2 Hľadáme nových kolegov. Pridajte sa k nám.

  • 02 - 581 010 62
  • Domény
    Webhosting
    Servery
    O WY
    Blog
    Podpora
    Domény

    Doména je vaša internetová adresa, cez ktorú ľudia nájdu vašu webstránku.

    Pomôžeme vám vybrať tú najlepšiu. Vybrať si môžete z viac ako 150 koncoviek domén.

    Viac informácií


    Webhosting

    Vďaka webhostingu bude vaša stránka dostupná kedykoľvek. Poskytneme vám rýchle a spoľahlivé riešenie pre malé stránky, blogy, eshopy aj firemné prezentácie.

    Viac informácií


    Servery

    Potrebujete výkonnejší server pre svoj veľký projekt alebo náročnejší web?

    Vyberte si z našej ponuky serverových riešení, ktoré naplnia vysoké očakávania aj tých najnáročnejších webov či projektov.


    O nás

    Sme skupina nadšencov, ktorá sa už niekoľko rokov stará o vaše sny a podnikanie na internete.

    Sme spojkou medzi vami a vašimi snami o podnikaní vo svete internetu/na internete.

    Viac informácií


    Blog

    WY blog je určený pre všetkých, ktorí sa chcú dozvedieť viac z oblasti blogovania, marketingu, WordPressu, ale aj programovania, či podnikania.

    Prejsť na blog


    Zaujímavé články
    WordPress

    Podrobný návod ako si vytvoriť vlastnú web stránku

    Tipy a triky

    7 spôsobov ako vymyslieť perfektný názov domény

    Tipy a triky

    Ako raketovo zlepšiť rýchlosť načítania vašej webstránky

    Podpora

    Potrebujete poradiť? Sme tu pre vás na telefónnom čísle 02 – 581 010 62, e-maile helpdesk@wy.sk alebo chate.

    Spustiť chat


    Na našich stránkach používame súbory cookies. Pomáhajú nám vylepšovať web a služby. Pokračovaním súhlasíte so zberom dát.

    Affiliate marketingAffiliate marketing
    Marketing, Podnikanie

    Čo je to affiliate marketing a ako s ním začať. Kompletný návod na rok 2019

    Počuli ste to zaujímavo znejúce slovné spojenie affiliate marketing, ale nie je vám úplne jasné, čo to je, ako to funguje a či je to vhodné aj pre vás?

    V tomto článku vám objasníme všetky dôležité pojmy a tiež poskytneme návod ako s ním začať.

     

    Čo je to afiiliate marketing – definícia

     

    Affiliate marketing je proces zarábania cez províziu z prostredkovaného predaja produktu inej firmy. Firma takto môže získať ďalší propagačný kanál a sprostredkovatelia môžu mať podiel z predaja.

    Na to, aby ste mohli mať takúto províziu, firma musí ponúkať affiliate program, do ktorého sa môžete zapojiť.

     

    Čo affiliate marketing nie je

     

    Affiliate marketing nie je úasívny príjem

     

    Nie je to úplne pasívny príjem

    Veľa ľudí, najmä začiatočníkov v affiliate marketingu, si myslí, že je to niečo, čo im zázračne prinesie peniaze na účet a popri tom si budú užívať niekde na pláži. Veľký omyl.

    Síce je pravda, že affiliate marketing vám časom dokáže pasívne zarábať, ale cesta k tomu je tŕnistá, pracná a trvá od niekoľkých mesiacov po niekoľko rokov, kým dokážete celý systém vyladiť tak, aby fungoval aj bez vás.

    A aj keď bude fungovať nejaký čas bez vás, neznamená to, že v dnešnom rýchlo meniacom sa svete bude tento systém pre vás pracovať donekonečna. Pravidelne na ňom budete potrebovať pracovať a vylepšovať ho.

     

    Nemôžete to brať ako jediný alebo hlavný zdroj príjmu

    Affiliate marketing je iba jeden z mnohých spôsobov zarábania cez internet. Niektoré spôsoby zarábajú viac, niektoré menej.

    Konkrétne cez affiliate marketing sa nedajú zarobiť “obrovské peniaze” (ak nie ste nejaký veľký a celosvetovo pôsobiaci affiliate projekt ako napr. thewirecutter.com) a teda väčšina marketérov a online podnikateľov sa naňho nemôže spoliehať ako na hlavný zdroj príjmu.

     

    Nie je to ľahký spôsob zarábania

    Na affiliate marketingu nie je v zásade nič komplikované, ale samotná prax vám ukáže, že to nie je ani tak úplne ľahké. Vytvoriť fungujúci systém, ktorý vám bude zarábať, je náročný a zdĺhavý proces na akomkoľvek trhu. O to viac na malom Slovensku, kde je affiliate marketing ešte v plienkach a veľa firiem sa s ním iba zoznamuje.

