• 02 - 581 010 62
  • Na našich stránkach používame súbory cookies. Pomáhajú nám vylepšovať web a služby. Pokračovaním súhlasíte so zberom dát.

    Ako sa stať úspešným blogeromAko sa stať úspešným blogerom
    Tipy a triky

    Ako sa stať blogerom: Prezradí vám úspešný slovenský bloger Roland Vojkovský

    Blogovanie mi zmenilo život. Znie to zvláštne, ale je to tak. Tu je pár faktov:

    • 2 roky pracujem len cez internet (95% klientov ma nájde cez môj blog)
    • moja práca je úplne nezávislá na lokalite, takže som si na 5 mesiacov vyskúšal život digitálneho nomáda v Thajsku a vo Vietname
    • vďaka môjmu blogu sa mi ozýva viac klientov ako dokážem zvládať
    • spoznal som veľa skvelých ľudí, ktorých by som inak nespoznal
    • vďaka blogu som sa mohol vykašlať na vysokú školu, ktorá mi nič nedávala a venovať sa podnikaniu, ktoré ma baví

     

    Keď som začínal s blogom, tak som bol len 18-ročný chalan, pár mesiacov po maturite. Teraz mám 20 a som veľmi spokojný s rozhodnutiami, ktoré som urobil.

    Vďaka blogovaniu robím prácu, ktorá ma baví a za ktorú mám dobre zaplatené. Minimálne vzhľadom na môj vek a na to, že žijem na východe Slovenska. 🙂

     

    Prečo vôbec začať blogovať?

     

    Blogovanie prináša množstvo výhod. Niektoré som už načrtol.

    Tou hlavnou ale ostáva, že na to, aby ste o sebe dali vedieť, vám stačí 50€ ročne za doménu a hosting. Nemusíte si platiť drahú reklamu alebo čakať, kým si vás všimne televízia alebo noviny.

    Stačia vám 2 veci, ktoré zvládnete aj svojpomocne:

    1. napísať skvelý obsah
    2. dostať tento obsah medzi ľudí

     

    Blogovanie je dlhodobý proces a pomerne veľký časožrút. Hlavne zo začiatku, keď ešte neviete čo a ako. Po čase sa to ale rozbehne a keď sa na to nevykašlete, tak z dobrého blogu môžete ťažiť aj celý život.

    V tomto článku budem predpokladať, že to s blogovaním myslíte vážne a raz z toho chcete mať aj niečo viac ako len dobrý pocit na srdci.

    Tip: Ak chcete blogovať len pre radosť, tak sa týmto článkom vôbec nemusíte riadiť. Jednoducho píšte, čo chcete. Nepotrebujete ani doménu a hosting. Takýto blog si môžete založiť napríklad na WordPress.com alebo cez Blogger.com.

    Ak si chcete vybudovať blog s vysokou návštevnosťou, veľkou emailovou databázou a dobrými predajmi, tak tento článok bude práve pre vás.

     

    Prvý krok: Vzdelávanie (vo vašom odbore a v online marketingu)

     

    Ako sa stať úspešným blogerom

     

    Začnite vzdelávaním. Dajte si na to dostatok času, napríklad 6 mesiacov.

    Čítajte blogy a knihy, počúvajte podcasty, pozerajte tutoriály či video rozhovory Na volné noze. Spravte všetko pre to, aby ste o vašom odbore vedeli čo najviac.

    Okrem toho sa pomaly zoznamujte s princípmi online marketingu a blogovania. V tomto vám pomôžu odkazy na články na „začiatočnej“ stránke môjho blogu.

    Poznámka: Ak sa vo vašom odbore už teraz vyznáte na 100%, tak sa môžete zamerať len na vzdelávanie v online marketingu. Alternatívou je rovno začať blogovať a učiť sa za pochodu.

     

    Druhý krok: Kúpa domény a hostingu

     

    Ako sa stať blogerom - kúpa hostingu a domény

     

    Toto je jednoduchý krok. Vyberte si dobrú doménu, objednajte si k nej WordPress hosting (zo začiatku stačí ten najlacnejší balík) a tento krok máte za sebou.

    Ak by ste potrebovali s čímkoľvek pomôcť, tak sa vždy môžete obrátiť na podporu.

