2 Hľadáme nových kolegov. Pridajte sa k nám.

  • 02 - 581 010 62
  • Domény
    Webhosting
    Servery
    O WY
    Blog
    Podpora
    Domény

    Doména je vaša internetová adresa, cez ktorú ľudia nájdu vašu webstránku.

    Pomôžeme vám vybrať tú najlepšiu. Vybrať si môžete z viac ako 150 koncoviek domén.

    Viac informácií


    Webhosting

    Vďaka webhostingu bude vaša stránka dostupná kedykoľvek. Poskytneme vám rýchle a spoľahlivé riešenie pre malé stránky, blogy, eshopy aj firemné prezentácie.

    Viac informácií


    Servery

    Potrebujete výkonnejší server pre svoj veľký projekt alebo náročnejší web?

    Vyberte si z našej ponuky serverových riešení, ktoré naplnia vysoké očakávania aj tých najnáročnejších webov či projektov.


    O nás

    Sme skupina nadšencov, ktorá sa už niekoľko rokov stará o vaše sny a podnikanie na internete.

    Sme spojkou medzi vami a vašimi snami o podnikaní vo svete internetu/na internete.

    Viac informácií


    Blog

    WY blog je určený pre všetkých, ktorí sa chcú dozvedieť viac z oblasti blogovania, marketingu, WordPressu, ale aj programovania, či podnikania.

    Prejsť na blog


    Zaujímavé články
    WordPress

    Podrobný návod ako si vytvoriť vlastnú web stránku

    Tipy a triky

    7 spôsobov ako vymyslieť perfektný názov domény

    Tipy a triky

    Ako raketovo zlepšiť rýchlosť načítania vašej webstránky

    Podpora

    Potrebujete poradiť? Sme tu pre vás na telefónnom čísle 02 – 581 010 62, e-maile helpdesk@wy.sk alebo chate.

    Spustiť chat


    Na našich stránkach používame súbory cookies. Pomáhajú nám vylepšovať web a služby. Pokračovaním súhlasíte so zberom dát.

    Ako preklopiť podnikanie do online sveta: časť č.2 – gastro, retail, malovýroba

    V druhej časti nášho digitálneho seriálu sme sa opýtali českých expertov na e-commerce, Lukáša Pitre a Ondreja Ilinčeva, na praktické rady ako môžu podnikatelia v retaile, gastronómii a malovýrobcovia zvládnuť súčasnú krízu.


    Na stratégie, ktoré sa im osvedčili, sme sa opýtali aj niekoľkých menších českých podnikateľov. O príkladoch a možnostiach, ako sa adaptovať na nové podmienky, hovorí Petr Ogurčák, ktorý prevádzkuje nedávno otvorené bistro Etapa, Janka Plzáková z Udiarne Plzák z Plzně, Lucie Hančlová, manželka keramikára Cyrila Hančl a Ján Bouška, riaditeľ marketingu obchodov s módou FreshLabels.

    Vládne opatrenia dopadli podľa Ondreja Ilinčeva najtvrdšie na podnikateľov v gastronómii, turistickom ruchu, firmy, ktoré organizujú eventy a predávajú luxusný tovar. Inými slovami, na všetky podniky, ktoré majú veľké fixné náklady (na nájomné a personál) a ktorých biznis závisí od zhromažďovania väčšieho počtu ľudí a zároveň zo zákona nemôžu voľne podnikať.

    „Postupne sme museli uzavrieť všetky kamenné pobočky. Okrem toho sme v tej dobe mali zhruba týždeň pred otvorením nového obchodu na pražskej Letnej, zameraného na udržateľné produkty. Na začiatku sme zaznamenali obrovský prepad v online objednávkach“, opisuje vplyv krízy na značku Freshlabels marketingový riaditeľ Ján Bouška.

    Stratégiám pre segment služieb a vzdelávania sa venujeme v prvom dieli seriálu.

    Rada číslo 1: Presuňte do online prostredia všetko, čo môžete

    Ak ste doposiaľ predávali hlavne offline, napríklad na farmárskych trhoch, využite možnosť internetu, radí Lukáš Pitre a dodáva:  začnite obchodom – načúvajte zákazníkom a ich potrebám, napríklad cez online nástroje typu Google Hangouts, Skype, Zoom. Odporúčam otvoriť sa všetkým často využívaným platformám, aby si zákazník kvôli vám nemusel zháňať nástroj na ktorý nie je zvyknutý. Vyškolte svojich zamestnancov na zradné technické drobnosti – ako nastaviť obraz, ako nastaviť mikrofón, ako s tým poradiť zákazníkovi, ako sa vôbec pri videohovore správať.