     

    Ako funguje affiliate marketing

     

    Už z definície vyššie vyplýva, že do hry vstupujú minimálne dve entity – firmy a sprostredkovatelia. V praxi však treba pre úspešné affiliate kampane brať do úvahy ešte dve ďalšie entity a všetky si teraz popíšeme.

    1. Firmy / Inzerenti

    Ide o firmy, ale aj jednotlivcov, ktorí ponúkajú svoje produkty online.

     

    2. Sprostredkovatelia / publisheri / affiliate partneri

    Čo odborník, to iný názov, ale akokoľvek ich nazvete, ich úlohou je sprostredkovať cez svoje marketingové kanály produkty iných firiem. Môžu to byť firmy, ale aj jednotlivci, prípadne influenceri, ktorí majú dosah na cieľovú skupinu firmy.

    Prostredníctvom svojich marketingových aktivít sa snažia osloviť potenciálnych zákazníkov a presvedčiť ich k nákupu, aby z toho mali províziu.

     

    3. Affiliate sieť / Affiliate systém

    Každý sprostredkovaný predaj musí byť nejakým spôsobom zaznamenaný. Inými slovami je potrebné mať vytvorený systém, ktorý dokáže správne identifikovať a spárovať sprostredkovanú návštevu web stránky s konkrétnym nákupom a to cez affiliate odkaz sprostredkovateľa.

    Existujú na to dve riešenia:

    • firma si vytvorí vlastný affiliate systém
    • firma sa zapojí do existujúcej affiliate siete, ktorá má vlastný systém na takéto párovanie predajov

     

    Až keď má firma takýto systém, až potom sa môže ktokoľvek zapojiť do jej affiliate programu a mať z neho províziu.

     

    4. Zákazníci

    Okrem vyššie spomenutých entít sú veľmi dôležitý aj zákazníci. Ak potenciálni zákazníci nebudú kupovať, nebudú predaje a teda ani provízie. Inak povedané firmy ani sprostredkovatelia nebudú mať vzájomne prospešný obchodný vzťah.

    Či už je to firma alebo sprostredkovateľ, obaja by teda mali dôkladne poznať, mať zanalyzovaný trh a hlavne musia ponúkať niečo, po čom je dopyt.

     

    Ako technicky funguje affiliate marketing

     

    Keďže affiliate marketing prebieha online, každý sprostredkovateľ prostredníctvom špecifického affiliate odkazu prináša na web danej firmy návštevníkov.

    Tento affiliate odkaz firma vytvára pre inzerentov buď cez svoj vlastný affiliate systém, alebo ho affiliate sieť vytvára za nich, keď sa nejaký sprostredkovateľ zapojí do ich affiliate programu.

    Následne každá sprostredkovaná návšteva je zaznamenaná v affiliate systéme prostredníctvom  cookie súboru a systémom je nastavená dĺžka jeho platnosti, bežne 30 dní. Ak počas tejto doby návštevník s danou cookie urobí nákup na stránke firmy, tak sa sprostredkovateľovi pripíše provízia z predaja.

    Napríklad vo WY máme affiliate program, cez ktorý môže ktokoľvek propagovať naše hostingy a virtuálne servery. Automaticky vám vytvoríme špecifickú url adresu, cez ktorú na nás môžete odkazovať kdekoľvek na svojej stránke.

     

     

    Nezáleží na tom, či je to textový odkaz alebo banner na stránke, dokonca môžete využiť aj odkaz cez sociálne siete alebo v emaili.

    Následne, ak sa niekto preklikne na našu stránku z vášho affiliate odkazu a do 30 dní si zakúpi doménu alebo hosting, pripíšeme províziu na váš WY účet.

    Po dosiahnutí minimálne 50 eur nám ako sprostredkovateľ môžete zaslať faktúru, ktorú vám preplatíme. Poznámka: pri iných affiliate programoch môže byť táto minimálna čiastka pre vyplatenie nižšia aj vyššia. Každá firma si stanovuje vlastné pravidlá.

     

    Faktory, ktoré ovplyvňujú úspešnosť affiliate kampaní

     

    Ako platí, že čokoľvek sa dá robiť dobre, ale aj zle, takisto aj affiliate marketing vám môže aj nemusí fungovať. Nedá sa spoliehať na to, že máte produkt a sprostredkovatelia urobia všetky predaje za vás ani na to, že si ako sprostredkovateľ vyberiete nejakú firmu a budete sa snažiť predávať jej produkty.

