2 Hľadáme nových kolegov. Pridajte sa k nám.

Na našich stránkach používame súbory cookies. Pomáhajú nám vylepšovať web a služby. Pokračovaním súhlasíte so zberom dát.

Ako písať kvalitné článkyAko písať kvalitné články
Marketing

Ako napísať kvalitné články tak, aby ich ľudia čítali a zdieľali so svojimi priateľmi

Článok pre vás napísal Martin Balko, špecialista na SEO z poctiveseo.sk.

 

Nechám si postaviť web a začnem zarábať peniaze.

Skutočne to tak funguje?

Nejeden majiteľ webu sa neraz mylne domnieval, že vytvorením webu práca končí a začína obdobie ziskov. Až kým prišlo postupné vytriezvenie.

Vytvoriť web je ako splodiť dieťa. V podstate to dokáže takmer každý. Narodením dieťaťa – a v našom prípade webu – sa však nič nekončí. Naopak, zábava sa iba začína.

Asi je každému jasné, že vychovať dieťa a pomôcť mu stať sa samostatnou, zodpovednou, mysliacou, dospelou bytosťou bude vyžadovať nejaký čas, úsilie, investície a prípadne aj obetu.

Podobne je to aj s webom. Nestačí ho len vytvoriť. Je dôležité naplniť ho zmysluplnými a prínosnými informáciami, obsahom. A následne ho dostávať do povedomia – najrôznejšími marketingovými a SEO technikami.

 

Tip: Ak ste sa s pojmom SEO ešte nestretli, prečítajte si čo je to SEO.

 

Návraty do feudalizmu?

Nie je však nutné stať sa otrokom obsahu podobne ako zástancovia „marketingovej monarchie“, ktorí dookola opakujú a velebia: Obsah je kráľ! 

A tak vytvárajú len obsah a na ostatné veci – napríklad budovanie odkazov, UX, psychológiu a princípy šírenia informácií, najrôznejšie spôsoby propagovania a ďalšie súvisiace veci – buď zabúdajú, alebo ich podceňujú.

Nie je nutné robiť z toho vedu a snažiť sa za každú cenu použiť všetky existujúce techniky. Netreba však vsadiť všetko len na jednu kartu, pretože každá technika sama o sebe je oveľa slabšia ako pri vhodnej kombinácii s inými.

 

Kráľ je bez ostatných figúrok bezmocný a bezvýznamný

Áno, obsah je dôležitý. Ale iba samotný obsah nám nemusí vôbec pomôcť dosiahnuť s webom nejaký úspech či požadované ciele. 

V šachu si bez kráľa neporadíme. No takisto len s ním nedokážeme takmer nič – maximálne uhráme pat. Tak ako kráľ v šachu potrebuje ďalšie figúrky, tak aj k obsahu potrebujeme ďalšie „súčiastky“.

Ak chceme napríklad získať s daným obsahom popredné pozície v Google vyhľadávaní, je dôležité pre tento obsah budovať  kvalitné relevantné odkazy z iných webov. Dalo by sa povedať, že bez nich nemáme žiadnu šancu – podobne ako kráľ v šachu bez iných figúrok.

Nápomocné sú aj ďalšie nie menej dôležité veci – technické nastavenie webu, jeho rýchlosť načítania, tzv. On Page SEO nastavenia a iné… Medzi najzávažnejšie však rozhodne patrí obsah a postupné získavanie kvalitných spätných odkazov.

 

 

Takže samotný obsah nestačí?

Ani špičkový obsah sám o sebe nemusí stačiť – hovorí o tom napríklad aj tento výskum o význame budovania spätných odkazov a optimalizácie webu pre vyhľadávače.

 

Prečo je skvelý obsah dôležitý?

Úspech či neúspech webu často predurčuje kvalita jeho obsahu.

Ani tie najlepšie marketingové techniky neprinútia ľudí, aby sa zdržiavali na webe, ktorý im neprináša žiadne potešenie či osoh, prípadne ak sa ťažko číta. A už vonkoncom takýto web nebudú ľudia odporúčať svojim známym – jedine ak by ich chceli varovať, čomu sa vyhnúť.

