• 02 - 581 010 62
  • Na našich stránkach používame súbory cookies. Pomáhajú nám vylepšovať web a služby. Pokračovaním súhlasíte so zberom dát.

    Ako na SEO - návod na optimalizáciu pre vyhľadávačeAko na SEO - návod na optimalizáciu pre vyhľadávače
    Tipy a triky

    Návod na SEO (optimalizáciu pre vyhľadávače)

    Tak ako neexistuje návod na život, neexistuje ani žiadny SEO návod. Musíte sa učiť pomaly, kontinuálne a za pochodu.

    Ale nebojte sa. To vás len trošku straším. Začať sa predsa len nejak dá. Pokiaľ sa neplánujete stať zo dňa na deň profesionálnym SEO konzultantom, ale hľadáte len základné informácie na to, ako si optimalizovať vašu stránku, aby bola prístupná pre vyhľadávače, s tým vám samozrejme môžem pomôcť.

     

    Čo je SEO

     

    SEO je skratka z anglického “search engine optimization”. V slovenskom preklade hovoríme o “optimalizácii pre vyhľadávače”.

    Pozor: Spojenie “SEO optimalizácia” sa nepoužíva. Nemôžete predsa optimalizovať optimalizáciu.

    Záhadná skratka SEO v sebe zahŕňa rôzne metódy a postupy, vďaka ktorým je váš web dohľadateľný vo vyhľadávačoch ako je Google (používaný u nás), Bing či Yahoo (u nás používané minimálne) alebo Seznam (v Česku). Dohľadateľnosť vašich stránok vo vyhľadávačoch vedie k zvyšovaniu návštevnosti z prirodzeného (organického) vyhľadávania.

    Ale to nie je o SEO všetko. Čo potrebujete ďalej vedieť?

     

    On-page a off-page SEO

     

    SEO sa zo širšieho hľadiska delí na dve hlavné disciplíny:

    • On-page SEO môžete ovplyvniť priamou úpravou na vašom webe.
    • Off-page SEO predstavuje získavanie spätných odkazov z externých stránok, ktoré vedú na váš web. Tieto odkazy by mali byť v ideálnom prípade prirodzené, ale tejto aktivite, teda linkbuildingu sa mnohí venujú dokonca na plný úväzok.

    V dnešnom článku sa zameriam na základnú on-page optimalizáciu. Po jej zvládnutí by však mal nasledovať aj proces získavania spätných odkazov na váš web. Bez toho nezískate dobré pozície. O linkbuildingu píšem aj na svojom blogu, kde si následne môžete prečítať konkrétnejšie informácie.

     

    Analýza kľúčových slov

     

    Ešte pred tým ako začnete s optimalizovaním vášho webu, sa na chvíľku zastavte. Potrebujete analýzu kľúčových slov. Dnes vám nebudeme dávať detailné návody ako si takúto analýzu urobiť. V skratke vám len vysvetlím, čo to je a prečo ju potrebujete.

    Analýzu kľúčových slov potrebujete preto, aby ste vedeli ako vaši zákazníci alebo čitatelia vyhľadávajú konkrétny produkt, alebo čo ich zaujíma pri konkrétnej téme. Bez tejto analýzy sa totiž môžete pripraviť o veľký potenciál.

    Predstavte si, že predávate sedačky a všade na web napíšete slovo sedačka. Čo ak sedačku ale nikto nevyhľadáva, ale namiesto toho vyhľadáva gauč alebo sedaciu súpravu?

    Práve tieto vyhľadávacie frázy potrebujete mať po ruke vo chvíli, keď začínate so základnou optimalizáciou on-page faktorov.

    Tieto kľúčové slová môžete nájsť jednoducho pomocou Google Keyword Planner alebo Keywordtool.io. Pre detailnú analýzu kľúčových slov si prečítajte komplexný návod od Briana Deana.

     

    Základný návod na on-page SEO

     

    Nižšie popíšem pár základných postupov ako na základnú seo on-page optimalizáciu vášho webu. Ide o postupy ako dostať vami vybrané kľúčové slova na web. V tejto časti sa bez analýzy kľúčových slov nepohnete.