    Poznámka: Ako som písal, ak chcete blogovať len tak pre radosť, tak nepotrebujete vlastnú doménu a hosting. Ak chcete nad svojím blogom plnú kontrolu a zároveň chcete pôsobiť dôveryhodne, tak hosting a doménu budete potrebovať.

     

    Tretí krok: 9 vecí, na ktoré by ste nemali zabudnúť

     

    To, že máte vlastný WordPress web je skvelé, ale vaša práca ešte zďaleka nekončí.

    Pred nejakým časom som presne o tejto téme napísal článok s názvom 9 vecí, ktoré treba urobiť po inštalácii WordPressu. Ak urobíte to, čo tam píšem, tak budete mať web nastavený lepšie ako väčšina.

     

    Štvrtý krok (voliteľný): Zber emailov od prvého dňa

    Zbieranie emailov pre úspešný blog

     

    Prvé vážne rozhodnutie bolo o tom, či zainvestujete približne 50€ ročne do vlastnej domény a hostingu.

    Teraz váš čaká ďalšie: Budete zbierať emaily od prvého dňa, alebo to odložíte na neskôr?

    Ja jednoznačne odporúčam nastaviť zber emailov ešte pred zdieľaním prvého článku.

    Podľa štatistík sa drvivá väčšina ľudí, ktorí prídu na váš web, už nikdy nevráti. Ak získate ich email, tak ich na váš blog viete dostať znova a znova. Viete si s nimi budovať vzťah.

    Už to nie sú len čísla v Google Analytics. Už sú to ľudia, s ktorými môžete komunikovať. Áno, aj vtedy, keď budete mať niečo na predaj. 😉

    Rozhodli ste sa teda zbierať emaily tak skoro ako to bude možné? Výborne, začnite tým, že si prečítate môj návod k email marketingu.

    O email marketingu by sa dali napísať knihy, ale toľko priestoru nemáme. Preto vám nateraz bude musieť stačiť odkaz vyššie.

     

    Piaty krok: Píšte ten najlepší obsah na slovenskom internete

     

    Nemá zmysel začínať s blogovaním, ak chcete písať články, akých je tu už plno. Neoplatí sa to.

    Už v momente, kedy spúšťate váš blog, by vám malo záležať na tom, aby práve na ňom bol ten najlepší slovenský obsah o vašej téme.

    Z krátkodobého hľadiska je to drina. Keď spočítam koľko čistého času som strávil na niektorých článkoch, môže to byť aj viac ako 20 hodín.

    Ale z dlhodobého hľadiska? Tá najlepšia investícia. Ak to budete robiť dostatočne dlho a dobre, tak sa za nejaký čas môžete stať lídrom vo vašom odbore. To znamená mimo iného dostatok klientov, ktorí sú ochotní priplatiť, aby mohli pracovať práve s vami.

    Príklad: Ak hľadáte dobrý obsah o affiliate marketingu, skôr či neskôr skončíte na blogu Peťa Chodelku. Peťo zadarmo zdieľal obrovské množstvo svojho know-how. Vďaka tomu si urobil skvelé meno vo svojom odbore a aj preto si môže pýtať 37€ za e-book a 80€ za hodinovú konzultáciu.

     

    Šiesty krok: Propagácia obsahu, budovanie vzťahov a dobrého mena

     

    Budovanie vzťahov pre úspešný blog

    Mnoho blogerov si myslí, že dobrý obsah stačí. Nestačí. Môžete písať tie najlepšie články a aj tak sa vaša tvorba môže dostať len medzi pár ľudí.

    Propagácia obsahu je rovnako dôležitá ako dobrý obsah. Budujte si vzťahy s ostatnými blogermi a ľuďmi v odbore. Zdieľajte obsah do relevantných Facebook skupín. A samozrejme do tých skupín prispievajte aj iným spôsobom, inak vás nikto nebude mať rád. 🙂

    Píšte hosťovské príspevky pre iné weby, v ktorých budete prirodzene odkazovať na svoj obsah. Ja to robím napríklad práve teraz. 🙂

    Dobrý obsah + dostatočné promo vašich článkov = návštevnosť. Ak budete robiť tieto 2 dôležité aktivity, tak za 12-18 mesiacov budete pripravení na ďalší krok. A tým je…

     

    Siedmy krok: Monetizácia

     

    Ako monetizovať blog

    Som presvedčený, že každý dobrý blog by mal smerovať k tomu, aby zarábal. A nemyslím tým, aby si blog zarobil na doménu a hosting. Hovorím o stovkách až tisíckach eur mesačne.