A naopak – ak web ponúka výborný a prínosný obsah, akákoľvek jeho ďalšia propagácia bude vďaka tomu oveľa jednoduchšia a pravdepodobne aj úspešnejšia. Často sa takýto obsah dokáže promovať aj „sám“.

Ako však môžeme vytvoriť takýto kvalitný obsah?

 

Ako vytvoriť špičkový obsah pre web?

Všetci máme v povahe sklony k pohodlnosti. Chceme si veci uľahčovať – a to je správne, pretože nám to môže pomáhať celkovo v evolúcii. Má to však aj nevýhodu – často hľadáme skratku tam, kde nie je – zbytočne sa tak môžeme stratiť a vzdialiť sa nášmu cieľu.

 

Tajné marketingové stratégie, ktoré zaručujú úspech?

Namiesto hľadania tajných extra fantastických stratégií (s ktorými aj tak väčšinou len stratíme čas a neraz aj poctivosť) radšej venujme tento čas zmysluplne pre náš cieľ – a spravme všetko pre čo najlepší obsah, aký dokážeme vytvoriť.

To je väčšinou tá najpriamočiarejšia cesta k úspešnému webu – a je prenositeľná aj do iných životných oblastí.

Robme náš obsah tak skvelý, že ľudia si budú užívať jeho čítanie a s radosťou ho budú zdieľať so svojimi známymi.

To sa oveľa ľahšie povie ako spraví. Ako teda na to?

 

Aké vlastnosti obsahu zvyšujú jeho kvalitu a šancu na úspech?

Existuje niekoľko vlastností, vďaka ktorým môže byť náš obsah oveľa hodnotnejší. Tri najzákladnejšie sú tieto:

  • kvalita,
  • jedinečnosť,
  • autorita.

 

Kvalita obsahu a ako na ňu

Ako zaručiť a zvýšiť kvalitu obsahu nášho webu? Pozrime sa na niektoré tipy, ako na to:

  • naučiť sa písať,
  • vylepšenie vzhľadu,
  • chytľavé nadpisy.

 

Na začiatok je dobré naučiť sa dobre písať a postupne sa v tom zlepšovať. Čím viac článkov napíšeme, tým môžu byť kvalitnejšie – ak sa však zároveň snažíme neustále zlepšovať.

Takmer každý sa môže naučiť písať a stať sa v tejto zručnosti majstrom.

Ide len o to, zistiť ako na to, cvičiť, zlepšovať sa a hlavne prakticky čoraz viac písať. Je to podobné ako s akoukoľvek inou zručnosťou – čím viac ju trénujeme, tým sme v nej lepší.

Dôležité je písať autenticky.

Je dobré písať o tom, čo poznáme, v čom sme dobrí, čo nás baví, fascinuje, inšpiruje, v čom máme skúsenosti… Každý má nejaké životné skúsenosti, ktoré môžu pomôcť niekomu druhému. Ak píšeme pravdivo – autenticky – a o našich vlastných skúsenostiach, píše sa nám ľahko a pútavo.

Ak si ale myslíme, že nič zaujímavé na ponúknutie nemáme, môžeme začať tým, že sa začneme venovať rozširovaniu našich záujmov a skúseností.

Môžeme si napríklad vyhľadať tipy, ako sa zlepšiť v písaní. Dôležité je hlavne začať prakticky písať, neustále sa učiť a zlepšovať.

Tip: Jedným zo spôsobov, ako sa môžeme učiť lepšie písať, je naštudovanie nejakého kurzu o písaní a propagovaní webov.

A tu sa dostávame k veľmi dôležitej paradoxnej časti – nielen kvalitný obsah je dôležitý! Veľký význam majú aj „sekundárne” – menej kvalitné – články, ktoré vznikajú tréningom pri našej „ceste” za kvalitným obsahom.

