštalácie WordPressu na váš hosting, nie je to nič komplikované. U nás vo WY je to veľmi jednoduché a tento návod vám to ukáže.

     

    Odporúčané čítanie: Ako si založiť blog vo WordPresse do niekoľkých hodín

     

    Ako blogovať? Potrebujete doménu a hosting

     

    Čo sa týka domény, odporúčame sa v začiatkoch blogovania pri voľbe názvu riadiť týmito 6 tipmi:

    • Ak chcete okolo svojho mena vytvoriť osobnú značku, využite ako názov domény svoje meno/priezvisko. Ak chcete vytvoriť samostatnú značku mimo svojho mena, zvoľte nejaký názov, ktorý vás bude reprezentovať.
    • Názov domény by mal byť krátky, ideálne by ste sa mali zmestiť do niekoľkých znakov.
    • Ak je to možné, využite všeobecnejší názov, ktorý vám umožní neskôr rozšíriť blog o ďalšie témy.
    • Vyhnite sa pomlčke a číslam v doméne.
    • Ak budete pôsobiť na Slovensku, zvoľte si .sk doménu, ak v inej krajine, zvoľte doménu danej krajiny. Ak by ste chceli pôsobiť celosvetovo, najlepšie urobíte s koncovkou .com.
    • Môžete tiež využiť nové koncovky domén podľa témy, ktorú si zvolíte: .blog, .careers, .life, .fashion.

     

    Overiť dostupnosť domény si môžete pomocou nástroja nižšie. Cena domény sa pohybuje na úrovni okolo 10 eur / rok.

    Píšte o tom, v čom sa vyznáte alebo máte túžbu sa zlepšovať

     

    Často možno počuť z rôznych strán, že na úspešný biznis by ste mali robiť niečo, čo vás baví. Áno, to je pravda, ale nie úplná. Druhou časťou skladačky je to, že to niečo, čo vás baví, vám časom aj musí začať zarábať. Totižto nie každý podnikateľský nápad má potenciál stať sa výnosným. Keďže to nebude hneď, nadšenie je hlavne na to, aby vám pomohlo prejsť tou ťažšou fázou rozbiehania biznisu, kedy budú zárobky minimálne alebo možno nulové.

    Rovnako to platí aj pre blogovanie. Nie je nič zlé na tom, že chcete zarobiť na blogu a živiť sa tým. Avšak blogovanie vám dlho nevydrží, pokiaľ vás vami zvolená téma nebude aspoň trochu baviť a ideálne vás už nejaký čas baví. Ak takú nemáte, do blogovania sa radšej nepúšťajte, pretože by ste aj tak veľmi rýchlo skončili.

     

    Píšte o tom, o čo sa ľudia zaujímajú

     

    Máte tému, o ktorej chcete písať? Super. Lenže to, že máte niečo, o čom by ste chceli písať, ešte neznamená, že by ste práve o tom mali začať písať blog. Prečo?

    Pretože nie každého to musí zaujímať. Pri blogovaní ide aj o to, či budú vaše články tematicky zaujímavé pre dostatočne veľké publikum. Koľko? To je ťažko povedať, ale v priemere sa bavíme aspoň o niekoľko tisíc čitateľov mesačne.

    Témy, ktoré majú široký záber aj na našom malom Slovensku, sú napríklad:

    • Rodičovstvo a výchova detí
    • Svadby
    • Vzťahy
    • Cestovanie (po svete aj po Slovensku)
    • Jedlo a varenie
    • Zdravý životný štýl
    • Cvičenie
    • Zábava
    • Podnikanie
    • Lifestyle
    • Krása
    • Móda
    • Technológie

     

    Naučte sa písať kvalitné a čtivé články

     

    Ako začať blogovať - naučte sa kvalitne písať

     

     

    Keď nájdete niečo, o čo sa ľudia zaujímajú, máte do veľkej miery vyhraté. Lenže nie úplne. Aj zaujímavá téma môže byť podaná nudne. Inak povedané, ľudia by jej v momente prestali venovať pozornosť. To je asi to posledné, čo by ste chceli.

    Samozrejme, kvalitné písanie príde jedine časom. Iba pravidlený tréning robí majstra.