    Nech už ste na akejkoľvek strane, toto sú faktory, ktoré potrebujete zvážiť.

    Na strane firmy

    • musíte mať produkt, po ktorom je dopyt, pretože ak ponúkate niečo, o čo na trhu nie je záujem, ani armáda sprostredkovateľ by vám nedokázala zvýšiť predaje. Dokonalý marketing nedokáže dlhodobo predávať nekvalitný alebo nezaujímavý produkt.
    • mali by ste maximálne využívať niekoľko silných a ziskových marketingových kanálov. Fungovať len na affiliate marketingu nedokáže dlhodobo žiadna firma, pretože sa nedá spoliehať len na sprostredkovateľov. Tí môžu rýchlo odísť, ak sa im nebude dariť propagovať váš produkt.

     

    Na strane sprostredkovateľov

    • musíte propagovať niečo, o čo je záujem, resp. od začiatku si vybrať firmu, ktorá predáva niečo, po čom je dopyt.
    • musíte mať dosah na cieľovú skupinu, ktorej propagujete daný produkt
    • ideálne potrebujete mať aj vybudovaný vzťah a dôveru s publikom, ktoré oslovujete
    • ideálne by ste sa mali vyznať v danej oblasti

     

    Na oboch stranách

    Čím menšia je veľkosť potenciálneho trhu, tým menší je aj potenciál na zárobky. Toto platí najmä pre affiliate marketing na Slovensku, pretože sme veľmi drobný štát oproti krajinám ako USA (300 miliónový trh), Veľká Británia (60 miliónový trh).

    Treba preto vyberať oblasť, kde môžete osloviť aspoň niekoľko desiatok tisíc potenciálnych zákazníkov.

     

    Ako spustiť affiliate kampaň ako firma

     

    Krok č. 1 – vhodný produkt

    Tak ako sa bez dobrého produktu ďaleko ako firma nepohnete, takisto ani v affiliate marketingu, nemôžete čakať, že vaši partneri dokážu predávať čokoľvek za vás.

    Ich úlohou je pomôcť propagovať produkt vašej firmy pomocou svojich marketingových aktivít, ale nemôžu za vás vytvárať kvalitný produkt po ktorom je dopyt.

     

    Odporúčané čítanie: Ako validovať nápad na produkt (v angličtine)

     

    Krok č. 2 – spustenie affiliate programu

    Akonáhle nájdete produkt, po ktorom je dopyt, nasleduje spustenie affiliate programu. To môžete urobiť dvomi spôsobmi, ktoré sme už popisovali vyššie.

    Prvou možnosťou je vytvoriť si vlastný affiliate systém v spolupráci s programátorom, alebo si ho môžete vytvoriť cez službu ako napr. affilbox.cz.

    Druhou možnosťou je zapojiť sa do nejakej affiliate siete, kde nájdete veľa programov, napríklad na Slovensku a Česku môžete vyskúšať:

    • Affial.com
    • Dognet.sk
    • Affiliate.sk
    • Vivnetworks.com

     

    Krok č. 3 – hľadanie sprostredkovateľov (affiliate partnerov)

    Keď už máte dobre predajný produkt a aj affiliate systém, budete ešte potrebovať sprostredkovateľov, ktorí budú promovať vaše produkty za vás.

    Nejde však len o to, aby ste mali veľa sprostredkovateľov. Potrebujete si vyberať sprostredkovateľov s priamym dosahom na cieľovú skupinu, ktorú chcete osloviť.

    Ak by ste ako firma predávali doplnky výživy a ako sprostredkovateľa mali blogera, ktorý síce má na webe návštevnosť 20 000 mesačne, ale blog píše o cestovaní, veľmi veľa by ste asi nepredali.

     

    Ako sa stať sprostredkovateľom

     

    Dá sa povedať, že postup, akým sa stanete sprostredkovateľom, je veľmi podobný s postupom, ako keď firma spúšťa affiliate kampaň. Hlavný rozdiel je v tom, ako nazeráte na tento proces.

     

    Krok č. 1 výber firmy s dobrým produktom

    Tak ako firma musí mať na začiatku kvalitný produkt, po ktorom je dopyt, takisto aj vy pri výbere affiliate programu musíte zvažovať, aký produkt budete propagovať.

    Ideálne by to malo byť niečo, čo sa predáva samo alebo je v oblasti, ktorá každoročne rastie.