 

Praktický význam a prínos „sekundárneho“ menej kvalitného obsahu.

Asi je každému z nás jasné, že kým vytvoríme skutočne hodnotný článok, „odnesie“ si to viacero viac či menej nepodarených článkov. Kvalitný článok nevytvoríme len tak bez skúseností a ani zo dňa na deň.

Potrebujeme sa nejako prakticky naučiť ako písať nadpisy, používať rôzne formátovacie triky, členenie textu, súvislé zoraďovanie myšlienok a podobne.

 

Čo je to vôbec kvalitný obsah?

Kvalita by sa dala definovať ako súbor vlastností, kritérií a požiadaviek, ktoré by mala daná vec (článok) spĺňať.

Pojem kvalitný obsah môže pre každý web či človeka znamenať niečo iné. Je logické, že budeme mať iné požiadavky na akademický článok, iné na PR článok a iné na rôzne obchodné články.

Niektoré zo základných všeobecných požiadaviek na kvalitný článok sú napríklad, aby bol takýto článok originálny, ľahko čitateľný, dobre členený, názorný, konzistentný, aktuálny, hodnotný, poučný, zábavný alebo prínosný, inšpirujúci, použiteľný, osobný, používajúci relevantné zdroje informácií…

 


 

Nie je to však len o tom, aby bol článok originálny alebo niekomu ponúkol riešenie. Iba vďaka tomu ešte nebude kvalitným. 

Kvalitný článok je komplexná a individuálna záležitosť – niekedy môže byť kvalitným aj úplne krátky jednoduchý článok a inokedy zas rozsiahla štúdia. Aj preto píšeme o toľkých možnostiach a požiadavkách, ktoré sú nevyhnutné pre kvalitný obsah (jedinečnosť, autorita, vzhľad…).

Nech už však definujeme kvalitný článok akokoľvek, väčšinou prináša čitateľom spokojnosť – či už formou ponúknutia riešenia, odpoveďou na otázky, vyriešením starostí alebo inak – a majiteľovi tohto obsahu zas prináša v nejakej podobe úspech – väčšou čitateľnosťou, návštevnosťou, zdieľaním…

Aby sa nám teda podarilo zahrnúť do článku niektoré z kritérií na kvalitné články, potrebujeme si to niekde nacvičiť a natrénovať.   

Prepojenie tréningu písania s praxou.

A na toto všetko môžeme využiť napríklad „sekundárne“ články – nemusíme písať len tak, bez využitia napísaných textov. Namiesto toho môžeme prakticky zlepšovať naše písanie v podporných SEO článkoch, ktoré si až tak na kvalitu „nepotrpia“.

Samozrejme nehovoríme tu o písaní nezmyselného balastu. Ale o trénovaní písania. So snahou o čo najvyššiu kvalitu a pridanú hodnotu.

Ako prakticky a zmysluplne používať “sekundárny” obsah?

S takýmito článkami si môžeme postupne budovať spätné odkazy – napríklad s pomocou PR článkov alebo hosťovských príspevkov, ktoré „znesú“ aj nižšiu kvalitu. 

Prakticky tak využijeme čas nášho pisateľského štúdia. Nielenže sa vďaka tomu môžeme zlepšiť v písaní, navyše môžeme takto podporiť aj naše SEO.

Príklad takéhoto „sekundárneho článku“ môže byť napríklad tento článok o právach zamestnanca – nejde o komplexný ani ničím zvlášť výnimočný článok. Je skôr obyčajnou recykláciou existujúcich článkov. Je však napísaný kvalitne, so snahou o maximálnu unikátnosť a okrem bežných informácií či nutných paragrafov prináša aj pár zaujímavých pohľadov. Je veľmi pravdepodobné, že nejde o finálnu verziu článku a že sa článok neustále vylepšuje.

 

Vylepšenie vzhľadu

S kvalitou obsahu úzko súvisí aj jeho vzhľad. Ak článok nevyzerá príjemne na pohľad, je veľká šanca, že s ním ľudia nebudú zbytočne strácať čas.

