3 Hľadáme nových kolegov. Pridajte sa k nám.

  • 02 - 581 010 62
  • Domény
    Webhosting
    Servery
    O WY
    Blog
    Podpora
    Domény

    Doména je vaša internetová adresa, cez ktorú ľudia nájdu vašu webstránku.

    Pomôžeme vám vybrať tú najlepšiu. Vybrať si môžete z viac ako 150 koncoviek domén.

    Viac informácií


    Webhosting

    Vďaka webhostingu bude vaša stránka dostupná kedykoľvek. Poskytneme vám rýchle a spoľahlivé riešenie pre malé stránky, blogy, eshopy aj firemné prezentácie.

    Viac informácií


    Servery

    Potrebujete výkonnejší server pre svoj veľký projekt alebo náročnejší web?

    Vyberte si z našej ponuky serverových riešení, ktoré naplnia vysoké očakávania aj tých najnáročnejších webov či projektov.
    Viac informácií


    O nás

    Sme skupina nadšencov, ktorá sa už niekoľko rokov stará o vaše sny a podnikanie na internete.

    Sme spojkou medzi vami a vašimi snami o podnikaní vo svete internetu/na internete.

    Viac informácií


    Blog

    WY blog je určený pre všetkých, ktorí sa chcú dozvedieť viac z oblasti blogovania, marketingu, WordPressu, ale aj programovania, či podnikania.

    Prejsť na blog


    Zaujímavé články
    WordPress

    Podrobný návod ako si vytvoriť vlastnú web stránku

    Tipy a triky

    7 spôsobov ako vymyslieť perfektný názov domény

    Tipy a triky

    Ako raketovo zlepšiť rýchlosť načítania vašej webstránky

    Podpora

    Potrebujete poradiť? Sme tu pre vás na telefónnom čísle 02 – 581 010 62, e-maile helpdesk@wy.sk alebo chate.

    Spustiť chat


    Na našich stránkach používame súbory cookies. Pomáhajú nám vylepšovať web a služby. Pokračovaním súhlasíte so zberom dát.

    Ako vytvoriť a čítať analýzu kľúčových slov?

    Analýza kľúčových slov je pre mnohé firmy veľmi dôležitá. Odhalí myšlienky zákazníkov a jej dáta vám pomôžu určiť smerovanie obsahu. Ide o základný pilier, na ktorom sa dá vybudovať veľmi dobrá stratégia. Jej tvorba je však náročná a ťažká. To je často dôvod, prečo firmy využívajú služby SEO konzultantov a špecialistov. Na druhej strane, so správnym návodom a nástrojmi si viete minimálne jej základnú verziu urobiť aj sami. Vyskúšajte ten náš. 

    zdroj: pexels.com

    Čo je analýza kľúčových slov? 

    Analýzu kľúčových slov si môžete predstaviť ako proces hľadania a filtrovania výrazov spojených s vaším webom. Ide o slová najčastejšie vyhľadávané klientmi či zákazníkmi. Výstupom tejto analýzy je dokument obsahujúci relevantné kľúčové slová. Tie sa následne používajú na aktualizáciu či vytvorenie obsahu na web.

    Jednotlivé kľúčové slová majú v analýze priradené ešte ďalšie údaje. Ide napríklad o hľadanosť či konkurenčnosť.

    Pomocou analýzy kľúčových slov viete prispôsobiť aj štruktúru webu. Vďaka nej viete, aké slová a v akom objeme je potrebné používať. 

    Na čo je analýza kľúčových slov vhodná? 

    Dôvodov, prečo si firmy nechajú robiť analýzu kľúčových slov je niekoľko. Každý má individuálne ciele a chce dosiahnuť niečo iné. Od toho sa následne odvíja aj využitie analýzy.

    Analýza kľúčových slov sa najčastejšie využíva na: 

    • zlepšenie pozície vo vyhľadávaní (SEO)
    • zistenie, čo ľudia v súvislosti s vaším webom alebo firmou hľadajú
    • vytvorenie obsahu na web
    • aktualizáciu webového obsahu
    • vytvorenie stratégie
    • vytvorenie kampaní. 

