Seriál zakončíme tipmi z praxe od podnikateľov, ktorí poskytujú svoje služby firmám: školiteľa Jiřího Benedikta, SEO konzultanta Martina Kolčaby a expertky na online marketing Kateřiny Tygl. Dozviete sa, ako si udržať zákazníkov v B2B, pracovať s cenou a súčasnú krízu premeniť na príležitosť pre váš biznis.
Stratégiám v segmente služieb a vzdelávania sa venujeme v prvom dieli nášho seriálu, tipom pre podnikateľov v gastro biznise, malovýrobcov a obchodníkov v retaile v druhom dieli.
Čo teraz a čo potom
Jiří Benedikt, školiteľ: Odporúčam najskôr urobiť krok naspäť, zamyslieť sa, akú hodnotu vlastne klientom prinášate. Väčšinou nestačí proste preklopiť podnikanie na web. Nemôžem na seba namieriť kameru a celý deň školiť presne tak, ako som zvyknutý. Musím to spraviť inak – objavovať silné a slabé stránky nových médií a školiť tak, a vytvoriť školenie tak, aby bolo pre klienta prínosné aj bez mojej fyzickej prítomnosti
Tipy na vzdelávacie platformy: Lektori môžu skúsiť napríklad webinár na naucmese.cz alebo anglické školenie na udemy.com alebo skillshare.com
Martin Kolčaba, SEO konzultant: Nepanikárte, ale nepodceňte krízu. Prejdite si všetky svoje náklady a zrušte tie, ktoré nutne nepotrebujete. Skúste sa profesionálne posunúť, hľadajte cesty, ako svoje podnikanie zlepšiť. Upravte služby a produkty, hoci aj len dočasne. Ak nemáte prevádzku, dielňu, stroje a zamestnancov, nemusí to byť nič zložité.
Tým, že odpadli niektoré zákazky sa Martinovi Kolčabovi uvolnili ruky pre rozvoj podnikania. “Čítam články a sledujem prednášky, ktoré som nestihol. Prechádzam si poznámky s nápadmi na nové projekty. Raz za čas si v tom spravím poriadok, vyhádžem úplné blbosti, a zbytok si nechám na dobu, keď bude čas a chuť sa tým podrobnejšie zaoberať. Čo práve teraz je.” dodáva.
Odporúčané čítanie: Vymýšľanie novej služby alebo produktu vám uľahčí nástroj Value proposition canvas. Jeho použitie je jednoduché a detailnejšie ho opisujú kolegovia z doména.cz v tomto článku.
Ako inovovať počas krízy
Jiří Benedikt, školiteľ: Zo začiatku nevenujte veľa času detailnej príprave nového produktu. Vytvorte si jednoduchý koncept, leták, príklad a odprezentujte ho klientom. Pravdepodobne nebudú veľmi dôverčiví, skúste preto ponúknuť nový produkt na bezplatnú skúšobnú dobu. Ak na to klienti pristúpia, začnite na tom makať a predveďte svoj životný výkon. Ak do toho klienti vôbec nebudú chcieť ísť online, zamyslite sa prečo je to tak a čo môžete zmeniť.
Tip z praxe: Ako základ určite všetkým odporúčam mať blog a písať o tom, na čom pracujete a v čo veríte. Môj blog nečíta veľa ľudí. Ale väčšina mojich zákaziek prichádza od ľudí, ktorí moj blog čítajú a páči sa im čo píšem. Je to síce beh na dlhú trať, ale nikdy nebol lepší čas začať, než práve teraz.
Kateřina Tygl, špecialistka na online marketing: Súčasná situácia ochromila hlavne tú časť podnikania, v ktorej sa venujem konferenciám. Aprílovú konferenciu Ženy v biznise sme naposledy museli preložiť na október. Nechceme ju usporiadať online, pretože si myslím, že osobný kontakt je v biznise potrebný. Takže aktuálne sa sústredím na môj online mastermind program Marketingová výzva, ktorý som spustila ešte pred začiatkom krízy. Teraz sa môže hodiť mnohým podnikateľom.