     

    Krok č. 2 – zapojenie sa do affiliate programu

    Aby ste mohli ponúkať produkty iných firiem a mať z toho províziu, potrebujete sa zapojiť do fungujúceho affiliate programu. Tak ako si firmy môžu vytvoriť svoj vlastný affiliate systém, alebo sa môžu zapojiť do affiliate siete, takisto aj vy ako sprostredkovateľ môžete využívať jednu aj druhú možnosť.

    V prvom prípade vám stačí nájsť firmy, ktoré majú svoj vlastný affiliate systém a prihlásiť sa doň. Na Slovensku ho ešte veľa firiem nemá, ale veľa veľkých firiem a eshopov už áno. Nájdete ho napríklad u nás, v kníhkupectve Martinus či v Alze a dosť často aj v ďalších väčších eshopoch.

    V prípade affiliate sietí sa môžete zapojiť do už vyššie spomenutých affial.com, dognet.sk, affiliate.sk alebo vivnetworks.com.

     

    Krok č. 3 – propagovanie produktov

    V prvom rade, na propagovanie budete potrebovať miesto, kde budete publikovať obsah. Ideálne sú v dnešnej dobe tieto dve možnosti:

     

    Okrem týchto kanálov, ktoré máte viac menej plne vo svojej moci, môžete využiť aj sociálne siete ako Facebook alebo Instagram. Avšak ich nevýhodou je menší dosah príspevkov v porovnaní s minulosťou (najmä na Facebooku) a fan page (resp. svoj profil) nemáte na sto percent pod kontrolou ako v prípade vlastnej web stránky.

    V druhom rade budete potrebovať obsah, ktorý budete publikovať. Veľa obsahu.

    Kľúčová bude hlavne kvalita vášho obsahu. Ako sme už spomínali vyššie, ak sa v danej oblasti nevyznáte, neurobíte ani zďaleka taký dobrý obsah, ako niekto, kto má k danej téme vzťah.

     

    Odporúčané čítanie: Ako začať blogovať a písať super články

     

    Návštevnosť na stránke

     

    SEO v začiatkoch

     

    Ako v prázdnom obchode nemôže majiteľ očakávať žiadne tržby, tak ani vy s nenavštevovanou web stránkou nemôžete očakávať, že niečo predáte a získate províziu.

    Návštevnosť, hlavne cielená na konkrétne publikum, je hybnou silou online marketingu.

    Najefektívnejšie kanály sú najmä:

    • vyhľadávač Google
    • vlastná emailová databáza
    • platená reklama (Google, Facebook, Instagram)

     

    Samozrejme, spôsobov, ako zvyšovať návštevnosť, je veľmi veľa, no len tieto tri sa dajú pokladať za zdroje, ktoré vám vedia prinesť dostatočne veľkú návštevnosť. To samozrejme neznanemá, že tie ďalšie by ste tiež nemali brať do úvahy.

     

    Vyhľadávač Google

     

    Aby ste získali návštevnosť z Google potrebujete dve veci:

    • zistiť, čo ľudia v Google hľadajú
    • poznať princípy optimalizácie webstránky/obsahu pre vyhľadávač Google tzv. SEO

     

    K základným princípom optimalizácie odporúčame prečítať naše detailné návody:

    Čo je to SEO a ako s jeho pomocou zviditeľniť svoj web

    Ako na SEO: návod pre optimalizáciu webu pre vyhľadávače

    Ako získavať kvalitné spätné odkazy na svoju stránky

     

    Emailová databáza

     

    Emailová databáza vie byť veľmi efektívnym predajným kanálom, najmä ak v nej máte ľudí ktorí aktívne hľadajú produkt na vyriešenie svojho problému.

    Akurát vybudovanie si emailovej databázy obsahujúcej niekoľko tisíc kontaktov je dosť prácne. Toto sa, veru, nepodarí zo dňa na deň.

     

    Pre získavanie emailových kontaktov vám odporúčame inšpirovať sa týmito zahraničnými zdrojmi, keďže na slovenskom internete sme zatiaľ nič také neobjavili.

    10 spôsobov ako získať viac emailových odoberateľov od Neila Patela

    27 tipov ako presvedčiť ľudí k odberu vašich emailov na WordStream.com

     

    Platená reklama

     

    S platenou reklamou či už v Google alebo na sociálnych sieťach viete okamžite získať stovky až tisícky návštev. Jediné, na čom bude záležať, je vaša schopnosť z affiliate odkazov zarobiť toľko aby to pokrylo náklady na reklamu a zároveň vám to aj niečo prinieslo v zisku.

    Pri nastavovaní máte dve možnosti. Buď to dáte urobiť agentúre, prípadne PPC špecialistovi, čo vás môže vyjsť od 300 eur a vyššie len za nastavenie kampane, alebo sa to naučíte a kampaň si na začiatku nastavíte svojpomocne.