    Ako sme už spomenuli, vytvorenie takéhoto dokumentu nie je jednoduché. Ide o zdĺhavý a náročný proces. V rámci neho je dôležité kľúčové slová zbierať, čistiť či analyzovať. Výhodou však je, že dnes existujú rôzne nástroje pre takúto analýzu. Jednoducho sa ovládajú a sú vhodné aj pre začiatočníkov. 

    Analýza sa skladá z niekoľkých krokov. Ak si ju chcete vytvoriť sami, je potrebné dodržať ich a nič nevynechať. 

    Koľko trvá vytvorenie analýzy? 

    Každý špecialista v odbore vám povie, že vytvorenie SEO analýzy je práca na niekoľko desiatok hodín. Všetko sa odvíja od samotného zamerania analýzy, rozsahu a detailnosti jej spracovania. Vo väčšine prípadov je však tvorenie ťažký a zdĺhavý proces. 

    Spoznajte daný odbor

    Na začiatku každej SEO analýzy je potrebné spoznať odbor, v ktorom sa pohybujete. Výhodou je, ak vytvárate analýzu sami pre seba. Firmu a priestor, kde pôsobí, dobre poznáte. Môžete sa pustiť hneď do ďalšieho kroku. 

    Ak však vytvárate analýzu pre niekoho iného, je dôležité zorientovať sa. Dajte si čas na to, aby ste spoznali jednotlivé segmenty. Môže vám to ponúknuť nový pohľad či zaujímavé nápady

    Čím viac o odbore budete vedieť, tým lepšiu analýzu budete môcť urobiť. 


    zdroj: pexels.com

    Zadajte si ciele

    Pred vytvorením samotnej analýzy by ste si mali definovať ciele. Máme na mysli to, čo chcete analýzou dosiahnuť. Chcete zvýšiť návštevnosť webu a predaj? Alebo máte inú, vlastnú predstavu? 

    Na vytvorenie cieľov vám môžu pomôcť otázky typu: 

    • Kto ste ako firma? Akú máte filozofiu? 
    • O čom je vaša firma/značka/web? 
    • Čo vás robí inými, zaujímavými v odbore? 

    Pre vytvorenie SEO analýzy je jasný cieľ dôležitý. Ovplyvňuje jej smerovanie a vám pri tvorení uľahčí prácu. Viete, na čo sa zamerať. 

    Ak teda robíte analýzu kľúčových slov pre niekoho iného, opýtajte sa ho na ciele. Ak ju robíte sami sebe, nezabudnite si ich pred začatím definovať. Uvidíte, že vám to pomôže. 

    Na aké slová sa zamerať? 

    Kľúčové slová sa delia podľa dĺžky na: 

    • short-tail
    • long-tail.

    Short-tail frázy sa skladajú z 1-3 slov. Ide o bežné a najfrekventovanejšie slovné spojenia. Vďaka tomu, že sú tak obľúbené, sú u vašich návštevníkov frekventované. Často ich využívajú. 

    Aký je však pri nich problém? Majú vysokú konkurenciu. Využíva ich mnoho iných spoločností či webov. Preto je ťažké umiestniť sa s nimi vo vyhľadávaní na lepších priečkach. 

    Naopak long-tail frázy sa skladajú spravidla z viac ako troch slov. Tým, že sú podrobnejšie, nie sú tak často využívané. Nemajú takú konkurenciu a viete ich použiť vo svoj prospech. 

    Pomocou long-tailových kľúčových slov pritiahnete návštevníkov so zámerom nakupovať. Je to preto, lebo long-tailové slová sú presnejšie. Využívajú ich často zákazníci, ktorí hľadajú niečo špecifické. 

    Ukážme si rozdiely medzi short-tail a long-tail slovami. Slovo “počítač” je short-tail. Naopak “ako vybrať počítač” je už long-tail. Ide o presnejšiu frázu. Do vyhľadávača ju zadávajú ľudia s plánom nakúpiť

    Tip:

    Pri hľadaní long-tailov vám pomôže najmä Google a jeho automatické doplňovanie. Stačí doň zadať jedno slovo a počkať na návrhy. 