Cenotvorba v B2B
Kateřina Tygl, špecialistka na online marketing: Ceny zatiaľ veľmi nemením. V mojej komunite Ženy v biznise som ponúkla veľkú zľavu na Marketingovú výzvu. Nedala som registráciu zadarmo, pretože som si overila, že to nefunguje, aj keď chcete urobiť dobrý skutok.
Martin Kolčaba, SEO konzultant: Vzhľadom na to, že sa kríza negatívne dotýka všetkých mojich klientov okrem dvoch, cenu som trochu upravil. Stálym klientom som ponúkol dočasné zníženie hodinovej sadzby alebo zvýhodnené hodinové balíčky. S niekym som sa dohodol aj na bartrovej výmene služieb.
Odporúčané čítanie: Svoje tipy, ako prekonať krízu, spísal Martin Kolčaba v článku Freelancerem v době koronakrize.
Jiří Benedikt, školiteľ: Obchodne je dobré naceňovať svoju prácu podľa hodnoty, ktorú klientom prináša. V súčasnej situácii veľmi odporúčam udržať si rovnaké ceny a pracovať na tom, aby klient dostal za svoje peniaze rovnakú hodnotu ako predtým. Možno to budú iné služby, ale stále budú vaše. Tým pomáhate budovať hodnotu nielen vlastnej práce, ale aj práce všetkých ostatných, ktorí teraz sťahujú svoj biznis do online sveta.
Ako si udržať zákazníkov
Martin Kolčaba, SEO konzultant: Nevidím do všetkých odborov, tak odpoviem z hľadiska skupiny v ktorej sa pohybujem, teda freelancerov v odbore webov a digitálneho marketingu. V prvom rade klient musí vedieť, že ho beriem ako partnera a chcem mu pomôcť. Ak viem, že sa ho kríza dotýka, snažíme sa nájsť cestu k win-win situácii.
Tip z praxe: Prehodnoťte priority. S niektorými klientami sme si sadli a prešli veľa vecí, ktoré máme v pláne. Na prvé miesto dávame úlohy, ktoré majú najlepší pomer náročnosti a prínosu. To, čo bolo v pláne, ale zatiaľ môže počkať, sme odložili na neskôr. Vyzerá to ako bežný postup, ale v čase krízy hodnotíme priority dôslednejšie a trochu inak než za normálnej situácie, radí Martin Kolčaba.
Kateřina Tygl, špecialistka na online marketing: Teraz sa zúročia vzťahy vybudované už pred krízou. Odporúčam prejsť si v kľude jednotlivých klientov a ich potreby a ponúknuť im službu na mieru.
Ako získať nových klientov
Kateřina Tygl, špecialistka na online marketing: Je overené, že je päťkrát ťažšie osloviť nových zákazníkov, než predať už existujúcim. Takže by som sa nadýchla a vrátila sa k premýšľaniu nad súčasnými klientmi, ktorí ma už poznajú. Kupujú odo mňa a vedia, čo môžu očakávať. Osobne mám v pláne viac zapojiť spokojných klientov Marketingovej výzvy a požiadať ich, aby ma odporúčali ďalej a zdieľali informácie o produkte na svojich sociálnych sieťach.
Ako na akvizície v B2B: Spíšte si všetky projekty, na ktorých ste kedy pracovali a ideálne si ich roztrieďte po odvetviach. Tam, kde ste odviedli kus dobrej práce, skúste predávať služby podobným firmám. Pripojde aj prípadovú štúdiu s číslami, radí Kateřina Tygl.
Martin Kolčaba, SEO konzultant: Väčšinu B2B klientov získavam odporúčaním. Aby sa ľudia dozvedeli, čo vlastne robím a s čím im pomôžem, vytvoril som si po ôsmich rokoch nový web. Cystám sa viac sústrediť na to, čo som robil predtým – publikovať, radiť ľuďom v odborných skupinách. Jednoducho ukázať, čo viem a čomu rozumiem.