    Aby som nepísala veľmi všeobecne, zvolím si nejaký príklad. Povedzme, že pripravujem článok o najlepších kaviarňach v Bratislave. Moje hlavné kľúčové slová, na ktoré chcem článok optimalizovať sú “najlepšie kaviarne v Bratislave” a “najkrajšie kaviarne v Bratislave”.

    Poznámka: Ide len o príklad. Vybrala som si silne konkurenčné slová. Takáto stránka nemá šancu zobrazenia vo vyhľadávačoch na prvých pozíciach bez následnej podpory spätných odkazov.

     

    Optimalizácia URL

     

    Ako na seo návod pre optimalizáciu url

     

    URL, ktorá je vhodná pre vyhľadávače aj pre užívateľov obsahuje dôležité kľúčové slovo, je ideálne krátka a neobsahuje zbytočné znaky.

     

    Príklady nevhodných URL

    /toto-su-take-krasne-kaviarne-do-ktorych-mozete-ist-v-Bratislave

    -> Príliš dlhá a neobsahuje dôležité kľúčové slová.

    /prispevok46464-web-bla-bla-23-kaviarne-ba/

    -> Zbytočne použité znaky. Z URL vôbec nie je jasné o čom je článok.

    /kaviarne-ba/

    -> Príliš krátka a neobsahuje dôležité kľúčové slová.

     

    Ideálna URL

    /najlepsie-kaviarne-bratislava/

     

    Optimalizácia titulkov

     

    Ako na seo návod pre optimalizáciu title

     

    Titulok <meta title>, ktorý je vhodný pre vyhľadávače a zároveň pre užívateľov, obsahuje dôležité kľúčové slovo, ktoré sa nachádza ideálne na začiatku, má maximálne 512 px (plus mínus 60 znakov) a dáva jasný dôvod, prečo by ľudia mali kliknúť práve na vás. V ideálnom prípade by mal obsahovať aj názov vašej firmy alebo domény.

     

    Príklady nevhodných titulkov

    Kaviarne Bratislava

    -> Príliš krátke, nič nehovoriace a nemám chuť na to kliknúť.

    Bratislavské kaviarne, ktoré vám naservírujú najlepšiu kávu

    -> Mám na to chuť kliknúť, ale chýba tam dôležité kľúčové slovo

    Najkrajšie kaviarne v Bratislave s tou najlepšou kávou a od tých najlepších profesionálov

    -> Mám na to chuť kliknúť, je tam dôležité kľúčové slovo, ale je to príliš dlhé a vo výsledkoch vyhľadávania neuvidím celý titulok

     

    Ideálny titulok

    Najkrajšie kaviarne v Bratislave s tou najlepšou kávou  | Kaviarne.sk

    -> Ideálna dĺžka, použité dôležité kľúčové slová a mám na to aj chuť kliknúť.

    Optimalizácia popiskov

     

    Ako na seo návod pre optimalizáciu description

     

    Popisok <meta description>, ktorý je vhodný pre vyhľadávače aj pre užívateľov obsahuje dôležité kľúčové slová, je krátky, výstižný a popisuje, o čom je daná stránka. Má maximálne 920 px (cca 155 znakov) a ideálne nejakú výzvu k akcii.

     

    Príklady nevhodných popiskov

     

    Desať najlepších kaviarní v Bratislave, kde vás čaká najlepšia káva.

    -> Zbytočne nevyužitý priestor (príliš krátke), opakuje sa to v podstate s titulkom a nie je tam žiadna výzva k akcii.

     

    Napísali sme článok o najlepších a najkrajších kaviarniach v Bratislave. Tento zoznam sme dávali dokopy 100 hodín a prinášame vám to najlepšie z bratislavských kaviarní. Ak hľadáte najlepšiu kaviareň, v našom zozname ju nájdete.

    -> Príliš dlhé, chýba výzva k akcii. V popisku píšem o tom ako som urobila niečo super, ale nepíšem nič o tom, čo z toho bude mať zákaznik.

     

    Ideálny popisok

    Navštívte jednu z týchto desiatich najlepších kaviarní v Bratislave, kde vás čaká perfektná atmosféra. Vhodné aj na prácu či na čítanie kníh.