    Nezabudnite na STDC

    Skratka STDC sa využíva na označenie See-Think-Do-Care modelu. Ide o model odrážajúci nákupné správanie človeka. Presnejšie ide o fázu nakupovania, v ktorej sa zákazník pri zadaní kľúčového slova nachádza. 

    STDC model sa rozdeľuje na štyri fázy: 

    • See – ide o návštevníkov bez plánu nákupu. V budúcnosti by však mohli byť zákazníkmi. 
    • Think – ide už o zákazníkov s potrebou nákupu. Na web prišli s nejakou predstavou o produkte a službe. V tejto fáze zákazník ešte nenakupuje, ale premýšľa. 
    • Do – tretia fáza už naznačuje akciu, čiže nákup. Zákazník prišiel na web s rozhodnutím niečo kúpiť. 
    • Care – ide o fázu po nákupe. Netreba na ňu zabúdať. Sú to ľudia, ktorí u nás už nakúpili. Preto je potrebné správne sa o nich postarať. 

    Všeobecne platí, že v prvých dvoch fázach ľudia hľadajú skôr short-taily. Naopak, v ďalších dvoch long-taily. 

    Keď už viete, čo jednotlivé fázy znamenajú, je čas priradiť ich ku kategóriám kľúčových slov. Obsah sa vám z analýzy bude nielen lepšie čítať, ale taktiež používať

    Vytvorte si zoznam tém 

    Pre ešte jednoduchšie hľadanie kľúčových slov si spíšte zoznam tém spojených s vašou značkou. Podľa tém sa vám budú v nasledujúcom kroku hľadať relevantné slová oveľa jednoduchšie. 

    Pri písaní zoznamu vychádzajte z hlavného zamerania vašej značky či firmy. Napríklad, ak predávate oblečenie, hlavnou témou bude móda. Ide však o tému s mnohými podkategóriami. Vypíšte si aj tie. 

    Jednotlivé témy by sa mali spájať s vašou značkou či firmou a tiež so zákazníkmi. Premýšľajte, aké témy by ich mohli v súvislosti s vašou ponukou zaujať. Ak tvoríte analýzu pre už fungujúci web, máte to o niečo ľahšie. Svojich zákazníkov už určitým spôsobom poznáte. 

    Na papier alebo elektronicky si vypisujte všetko, čo vám napadne. Čím viac tém budete mať napísaných, tým viac relevantných kľúčových slov môžete objaviť. 

    Využite svoje vlastné dáta

    Často sa stáva, že pri analýze kľúčových slov je vynechaný jeden veľmi dôležitý zdroj. Tým je samotná webstránka. Ak ju firma či značka už má, pomocou niekoľkých nástrojov z nej viete získať potrebné dáta. Zistíte, čo ľudí na vašom webe zaujíma najviac alebo čo na ňom vyhľadávajú. 

    Praktickými pomocníkmi vo vyhľadávaní dát sú Google Analytics alebo Google Search Console.

    Google Search Console dokonca poskytuje ešte jednu zaujímavú možnosť. Viete si v ňom pozrieť kľúčové slová, pomocou ktorých sa návštevníci na váš web dostali. 

    Aby ste dáta z týchto nástrojov mohli získať, musia byť s webom prepojené určitú dobu.

    Všetky kľúčové slová si vypíšte. Budete ich pri analýze potrebovať.

    Hľadanie kľúčových slov

    Relevantné kľúčové slová spájajúce sa s vaším webom sa dajú nájsť štyrmi spôsobmi

    • vlastnou hlavou
    • Google návrhmi
    • pomocou konkurencie
    • nástrojmi pre kľúčové slová.

    Kľúčové slová z vlastnej hlavy

    Pomocou spísaných tém sa snažte z vlastnej hlavy vymyslieť kľúčové slová. Mali by to byť slová spojené s vaším webom. Pokojne sa inšpirujte aj slovami nájdenými pri zisťovaní vlastných dát. 

    Ak robíte analýzu pre svoju vlastnú firmu, poznáte ju najlepšie. Kľúčových slov z vlastnej hlavy tak bude pravdepodobne viac

    Keď budete robiť analýzu pre klienta, snažte sa ho pýtať na rôzne otázky. Zisťujte dôležité aj menej dôležité informácie. Všetky vám pri vytváraní analýzy pomôžu. 