    Čo sa však týka nejakých základov, tie sa na vás vedia rýchlo nalepiť. Pri online písaní by ste mali od začiatku dbať najmä na:

    • Krátke odseky
    • Krátke vety
    • Sústreďte sa na to, pre koho píšete a nie na to, o čom chcete písať

     

    Odporúčané čítanie:

    Top stratégia majstrov písaného slova na vyšperkovanie vašich textov

    Rady reklamného mága Davida Ogilvyho o písaní a copywriting

    Čo vás môže bulvár naučiť o písaní titulkov

     

    Využívajte v článkoch obrázky, prezentácie alebo videá

     

    Keď začnete čítať knihu, väčšinou jej venujete viac pozornosti a čítate ju dlhšie ako internetový článok. Pri čítaní z počítača alebo mobilu sa ľudia správajú úplne inak. Ak ich niečo nezaujme, zatvoria stránku a hľadajú niečo, čo by ich aspoň na moment zaujalo. Takto to pokračuje dookola.

    Dokonca vám môžem prezradiť, že okolo 10% našich čitateľov si pozrie len úvodný obrázok a nadpis. Trochu zvláštne, keď predpokladáte, že ľudia by na článok asi neklikli, keď by ich to nezaujímalo, ale je to tak.

    Situácia pre väčšinu webov je taká, že podľa štatistík viac ako polovica ľudí odíde po pár sekundách bez ohľadu na kvalitu obsahu.

    Ako ich potom na vašich článkoch udržať čo najdlhšie? Využívajte s textom aj vizuálny obsah, pretože väčšina ľudí si pozrie všetko, čo je v článku vizuálne.

    Takže okrem toho, že by ste sa mali naučiť kvalitne písať, by sa vašou novo nadobudnutou schopnosťou malo stať hľadanie a získavanie dobrých obrázkov, prezentácií alebo videí.

     

    Odporúčané zdroje:

    Obrázky: clipsan.com/blog/27-zdroju-na-fotky-zdarma

    Prezentácie: slideshare.net (môžete ich ľahko vložiť do článku)

    Videá: youtube.com (môžete ich ľahko vložiť do článku)

     

    Neriešte na začiatku zbytočnosti

     

    Pekné logo? Áno, zíde sa. Ale spustenie blogu a publikovanie prvých článkov je dôležitejšie. Logo týždeň či mesiac počká.

    Nadupadný dizajn a šablóna blogu? Áno, aj to sa zíde. Ale spustnie blogu a publikovanie prvých článkov je dôležitejšie. WordPress šablónu viete kedykoľvek zmeniť a obsah na blogu vám ostane ten istý.

    Naučiť sa dobre štylistiku a mať články bez chýb? Áno, zíde sa. Ale spustenie blogu a publikovanie prvých článkov je dôležitejšie. Každý sa pri prvých článkoch cíti trochu nesvoj. To je normálne. Neriešte to, pretože to časom prejde. Ja už dnes klikám na tlačidlo “publikovať článok” bez mihnutia oka. Niekoľko som dokonca publikoval aj s gramatickými chybami a preklepmi. A viete čo? Nikto si to asi nevšimol, keďže mi nikto nepísal, že tam mám chybu. Keď si nejakú chybu neskôr všimnete, jednoducho ju opravte a hotovo. Báť sa, že si niekto všimne vaše chyby, je vážne zbytočné.

    V začiatkoch má väčšina ľudí tendenciu riešiť veci, ktoré pokladajú za dôležité, hoci nemusia byť. Lenže v začiatkoch je dôležité iba jedno. Spustiť blog a publikovať nejaký článok. Vylaďovať detaily môžete neskôr.

     

    Od začiatku rozmýšľajte biznisovo

     

    Tento bod je dôležitý najmä pre ľudí, ktorý v blogu vidia viac ako len nástroj, cez ktorý môžu zdieľať svoje životné zážitky. Ak chcete blogovať len tak vo voľnom čase, úplne vám bude stačiť nejaký blog zdarma.

    Ak sa chcete zviditeľniť, vybudovať meno a aj si blogovaním niečo zarobiť, od začiatku by ste mali myslieť na to, akým spôsobom budete na blogu zarábať. Za publikovanie článkov vám totižto nikdy nikto nezaplatí a práve v tomto robí väčšina začínajúcich podnikateľov chybu. Publikujú články a nejakým spôsobom dúfajú, že im to niečo zarobí. Keď nezarobí, tak s tým väčšinou do roka seknú. Niektorí aj skôr.

    Stačí si pozrieť úspešné najčítanejšie blogy na Slovensku a hneď uvidíte, že majú niečo spoločné. Niečo predávajú:

    • Supervizaz.sk – predaj konzultácií a služieb v oblasti vizáže a módy
    • Travelhacker.blog – predaj konzultácií a ebookov o cestovaní

     

    Vy by ste mali urobiť to isté a od začiatku mať niečo, čo by ste mohli predávať.