Našťastie, vždy môžeme urobiť niečo pre vylepšenie vzhľadu. Nemusí to byť vždy len zmena a vylepšenie dizajnu webu.

Môžeme sa naučiť efektívne využívať členenie textu, používať odseky, podnadpisy, zoznamy, kvalitné obrázky, tabuľky, názorné grafy a podobne.

 

Dôležitosť nadpisov a umenie písať chytľavé titulky

Celú našu prácu na kvalitnom článku môže zbytočne pochovať nesprávne zvolený nadpis.

Pretože nadpis je častokrát jediný text, ktorý sa k potenciálnym čitateľom dostane – či už v podobe odkazu na sociálnych sieťach alebo inak.

A je dôležité, aby týchto pár slov z nášho nadpisu vedelo ľudí zaujať.

Preto by sme mali venovať tvorbe nadpisov náležitú pozornosť: a pre každý článok vytvoriť aspoň 5–10 verzií chytľavých nadpisov a vybrať z nich najlepšiu. Pozor však na “clickbaitové” nadpisy bulvárneho štýlu, ktoré len vzbudzujú pozornosť, zvedavosť, senzačnosť, zvyšujú klikateľnosť ale len na úkor kvality a ponúkaných informácií.

Tip: Ak sa chceme naučiť písať lepšie nadpisy, môžeme si pomôcť týmto návodom, ktorý obsahuje 52 trikov ako písať chytľavé nadpisy (Anglická verzia).

 

Pridávajme pridanú hodnotu všade, kde môžeme

Nemusíme vytvárať obyčajné kópie. Jedinečné články môžeme vytvoriť aj zosumarizovaním naštudovaných informácií – hlavne ak ich povieme lepšie, zrozumiteľnejšie ako iní – aj kvôli tomuto je dobré, ak sa neustále učíme písať lepšie, pútavejšie, zrozumiteľnejšie.

Praktickou ukážkou takéhoto obsahu môže byť tento článok o investíciách – je to pravdepodobne najkomplexnejší, najrozsiahlejší  článok na tému investovania peňazí s konkrétnymi tipmi pre najpoužívanejšie praktické investovanie – a navyše je aktuálny pre rok 2019 (obsahuje napríklad aj obľúbené kryptomeny a iné aktuálne trendy).

Jedinečný obsah môžeme vytvoriť aj tak, že vytvoríme niečo, čo nebolo v žiadnych článkoch povedané, prípadne ponúkneme niečo, čo nie je nikde inde.

Ako príklad takéhoto obsahu môže byť tento e-shop s hudobnými nástrojmi: síce vyrába a predáva bežné gitary a basgitary, od iných výrobcov a predajcov hudobných nástrojov sa odlišuje najmä tým, že vyrába aj bezkonkurenčné netradičné hudobné nástroje v inovovanej modernej podobe.

 

 

 

Unikátny obsah taktiež vytvoríme aj tým, ak poskytneme iný uhol pohľadu na danú tému – je dobré, ak k danému uhlu pohľadu máme aj podporné argumenty, fakty či skúsenosti.

Príkladom takéhoto obsahu môže byť tento článok o tom, ako vytvárať šťastné partnerské vzťahy – síce o vzťahoch, láske a sexualite je napísaných množstvo článkov – od uletených ezoterických po komerčné so zameraním iba na osobný prospech s rôznymi lacnými trikmi – tento článok zvolil akýsi „zlatý stred“ v spojení s osobnou skúsenosťou a ponúkol tak iný pohľad, ako sa pozeráme na vzťahy bežne.

Na jedinečnosť obsahu môžeme ľahko využiť aj autentické informácie, ktoré produkuje naša činnosť, podnikanie, skúsenosti, pretože presne také isté nemá zaručene nik iný. Môže ísť napríklad o skúsenosti naše či našich zákazníkov, hlbší pohľad do danej oblasti vďaka praxi a podobne.