    Google návrhy 

    Viete ako vás pri vyhľadávaní Google rád dopĺňa? Niekedy sa mu to podarí, inokedy nie. Ak vám niekedy takéto dopĺňanie vadilo, teraz ho budete mať radi. Vie vám pri spisovaní kľúčových slov pomôcť

    Google vám pri hľadaní podsúva najčastejšie slová spojené s hľadaným výrazom. Stačí preto doň napísať pre vás relevantné slovo a sledovať, čo doplní. 

    Niekedy doplňovanie pomôcť vie, inokedy nie. Rozhodne však tento spôsob stojí za vyskúšanie. Ak vám neposkytne presné kľúčové slovo, vie vás tak trochu inšpirovať. 

    Konkurencia 

    Pri hľadaní kľúčových slov sledujte konkurenciu. Malo by ísť o weby, firmy či značky, ktoré sú profesionálmi v odbore. Od nich sa môžete inšpirovať a určitým spôsobom aj zlepšiť

    Na to, aby ste zistili základné údaje od konkurencie, je potrebné využívať nástroje. Veľmi obľúbeným je napríklad Collabim či MarketingMiner

    Nástroje pre kľúčové slová

    Na internete nájdete desiatky nástrojov pre kľúčové slová. Odlišujú sa rôznymi funkciami či cenami za služby. Medzi veľmi obľúbené sa radí napríklad Google Keywords Planner či MarketingMiner

    Ich používanie je jednoduché. Do vyhľadávača stačí napísať jedno z vašich kľúčových slov a pozrieť sa na výsledky. Objavia sa vám ďalšie výrazy spojené s vaším slovom. Namiesto toho, aby ste ich všetky ručne vypisovali, ich môžete stiahnuť alebo skopírovať. 


    (na obrázku je platená verzia Marketing Mineru)

    Okrem vyhľadávania po jednom sa dá využiť aj hromadné vyhľadávanie. V Marketing Mineri kliknete na “Vytvoriť report” a následne “Kľúčové slová”. Sem následne vpíšte všetky slová, ktoré vám napadnú. 

    Keď to budete mať, kliknite na “Ďalší krok” a následne na “Našepkávače”. 

    Po kliknutí na “Našepkávače” kliknite na “Získať dáta” a chvíľku počkajte. Nástroj vám vytvorí ďalšie návrhy. Postup pokojne opakujte aj niekoľkokrát. Získate tak viac slov. 

    Keď ste našli všetky slová, postup znova zopakujte len jedným rozdielom. Namiesto “Našepkávače” kliknite na “Hľadanosť”. Takto k slovám získate informácie o hľadanosti a to, aké sú obľúbené. 

    Marketing Miner poskytuje aj ďalšie výhody. Medzi ne sa radí napríklad SERP Competition či  konkurenčnosť slov. 

    Kam si budete slová kopírovať, je na vás. Najlepšie sa vám bude robiť v programe s tabuľkami. Využiť môžete napríklad Excel

    Pomocou nástrojov si takto nájdete všetky slová spojené s vašimi kľúčovými slovami. Pri ich čítaní zistíte, že mnohé vám ani nenapadli. 

    Okrem tohto všetkého vám vedia nástroje pre kľúčové slová dodať dôležité informácie. Medzi ne sa radí napríklad hľadanosť, trendy alebo cena. Tieto informácie pre analýzu budete potrebovať. 

    Každý nástroj poskytuje iné funkcie. Je preto dôležité nájsť taký, ktorý vám poskytne po jednom vyhľadávaní všetko, čo potrebujete. Urýchlite si tým celú prácu. 

    Zbavte sa duplicity

    Keď máte všetky relevantné slová v tabuľke, je potrebné zbaviť sa duplicity. Občas sa stáva, že vo výstupnom zozname sú slová niekoľkokrát. Pre vás je to zbytočné a mohli by vás pri sledovaní analýzy zavádzať. 

    Netreba sa však báť, kľúčové slová sa neodstraňujú manuálne. Využívajú sa na to ďalšie nástroje. 