    Pokiaľ ide o prezentáciu produktov alebo showroomov, existuje celý rad technológií, ktoré rýchlo nahradia 3D prehliadku alebo 3D model. V núdzi proste použite telefón a cez kameru zákazníkovi produkt postupne ukazujte a vysvetľujte. A potom je tu samozrejme e-commerce a presun predaja na e-shop.

    Čo robiť, keď to nejde online: Pri procesoch, ktoré onlinovo prebiehať nemôžu, uistite zákazníkov (textom, obrazom alebo videom) o tom, že dodržiavate maximálne opatrenia na ochranu zdravia vašich ľudí aj ich samotných.

    Príklad z praxe: bistro

    Krízové opatrenia prevrátili prevádzku karlínskeho bistra Etapa hore nohami. „Začali sme v januári a teraz začíname vlastne odznovu. Otvorili sme e-shop s tým, čo napečieme, surovinami a ďalšími vecami. Zákazníci si môžu balíček prísť vyzdvihnúť alebo rozvážame cez Wolt“, opisuje situáciu Petr Ogurčák, P & Gfoodies, ktorý Etapu prevádzkuje.

    Tip: Ste zvyknutí predávať osobne? Zákazníkom vysvetľovať, ukazovať a rozprávať? Skúste čerstvo vzniknutú mobilnú aplikáciu Call to.shop.

    Rada číslo 2: Upravte biznis model

    Reštauráciám a gastro podnikom všeobecne Ondřej Ilinčev odporúča predovšetkým znížiť náklady – skúsiť si dohodnúť zníženie alebo odloženie nájmu a obmedziť zbytočné personálne náklady. Oslovte existujúcich zákazníkov, vytvorte web s možnosťou objednať si donášku jedla, začnite predávať vouchery na budúce nákupy – ako gesto podpory. Oslovte firmy v okolí a skúste si dohodnúť firemné obedy s rozvozom. Zapojte sa do Bistro.sk, Wolt a Bolt Food.

    Tip, ako využiť zdroje: Máte autá? Využite ich na dopravu. Máte voľné priestory? Prenajmite ich na logistiku tým, ktorí teraz idú na 300%, radí expertka na online marketing Eliška Vyhnánková.

    Príklad z praxe: výroba farmárskych údenín

    Udiareň Plzák z Plzne sa donedávna spoliehala hlavne na osobný kontakt a predaj na farmárskych trhoch. „Síce máme aj kamenný obchodík v centre mesta, ale ten tvoril tak tretinu našich príjmov a teraz veľa zákazníkov nepríde ani tam,“ opisuje situáciu rodinnej firmy Janka Plzáková. „Potrebujeme, aby začali objednávať naši pravidelní zákazníci, ktorí za nami chodili každú sobotu na Náplavku,“ dodáva.

    Zámer začať čo najrýchlejšie predávať prostredníctvom zavedených platforiem ako napríklad Scuk.cz (pozn. obdoba farmamarket.sk) nie je ľahké uskutočniť, pretože všetky podobné kanály sú teraz preťažené. „Takže budujeme vlastný e-shop a zatiaľ predávame prostredníctvom našej facebookovej stránky. Ľudia si môžu naše výrobky objednať cez Messenger a my im pošleme zásielku poštou alebo cez PPL, „popisuje stratégiu plzenskej rodinnej udiarne Janka Plzáková.

    Rada číslo 3: Načúvajte zákazníkom

    Svet sa skutočne rýchlo mení, hovorí Lukáš Pitre. Ľudia si nie sú istí o svojej profesijnej aj osobnej budúcnosti, pravdepodobne prehodnocujú, čo skutočne potrebujú a prečo si to majú zaobstarať. Zákazníkov si udržíte, ak sa dokážete rýchlo adaptovať – a preto potrebujete zistiť, čo sa ľuďom preháňa hlavou. Komunikujte so zákazníkmi (bez ambície hneď predať) a spoločne hľadajte riešenie.

    Názor odborníka: Nestačí zlacniť tovar a narýchlo spraviť predajný web, tvrdí Lukáš Pitre.