    Prečo tomu verím?

    Lebo ak vám blogovanie nebude vynášať ani po veľmi dlhej dobe, tak s tým skôr či neskôr prestanete. Samozrejme, existujú výnimky, ale takých je veľmi málo.

    Pravda je taká, že blogovanie si vyžaduje kopec času a energie, ktorých máte len obmedzené množstvo. Predpokladám, že už teraz máte čo robiť, aby ste zvládli všetky vaše povinnosti.

    Komentáre pod článkami, emaily s poďakovaním a vysoké čísla v Analytics vás budú motivovať len nejaký čas. Neberte to zle, aj po rokoch blogovania sa im potešíte. Ale už to chce trochu viac ako len to.

    Blogovaním zdieľate svoj najlepší obsah s ďalšími ľuďmi. V mnohých odboroch to znamená odhaľovať know-how, za ktoré by ste si mohli nechať zaplatiť. Som presvedčený, že by ste za to mali byť odmenení.

    Ako ale zarobiť na svojom blogu?

    Ak by som mal rôzne formy monetizácie zoradiť od najlepších, vyzeralo by to takto:

    1. predaj vlastných služieb (copywriting, SEO, web dizajn, učenie angličtiny cez Skype, konzultácie, tvorba jedálničkov na mieru…)
    2. predaj vlastných produktov (e-booky, knihy, kurzy, software a ďalšie)
    3. affiliate marketing (ako bonusový príjem) a platené spolupráce s firmami (väčšina spoluprác bude stáť za nič, ale nájdu sa aj výhodné obojstranné spolupráce)
    4. Google Adsense a podobné (tie sú výhodné len pre weby s obrovskou návštevnosťou)

     

    Predaj vlastných služieb je väčšinou tá najlepšia možnosť, ako začať zarábať na vašom blogu. Samozrejme, zarobíte len vtedy, ak ste si vybrali správny odbor a ak ste si vybudovali dobré meno.

    Niektorých z vás prekvapí, že som predaj služieb zaradil vyššie ako predaj produktov. Rozprával som sa s mnohými slovenskými online podnikateľmi a takmer vždy sme došli k záveru, že predávať služby je oveľa ľahšie ako predávať produkty.

    Tí podnikatelia, ktorí takéto kurzy predávajú, by si predajom služieb zarobili (spravidla) viac. Väčšina z nich si to uvedomuje. E-booky a videokurzy nerobia primárne kvôli peniazom. Robia to kvôli tomu, že ich to baví. A tiež robia tak, aby si pomaly budovali svoj pasívny príjem.

    Ďalšia vec je to, že ak chcete predávať produkt, tak ho najskôr musíte vyrobiť. Dobrý e-book nenapíšete za týždeň a ak ho chcete mať napísaný kvalitne, tak vás to bude aj niečo stáť. O tvorbe video kurzov a softwaru radšej ani nehovorím.

    Predaj služieb je relatívne jednoduchý. Napíšete krátku podstránku s vašou ponukou, dáte na ňu pár dôvodov, prečo by si mal zákazník vybrať práve vás (napríklad váš príbeh a referencie).

    Na stránku potom umiestnite kontaktný formulár (alebo tlačidlo s presmerovaním na kontakt) a potom už len čakáte, kým sa ozvú.

     

    Záver

     

    Spustením vašej prvej „predajnej“ stránky táto cesta nekončí. Vlastne je to len začiatok.

    Čaká vás ešte veľa práce s upravovaním vašich služieb a produktov tak, aby boli čo najlepšie a najvýhodnejšie tak pre vás, ako aj pre klientov.

    Tiež váš čaká veľa emailov a komentárov, na ktoré budete odpisovať úplne zadarmo. Často sa stane, že už-už to bude vyzerať, že máte ďalšieho klienta a potom to padne.

    Vybudovanie úspešného blogu nie je jednoduché, ale oplatí sa to. Za seba môžem povedať, že sa mi to oplatilo niekoľkonásobne.

    Nezmeškajte ďalšie užitočné články
    a buďte o nich informovaný