    V prípade menších súborov sa dajú využiť nástroje na internete. Medzi veľmi obľúbené patrí napríklad Text Mechanic alebo Code Beautify. Do tých stačí text nakopírovať alebo ho nahrať ako súbor z počítača. 

    Následne kliknite na “Remove” alebo “Remove duplicates” a je hotovo. 

    Mnohokrát je však kľúčových slov veľké množstvo. Preto je lepšie duplicity odstraňovať priamo v tabuľkovom programe. 

    Excel poskytuje možnosť odstránenia duplicít. Ide o veľmi jednoduchý postup. Označte si celú tabuľku a v hlavnom menu kliknite na “Údaje”. V karte sa vám objaví možnosť “Odstrániť duplikáty”. Kliknite na ňu a Excel vás zbaví všetkých duplicitných položiek

    Na vytváranie SEO analýzy a prácu s ňou je veľmi obľúbený aj program OpenRefine

    Dáta vyčistite

    Po tom, ako sa zbavíte všetkých duplicitných položiek, je potrebné dáta ešte vyčistiť. V tabuľke máte okrem dôležitých kľúčových slov aj nepotrebné slová. Tie využívať nebudete, a preto ich treba dať preč. 

    Čistenie taktiež nerobíte ručne, ale pomocou nástrojov. Aj v tomto prípade môžete využiť Excel alebo OpenRefine. 

    Excel je vhodný skôr pre menší objem slov. Nedisponuje toľkými funkciami a možnosťami. Čistenie je pomalšie, a preto sa nehodí pre veľké analýzy. 

    Pre väčšie súbory je vhodný OpenRefine. Poskytuje viaceré metódy na hľadanie podobných výrazov. Rozhodne sa oplatí, ak máte tabuľku s tisíckami slov, ktoré je potrebné prečistiť. 

    Tip

    Ak plánujete robiť analýzy na pravidelnej báze, rozhodne si stiahnite OpenRefine. Má široké množstvo funkcií a je bezplatný

    Kategorizujte

    Dáta ste poriadne vyčistili a ostali vám len relevantné a dôležité kľúčové slová. Čo s nimi teraz? 

    Na to, aby ste sa medzi slovami čo najlepšie orientovali, je dobré kategorizovať ich. To znamená, dať ich do skupín podľa spoločných znakov. 

    Pri čítaní jednotlivých slov v tabuľke zistíte, že niektoré majú veľmi blízky vzťah. Spojené sú napríklad rovnakou témou. Začnite teda kľúčové slová triediť. Je na vás, do akých skupín ich dáte. Dôležité je, aby ste sa v tabuľke vedeli zorientovať. 

    Slová môžete triediť napríklad podľa materiálu, funkcie alebo vlastností. 

     

    Pre tú najlepšiu orientáciu a prehľadnosť vám odporúčame využívať listy v Exceli. Hlavnú tabuľku, kde máte slová pod sebou, si nechajte. Kategórie slov si vytvárajte na druhom liste

    Okrem listov využívajte možnosti písma. Tému kategórie zvýraznite “boldom” alebo kurzívou. Vhodné je tiež farebné označenie. Vyhýbajte sa však používaniu desiatok farieb. Výsledná tabuľka by na vás mohla pôsobiť chaoticky. 

    Triedenie kľúčových slov sa robí manuálne alebo za pomoci nástrojov. Aj v tomto prípade vám príde vhod OpenRefine. Poskytuje niekoľko možností ako slová triediť podľa jednotlivých tém

    Pri kategorizovaní sa snažte o čo najpresnejšiu prácu. 

    Vytvorte výstup 

    Tvorba výstupu je jedným z najšpecifickejších krokov z celého postupu. Každý ju robí inak a nie je žiadny “zlý” a “dobrý” spôsob ako na to. Ideálny výstup vyzerá čitateľne, viete sa v ňom orientovať a vďaka tomu ho viete použiť. 

    Okrem tabuľky s kľúčovými slovami je dôležité spraviť vizualizáciu. Vďaka nej podporíte prehľadnosť a zjednodušíte čítanie údajov. 