    Tiež Ondřej Ilinčev zastáva názor, že je dobré pýtať sa zákazníkov, čo by ste pre nich v súčasnej situácii mohli urobiť, čo im príde užitočné. Napríklad nový produkt v nižšej cenovej hladine, skôr než zľava na ten súčasný. Ak ste o svojich zákazníkov starali už v minulosti, máte väčšiu šancu, že vás v súčasnej situácii podržia a neprejdu ku konkurencii.

    Máte obrovskú výhodu, ak máte na zákazníkov kontakt – ideálne e-mail. V opačnom prípade môžete skúsiť osloviť ľudí v okolí napríklad PPC kampaňami alebo letákmi do schránok. Oboje je ale náročnejšie, než rozoslať e-maily. Každopádne teraz, viac ako inokedy, je potrebné komunikovať ľudsky a neschovávať sa za marketingovú omáčku.

    Príklad z praxe:

    Petr Ogurčák z Bistra Etapa potvrdzuje, že schopnosť adaptácie je v tejto dobe kľúčová: „Vymýšľame jedlá, ktoré ‚prežijú‘ rozvoz a to, že môžu vychladnúť. Snažíme sa ukázať, čo najviac zákulisia.“ Podľa neho je pre udržanie zákazníkov nutné byť online, byť sami sebou a ukazovať ľudskú tvár. Hľadať nové spôsoby. A vypláca sa to. Snaha sa bistru Etapa vracia v podobe solidarity a podpory od zákazníkov.

    Jan Bouška z FreshLabels dodáva: „Dôležité je mať plán. Aj keď je teraz aktuálne všetko neisté, je potrebné v rámci možností plánovať. Jednou z vecí, ktorú sme začali riešiť ako prvú, je obmedzenie nákladov. Zamýšľame sa nad efektivitou a lepším nastavením procesov. Veľa sa tiež venujeme brandovej komunikácii a snažíme sa otvorene komunikovať s našimi zákazníkmi“.                                                                                                                           

    Rada číslo 4: Keď e-shop, tak zmysluplne

    Ak sa chystáte začať predávať online, využite niektoré z lacných“ krabicových“ riešení, ktoré sa dajú ľahko upravovať, radí Lukáš Pitre. Áno, taký e-shop nebude asi nádherný a nebude vedieť všetko, čo by ste chceli, ale úprimne – začínate a pravdepodobne ešte neviete, čo chcete. Investujte čas do prieskumu trhu – kto všetko predáva, ako predáva, kadiaľ dodáva, za aké ceny, s akými argumentmi.

    Dobré vedieť: Digitálny svet sa od analógového dramaticky líši. Je veľmi ľahké porovnať si ponuky, ceny dopravy, sprievodné služby alebo rýchlosti dodania.

    Najviac času investujte do formulovania dôvodov, prečo nakúpiť práve u vás, prípadne do logistiky. Ide o to, aby zákazníci pochopili v ich reči (nie vašej) čo si majú kúpiť a verili vám, že ste dobrá voľba. Naopak menej času venujte ladeniu grafiky, technologických vychytávok a pokročilejšieho marketingu. Na to bude čas neskôr.

    Online biznis áno, či nie? Ak vám bezprostredne netečie do topánok, zvážte, či vaše podnikanie dáva zmysel aj v čase krízy. Ak áno, presuňte ho na web. Ak nie, musíte vymyslieť nový biznis.

    Ondřej Ilinčev odporúča, aby ste sa najskôr zamysleli nad vaším biznisom ako takým. Skontrolujte si cashflow a urobte si prehľad. Z toho zistíte, ako dlho prežijete a či má vôbec zmysel rýchlo tvoriť web. S ohľadom na čas aj na peniaze dáva zmysel zvoliť hotové riešenia, napríklad Shoptet. Vytvorte jednoduchú ponuku, zistite, čo sa (ne)predáva a podľa toho reagujte.

    Rada číslo 5: Ako na e-shop prakticky

    Pre e-shopy odporúča Lukáš Pitre tiež predovšetkým Shoptet, na ktorom vyzdvihuje zákaznícku podporu a možnosť e-shop upraviť. Kým nemáte overené, že skutočne dokážete predávať online a celý proces kvalitne obsluhovať, nedáva veľká investícia do e-shopu na mieru zmysel, najmä ak sa v tom nevyznáte.

    Názor z praxe: Spúšťame všetko v „surovom“ stave a optimalizujeme za chodu. Je to niekedy chaos a stres, ale ono si to samo povie, ako by sme to mali nadesignovat, hovorí prevádzkovateľ bistra Petr Ogurčák.