Dobrým príkladom je tento článok o Dominikovi Dánovi a jeho slávnych detektívnych knihách – okrem bežného zoznamu jeho kníh k ním ponúka aj chronologické zoradenie, názorný popis danej knihy, jej postáv a najmä prináša jedinečné tipy pre nových čitateľov – tieto tipy vyplývajú z osobnej skúsenosti čitateľov jeho kníh. Upozorňujú, na čo sa môžu noví čitatelia pripraviť, aby sa nenechali zbytočne odradiť.

 

Autorita obsahu (a webu) a ako na ňu

Autorita hovorí najmä o dôveryhodnosti a kompetencii vytvárať obsah na danú tému. Napr. pre web s receptami je dôveryhodnejšie – a pridáva mu to tiež viac autority – ak recepty na webe píše skúsený kuchár ako keby ich písal povedzme murár.

A naopak, pre web s overenými stavbárskymi postupmi je dôveryhodnejšie, ak ich píše skúsený majster, a nie kuchár či prípadne kaderníčka.

Autoritu je potrebné budovať.

Ak chceme mať úspešný web, je dobré byť autoritou v našej oblasti podnikania – aby nás ľudia brali vážne a dôverovali nám.

S autoritou webu to býva najťažšie v jeho začiatkoch – vtedy si môžeme pomôcť podobne ako pri písaní diplomovej práce => používaním citácií a kvalitných odkazov na rôzne štúdie, výskumy, práce či kvalitné weby, ktoré podkladajú naše tvrdenia, obsah a podobne.

Prípadne môžeme urobiť rozhovor so známou alebo dostatočne kompetentnou autoritou v našom odbore podnikania. Môžeme napríklad urobiť výskum podobne ako pri písaní diplomovej práce – môžeme požiadať o názor rôznych odborníkov a následne výsledky štatisticky vyhodnotiť.

V každom prípade, každou činnosťou, vyprodukovaným článkom, videom, obsahom si môžeme postupne rozvíjať a budovať autoritu v danej oblasti – záleží to od toho, čo do tejto činnosti vložíme. Či ju spravíme kvalitne alebo len tak, aby bola.

 

Čo ďalej s vytvoreným obsahom?

Ako sme už spomínali, na dosiahnutie úspechu samotný obsah nestačí. Existuje veľa kvalitných a zaujímavých stránok, no len niektoré z nich dosahujú úspech a prvé pozície vo výsledkoch vyhľadávania Google.

Naopak, o väčšine zaujímavých weboch sa nikdy nedozvieme. Pretože ich jednoducho nenájdeme.

Nestačí len publikovať obsah a modliť sa, aby bol úspešný.

Úspechu je často nutné dopomôcť. A to môžeme viacerými spôsobmi. Hlavné je, aby sme to robili a nečakali, že to niekto spraví za nás.

 

Kvalitný obsah si zaslúži pozornosť a propagáciu.

Obsah môžeme vytvárať tak, aby si zo svojej podstaty zaslúžil pozornosť a následnú propagáciu – aby bol obsah tak skvelý, že si pri jeho čítaní povieme, že ho chceme odporučiť iným ľuďom.

Načo by sme mali míňať peniaze a energiu na propagovanie obsahu, ktorý nikoho nezaujíma a ani nikomu neponúka pomoc či pridanú hodnotu?

A je jedno či by sme využili platenú alebo  bezplatnú propagáciu. Lebo ani rôzne bezplatné formy propagácie nie sú úplne zadarmo – väčšinou si vyžadujú obrovské množstvo času či energie a málokedy ponúkajú za to aspoň minimálnu efektivitu. 

Takže paradoxne môže byť bezplatná propagácia oveľa drahšia ako platená.

Prečo teda venovať množstvo úsilia do tvorby niečoho, o čom nakoniec nikomu nepovieme? Do propagácie obsahu by sme mohli investovať minimálne rovnaké úsilie ako do jeho tvorby a prípravy. A vytrvalo hľadať pre nás tie najefektívnejšie postupy, až po dosiahnutie určených cieľov.