    Typ vizualizácie je na vás. Najčastejšie sa využíva klasický stĺpcový alebo koláčový graf. Oba typy urobíte v Exceli. Okrem grafov môžete vyskúšať napríklad myšlienkovú mapu. 

    Tip 

    Aj tá najprehladnejšia analýza môže byť pre niekoho, kto s ňou nikdy nerobil, náročná. Pred odovzdaním preto nezabudnite všetkým vysvetliť, ako ju čítať a použiť. 

     

    Využitie analýzy kľúčových slov 

    Na začiatku celého procesu si sami zadávate ciele, kvôli ktorým analýzu robíte. Od toho sa následne odvíja aj jej samotné využitie. 

    Analýzu využijete na navrhnutie webu. Pri jeho tvorbe sú správne kľúčové slová dôležité. Vedia pomôcť pri tvorení hlavných stránok a podstránok.

    Taktiež ju použijete pri vylepšení už existujúceho webu, tvorbe samotného obsahu alebo reklamných zostáv. 

    Využitie analýzy kľúčových slov je široké. Vďaka tomu vie pomôcť mnohým spoločnostiam, webom či značkám. 

    Názory odborníkov 

    Analýza kľúčových slov je náročná. Aby ste vytvorili tú najlepšiu, potrebujete roky praxe. Oslovili sme preto odborníkov a opýtali sa ich, aká je podľa nich najdôležitejšia vec pri analýze. Toto sú ich odpovede. 

    “Nejdůležitější je analýzu klíčových slov vůbec mít. Bez ní se nedá vážně online podnikání dělat. Pokud už s ní pracujete, zásadní je výběr správných frází. Pokud je vyberete špatně, vše ostatní je také špatně.” Pavel Ungr

    „Pri analýze kľúčových slov považujem za najdôležitejšie zamerať sa na začiatku nového projektu na long-tail kľúčové slová, ktoré majú vysokú mesačnú hľadanosť, ale zároveň nízku konkurenčnosť v organických výsledkoch. Ide o tzv. „low hanging fruit“.  Pri týchto slovách sa môžu zmeny pozícií prejavovať veľmi rýchlo. Long-taily sú tiež často slová, ktoré majú vysoký konverzný pomer, keďže hľadajúci človek je bližšie k nákupnej fáze.“Tomáš Novák

    “Analýza klíčových slov (frází) není jen o SEO. Je základem všech ostatních praktik digitálního marketingu. Pomocí nasbíraných klíčových slov včetně přiřazených metrik hledaností a konkurenčností může celý marketingový tým lépe pochopit s jakým obsahem a se kterými tématy může prorazit u jednotlivých kanálů návštěvnosti. Proto jako nejdůležitější v souvislosti s analýzou klíčových slov beru její uplatnění napříč specialisty, kteří pracují na výkonnostním marketingu pro daný web či společnost.” Ivo Kylián

    “Najdôležitejší je cieľ analýzy. Musíte mať vyjasnené, prečo analýzu robíte, čo má byť jej výsledkom. Či má slúžiť na návrh štruktúry webu, optimalizáciu existujúcich stránok, návrh tém článkov do blogu a podobne. Od stanoveného cieľa by sa mal následne odvíjať aj spôsob, ako budete v analýze kľúčových slov postupovať.” – Ján Januška, zakladateľ SEO agentúry Spotibo

    “Najdôležitejšie pri analýze kľúčových slov je používať ju. Klient za ňu zaplatí peniazmi alebo časom, pokiaľ si ju robí sám. Chvíľkové nadšenie z toho čo máte, môže opadnúť a popri operatíve sa na ňu môže úplne zabudnúť. Skrýva v sebe veľké príležitosti.”Ondrej Šlichtík

    Záver

    Profesionálna analýza kľúčových slov je silným a dôležitým marketingovým nástrojom. Vie vám pomôcť v mnohých smeroch, a preto by ste na ňu pri tvorbe webu nemali zabúdať. Výhodou je, že analýzu si môžete urobiť aj sami. Jediné, čo na to budete potrebovať, sú správne nástroje a komplexný návod.

     

     

    Nezmeškajte ďalšie užitočné články
    a buďte o nich informovaný