     

    Odporúčané čítanie: Aké spôsoby zarábania na blogu fungujú na Slovensku?

     

    Venujte čas propagácií a marketingu

     

    Blogovanie - nezabudnite na propagáciu

     

    Môžete mať super obsah a mať Slovensku (možno aj svetu) čo povedať, ale ľudia sa o ňom nedozvedia, keď ho iba publikujete na svojom blogu.

    Bežnou radou je, že dobrý obsah si už ľudia nájdu, umiestni sa ľahko v Google na prvých miestach, a preto sa stačí sústrediť len na tvorbu čo najkvalitnejšieho obsahu. Keby to len bolo tak jednoduché. Takáto stratégia je v skutočnosti iba strieľaním v tme v nádeji, že niečo už snáď cieľ zasiahne.

    Niečo mi ale hovorí, že vy nechcete len dúfať, že niečo snáď bude fungovať. V tom prípade by ste mali veľkú časť venovať rozširovaniu svojho posolstva do sveta medzi čo najviac relevantných čitateľov.

    Je to zábavné, ale väčšina práce úspešného blogera vôbec nie je o blogovaní (rozumej písaní článkov). Je to o najmä o marketingu, zväčšovaní okruhu čitateľov, zbere emailov, získavaní návštevnosti na blog a v konečnom dôsledku o predaji vašich produktov a služieb.

    Ako teda propagovať blog?

    Existuje veľa spôsobov. Niektoré vám budú fungovať lepšie, niektoré menej. Určite sa však zamerajte na túto veľkú trojku:

    • Email marketing – zbierajte ľudí do svojej databázy kontaktov od prvého dňa. Nezabudnite však na reguláciu GDPR, podľa ktorej môžete emaily posielať len za účelom, ku ktorému máte preukázateľný súhlas k zasielaniu vašich článkov.
    • Sociálne siete – povinná jazda na Slovensku je určite Facebookový profil, veľkú obľubu si získava aj Instagram. Najobľúbenejšie články môžete tiež podporiť pár eurami s platenou reklamou. V prípade B2B segmentu využite aj LinkedIn. Keďže video sa postupne stáva najobľúbenejším formátom obsahu na internete, za úvahu stojí aj YouTube.
    • SEO (optimalizácia webu pre vyhľadávače) – Na Google chodia deň čo deň státisíce Slovákov, ktorých by ste mohli osloviť. Najprv vás však na Googli musia nájsť.

     

    Najlepšia rada na záver – kradnite od úspešných blogerov

     

    Možno si pomyslíte, či som sa zbláznil. Kradnúť? Veď to sa nesmie. Poviete si, že ja predsa chcem byť originálny a jedinečný. Lenže v dnešnom internetovom svete plnom článkov o všetkom už väčšinou bolo o všetkom všetko napísané.

    Napríklad existuje veľa článkov o tom, ako začať blogovať, ale aj tak sme na našom WY blogu o tom teraz napísali. Prečo? Jednak to súvisí s naším podnikaním, ale hlavne, je to téma, ktorá je pre ľudí zaujímavá. Nie je to nič originálne.

    Iba som zobral to, o čo je záujem, pozrel si existujúci obsah na internete a písal o tom oveľa detailnejšie, konkrétnejšie, pridal novinky, ktoré by ste pred pár rokmi veľmi riešiť nemuseli a tiež som písal z vlastnej skúsenosti a svojím vlastným štýlom. Tieto body je možné zhrnúť do troch vecí, ktoré vás v skutočnosti odlíšia od iných:

    • Detailnejší a konkrétnejší obsah
    • Novinky, ktoré ešte pred pár rokmi neboli
    • Vlastná skúsenosť a spôsob písania

     

    Možno vás tiež bude zaujímať

    Kompletný návod ako si založiť blog

    Ako sa stať blogerom: Radí úspešný slovenský bloger Roland Vojkovský

    Ako na podnikanie na internete a rozbehnúť online biznis

     

    Nezmeškajte ďalšie užitočné články
    a buďte o nich informovaný

    Zľava na hosting pri rozbiehaní blogu

    Chcete začať blogovať? Získajte pri ročnom webhostingu 3 mesiace zadarmo s promokódom. Kam vám ho máme poslať?

    Na váš email sme práve poslali žiadosť o potvrdenie zaslania promokódu.