    Pokiaľ už e-shop máte, pozrite sa, či sa vám nejaká časť sortimentu nepredáva lepšie a zamerajte sa na ňu. Ak žiadna, tak skúste vymyslieť nový produkt, ktorý reaguje na zmenené potreby užívateľov, radí Ondřej Ilinčev.

    Príklad z praxe: výrobca keramiky

    Výtvarník a keramikár Cyril Hančl prišiel vinou vládnych opatrení o svoj hlavný distribučný kanál – farmárske trhy, a tak sa snaží ísť zákazníkom naproti pomocou internetu. V každej chvíli, keď sa s manželkou nevenujú vyučovaniu ich troch detí, intenzívne chystajú nový e-shop.

    So zákazníkmi udržujú kontakt prostredníctvom Instagramu a Facebooku, kde ich informujú o novom tovare i možnostiach objednanie online. Aj keď majú zákazníci k dispozícii zatiaľ len jednoduchú galériu výrobkov na webe, ohlas je veľký. „Veríme, že sa k nám po skončení koronavírusových opatrení naši zákazníci zase vrátia,“ dodáva Lucia Hančlová, ktorá sa stará o marketing ich keramického tovaru.

    Rada číslo 6: Ako na marketing

    V marketingovej podpore sa oprite radšej skúsenejšieho marketéra než o lacných juniorov: potrebujete rozbehnúť základ na prvú dobrú, hovorí Lukáš Pitre. Ak sa v marketingových disciplínach a kvalite dodávateľov nevyznáte, popýtajte skúseného konzultanta, aby vám pomohol poskladať zadania a tím. Než kohokoľvek najmete, obvolajte si 5-10 referencií a pýtajte sa detailne na kvalitu spolupráce – nedajte na pekné reči a logá na webe. Ten čas na telefóne sa vám bohato oplatí.

    Ak potrebujete expresne začať predávať online, budú najrýchlejšími kanálmi PPC reklama a sociálne siete, pre niektoré typy sortimentu tovarové porovnávače typu Heuréka alebo affiliate siete. Naopak SEO alebo e-mailing chvíľu trvajú vybudovať a oprite sa o ne až neskôr.

    Rada číslo 7: Nezlacňujte

    Namiesto znižovania cien odporúča Ondřej Ilinčev obmedziť nepotrebné náklady, ponúknuť možnosť nákupu voucheru alebo aj produktov, s tým že oceňujete podporu svojich zákazníkov, alebo vymyslieť nový produkt, ktorý budú ľudia chcieť kúpiť teraz.

    Dôvera je oveľa dôležitejšie ako nízka cena, dodáva k tomu Lukáš Pitre. Tým skôr, že ak ste výrobcovia, nedá sa váš produkt ľahko porovnať proti iným. Pamätajte na to, že si zákazník nemôže tovar a služby vopred ohmatať alebo vyskúšať a nikdy nemá istotu, ako budete reagovať na problémy pri reklamácii.

    Investujte do kvalitnej prezentácie toho, čo predávate a jasne povedzte, ako to zákazníkovi zlepší život (na fotografiách, videách, prostredníctvom skúseností iných zákazníkov). Nechajte svojich klientov nakuknúť vám pod pokrievku: ako vaše výrobky vznikajú, ako sa kompletizujú, montujú a servisujú.

    Príklad z praxe: retail

    Jan Bouška z FreshLabels stavia na dlhodobo budovaný vzťah so zákazníkmi, pretože tí dnes viac ako kedykoľvek predtým rieši, koho svojim nákupom podporia. Táto stratégia sa FreshLabels v ťažkých časoch osvedčila. „Veľmi nás potešila podpora od našich stálych zákazníkov. Okrem kúpy zvýhodnených poukazov dostávame veľa milých a povzbudzujúcich správ. 

    Rada Číslo 8: Učte sa od skúsených

    Najkvalitnejší zdroj informácií o marketingu je asi  Digitálna univerzita. Tipy sa dajú získať v odborných komunitách na sociálnych sieťach, napríklad Učíme sa podnikať.

    Najviac vám reálne asi dá hodina či dve rozhovoru s človekom, ktorý si tým už párkrát prešiel, od technického riešenia cez procesy až po marketing a analytiku.

     

    Tento článok vznikol v spolupráci s kolegami z doména.cz. V poslednej časti sa budeme venovať online riešeniam pre podnikateľov, ktorí poskytujú služby v B2B sektore.

     

    Nezmeškajte ďalšie užitočné články
    a buďte o nich informovaný