 

Častá chyba pri propagácií obsahu

Mnoho webov robí tú „chybu“, že spropagujú svoj obsah len podľa nejakého kontrolného zoznamu a tým to končí – pridajú status na sociálne siete, rozpošlú newsletter, oslovia nejaké fóra a hotovo.

Z pohľadu SEO sú napríklad pre články nenahraditeľnou súčasťou spätné odkazy z iných webov. Netreba preto spraviť tú chybu, že vybudujeme pár odkazov podľa kontrolného zoznamu.

Dôležité je vytrvať a hľadať spôsoby ako získavať spätné odkazy, dokým dosiahneme popredné miesta vo výsledkoch vyhľadávania na optimalizované kľúčové slová.

 

Zhrnutie?

Skutočný prínos, význam a hĺbku nenájdeme v povrchných, bezmyšlienkovitých, mechanických a ani v umelých činnostiach.

Nenájdeme žiadne univerzálne pravidlo, ako žiť – pretože život je vo svojej jednoduchosti zároveň nekonečne komplexný a komplikovaný už len tým, že ho ovplyvňuje nesmierne množstvo faktorov.

Jeden príklad za všetky: každý z nás je iný a pritom sme všetci rovnakí – všetci predsa chceme byť zdraví, šťastní a spokojní. K týmto a iným dôležitým uvedomeniam umožňujúcim žiť lepší život takisto neprídeme len nejakým opakovaním naučených modlitieb, afirmácií a ani najrôznejších poučiek, ako si naivne stále mnoho ľudí myslí.

 

Nespasia nás samotné rady – ani o tom, ako vytvoriť úspešný web

Takisto ak chceme vytvoriť web, ktorý nám zaručí úspech – nech už úspech pre nás znamená čokoľvek – tak sa k tomu nedá pristupovať mechanicky na základe naučených poučiek či postupov.

Môžeme sa riadiť tipmi a radami „skúsenejších“, no bez prihliadania na „individualitu nášho webu“ nám ani najlepšia rada nemusí pomôcť. Všetky weby sú v princípe rovnaké a pritom každý je úplne iný – každý má iné ambície, inú ponuku, zázemie, iných zákazníkov a mnoho ďalších vecí.

 

Hľadajme prínos a nie zisk

„Život (nielen) webu“ je dynamická záležitosť – a na to je dobré myslieť.

V každom období je preň potrebné niečo iné. Ak budeme web vytvárať iba pre zisk, s najväčšou pravdepodobnosťou upadneme do používania rôznych trikov, postupov a všetko budeme vykonávať mechanicky „mŕtvo“.

Načo zbytočne používať nejaké marketingové techniky len preto, lebo to povedal nejaký marketingový guru? Takisto načo slepo optimalizovať web z pohľadu SEO len preto, lebo to iným pomohlo?

Robme radšej vždy práve to, čo je v danú chvíľu najvhodnejšie a najpotrebnejšie pre nás a náš web.

 

Ako však rozpoznáme, čo je práve teraz najdôležitejšie?

Ťažko povedať. Dosť nám môže pomôcť náš zámer. Či robíme veci pre zisk a z nejakej túžby po úspechu. Alebo či robíme veci so snahou o skutočnú pomoc pre našich klientov.

Ak budeme vytvárať web so snahou o maximálny prínos pre jeho návštevníkov, s najväčšou pravdepodobnosťou sa nám vždy podarí nájsť spôsoby, cestičky, inšpirácie a pomoc k tomu, ako zrealizovať všetko potrebné – budeme reagovať svižne, živo, s ohľadom na aktuálne potreby.

A to určite skôr či neskôr ocenia návštevníci nášho webu. A pred úspechom už len ťažko unikneme.

 

Autor:

Martin Balko špecialista na poctivú (nielen) SEO optimalizáciu  – z www.poctiveseo.sk

Nezmeškajte ďalšie užitočné články
a buďte o nich informovaný