    -> Ideálna dĺžka, použité kľúčové slova, ale zároveň sa to neopakuje s titulkom. Je tam výzva k akcii (“navštívte”) a zároveň niečo naviac (“vhodné na prácu či na čítanie kníh).

     

    Optimalizácia nadpisov

     

    Nadpisy <h1>, <h2>, <h3>, <h4> a podobne by mali byť na stránke usporiadané v logickom poradí, aby vyhľadávač pochopil štruktúru stránky. Nie je veľmi vhodné mať na stránke napríklad viac než jeden <h1> a takisto sa neodporúča nadradiť nadpis <h3> nadpisu <h2>. Pri štruktúre nadpisov je teda potreba myslieť predovšetkým logicky a následne by ste nemali čo pokaziť.

     

    Nesprávne usporiadanie nadpisov

    <h1> Hlavný nadpis článku </h1>

              <h2> Podnadpis článku </h2>

              <h2> Druhý podnadpis článku </h2>

    <h1> Druhý hlavný nadpis </h1>

                        <h3> Podnadpis tretej úrovne </h3>

     

    Ideálne usporiadanie nadpisov

    <h1> Hlavný nadpis článku </h1>

              <h2> Podnadpis článku </h2>

                        <h3> Podnadpis tretej úrovne </h3>

                        <h3> Podnadpis tretej úrovne </h3>

              <h2> Druhý podnadpis článku </h2>

                        <h3> Podnadpis tretej úrovne </h3>

                        <h3> Podnadpis tretej úrovne </h3>

     

    Optimalizácia anchor textov

     

    Anchor text je časť textu, z ktorého vedie odkaz na inú stránku. Súvisí s interným aj externým prelinkovaním. V on-page optimalizácii je však dôležité interné prelinkovanie a teda linkovanie na ďalšie relevantné stránky na vašom webe. Napríklad teraz linkujem interne v rámci tohto blogu na článok s názvom a zároveň s anchor textom “čo je to SEO”.

    Interné prelinkovanie je dôležité pre vyhľadávače. Lepšie sa orientujú na vašom webe a na základe anchor textov majú povedomie o tom, o čom je stránka na ktorú odkazujete.

     

    Nevhodne použitý anchor text

    Prečítajte si článok o najlepších kaviarňach v Bratislave tu.

    Prečítajte si článok o najlepších kaviarňach v Bratislave.

    Prečítajte si článok o najlepších kaviarňach v Bratislave.

    -> v týchto textoch neodkazujem z dôležitého kľúčového slova, čo je škoda.

     

    Správne použitý anchor text

    Prečítajte si článok o najlepších kaviarňach v Bratislave.

     

    ALE Pozor: Príliš časté optimalizovanie anchor textov môže viesť k tomu, že vás Google začne podozrievať z preoptimalizácie webu. Nie je teda nič zlé na tom, ak tieto anchor texty budete tvoriť vyvážene a občas použijete aj odkaz z anchor textu “tu”, prípadne z celej vety.

    Zároveň ak nemáte možnosť umiestniť odkaz na relevantné kľúčové slovo, je vhodné, aby sa aspoň dané kľúčové slovo nachádzalo v blízkosti anchor textov (ako to bolo uvedené v príklade nevhodne použitého anchor textu).

     

    TIP na záver

     

    Na blogu Spotibo sme pripravili článok na základnú SEO analýzu pre malý web, ktorú si môžete urobiť už za 30 minút. Určite sa na to pozrite, ak si chcete overiť, či na vašom webe v súčasnosti nemáte nejaké zásadne chyby, ktoré by mohli brániť v zobrazovaní vašej stránke vo vyhľadávaní.

    Verím, že sa vám tento návod na základnú optimalizáciu páčil a poskytol vám zaujímavé rady ako so SEO na vašom webe začať pracovať. Budem rada ako ho budete zdieľať s ľuďmi vo vašom okolí, ktorým by mohol pomôcť zlepšiť viditeľnosť stránok.

     

    Autor: Gabka Koščová

     

    Gabka sa špecializuje na obsahový marketing a linkbuilding. Pracuje ako freelancerka a zároveň sa podieľa na rozvoji SEO nástroja Spotibo. Vo voľnom čase veľa cestuje, číta a cvičí jógu.

    Nezmeškajte ďalšie užitočné články
    a buďte o nich informovaný