    Návodov, ako nastaviť takéto kampane na Facebooku alebo v Google je veľmi veľa. Možno až pretlak. Stačí ísť na YouTube a googliť niečo ako how to set up google ads campaign resp. how to set up facebook ads.

     

    Základmi pre Google reklamu vás prevedie napríklad toto video:

     

    Základmi pre reklamu na Facebooku vás prevedie napríklad toto video:

     

    Na základné nastavenia nepotrebujete žiadne predchádzajúce skúsenosti. Dôležité je len naučiť sa správne cieliť, aby ste rozpočet nemíňali na zbytočnosti.

    V prípade Google reklamy vo vyhľadávacej sieti to je predovšetkým cielenie na správne kľúčové slová a čo najrýchlejšie vylúčenie fráz, na ktoré sa nechcete zobrazovať.

    Praktický príklad u nás vo WY. Ak máme nejakú akciu na domény alebo hostingy, tak môžeme cieliť aj na kľúčové slová ako doména, domény

    V Google reklamách sa dá cieliť rôzne. Napríklad vieme cieliť na frázy, ktoré obsahujú slovo doména / domény, ale nie všetky frázy sú pre nás užitočné. Napríklad, ak by niekto hľadal frázu komu patrí doména, a klikol by na našu reklamu, neefektívne by sme míňali rozpočet, pretože keď niekto takúto frázu hľadá, nemá záujem o našu akciu.

    Ak teda vieme dopredu vylúčiť frázy, ktoré sú zbytočné, vieme presnejšie cieliť reklamu a ušetriť rozpočet na relevantnejšie kliky pre frázy ako overenie domény alebo registrácia domény.

     

    Niekoľko príkladov, ako zarobiť na affiliate marketingu

     

    Pre inšpiráciu pre vás máme niekoľko spôsobov, ako zarobiť cez affiliate marketing:

     

    Recenzná webstránka

    Začnite písať produktové recenzie, prostredníctvom ktorých môžete presvedčiť čitateľov o nákupe daného produktu v eshope, ktorý má affiliate kampaň. Na Slovensku je dobrým príkladom kombo.sk, kde nájdete veľa recenzií z rôznych oblastí od elektroniky, cez šport, po módu s affiliate odkazmi na nákup produktov na stránkach konkrétnych predajcov. Zo zahraničia je výborným príkladom stránka thewirecutter.com.

     

    Mikrostránka

    Druhou možnosťou je vytvorenie mikrostránky. V rámci nej propagujte konkrétny produkt, čím dokážete vzbudiť záujem návštevníka lepšie, ako keby ste tam mali veľa ďalších produktov. Príkladom môže byť web alebo blog, prostredníctvom ktorého môže WordPress programátor odporúčať rôzne WordPress šablóny alebo pluginy cez affiliate odkazy.

     

    Jednoproduktová webstránka

    Ponúknite svojim návštevníkom pridanú hodnotu vo forme doplňujúcich informácií, videí a obsahu, ktorý nenájdu na iných weboch.

    Výborným príkladom jednoproduktovej stránky je SodaStream.sk, ktorá svojim návštevníkom ponúka základné a doplňujúce informácie o výrobe perlivej vody v pohodlí domova. Pokiaľ nájdete konkrétny affiliate program a v danej oblasti ešte nie je vytvorená špecializovaná produktová stránka, môžete si takú vytvoriť.

     

    Špecializácia na určitú oblasť

    Vytvorte si webstránku, v rámci ktorej budete zameraný na riešenie problémov z určitej oblasti a prostredníctvom článkov odporučte konkrétne produkty svojim čitateľom.

     

    Kupónová webstránka

    Neposledným príkladom na realizáciu affiliate marketingu je vytvorenie kupónového webu, cez ktorý zhromaždíte kupóny na nákupy v eshopoch. Výborným príkladom je projekt KupónyZdarma, na ktorom dokážete nájsť množstvo kupónov na nákup v eshopoch. Pri tvorbe kupónového webu však musíte myslieť na to, aby ste v rámci neho združovali eshopy, ktoré ponúkajú affiliate program.

     

    Slovo na záver

     

    Veríme, že tento prehľadný návod vám zodpovedal na vaše otázky a keď sa pustíte do svojho affiliate projektu, budete vďaka naším odporúčaniam rýchlo napredovať.

     

    Možno vás tiež bude zaujímať:

     

    Ako začať podnikať na internete

    Ako zarobiť na blogu na Slovensku

    Nezmeškajte ďalšie užitočné články
    a buďte o nich informovaný